قدس آنلاین/ یاسمین مشرف: روبات‌ها بزودی تحویل کالاها و خدمات را در تجارت الکترونیک بر عهده خواهند گرفت. به گزارش «بلومبرگ»، شرکت «استارشیپ» استونی اعلام کرد، روبات‌های تحویل دهنده ساخت این شرکت، در سال جاری میلادی کار خود را آغاز خواهند کرد و جایگزین پهپادهای تحویل دهنده خواهند شد.

  روبات‌ها جایگزین پهپادهای تحویل کالا می‌شوند

 براساس این گزارش، این روبات‌های تحویل دهنده کوچک که به ظاهر شبیه سردکنی هستند که روی چرخ استوار شده، برای حرکت خودکار در پیاده روها طراحی شده اند و در سال جاری میلادی تحویل کالاها و خدمات را به طور مستقیم از فروشندگان محلی به مشتریان آغاز خواهند کرد و به این طریق، نقطه نهایی تجارت الکترونیک و دشوارترین گام در روند ارایه کالا و خدمات خواهندبود.
براساس این گزارش، این روبات که با همکاری شرکت «دیسپچ» آمریکا با این شرکت نوپای استونی ساخته شده است، محصول فکری «آتی هینلا» برنامه ریز و مدیر عامل استارشیپ و از مؤسسان سابق «اسکایپ» است و توسط «جنیس فریس» میلیاردر و مؤسس شرکت استارشیپ حمایت مالی می‌شود.
روبات‌های استار شیپ که برای حمل کالاهایی به وزن 20 پوند (حدود 10 کیلوگرم) طراحی شده اند، با سرعت چهار مایل در ساعت حرکت می‌کنند. به گفته «آلن مارتینسون»، رئیس اجرایی شرکت «فناوری استارشیپ»، سازنده این روبات، از آنجا که این روبات‌ها باربندی ساده‌ای دارند، مشتریان قادر خواهند بود از آن‌ها برای بازگرداندن برخی اقلام به فروشندگان نیز استفاده کنند. یک قفل الکترونیک، امنیت بار را در طول مسیر حفظ می‌کند و قابلیت‌هایی مانند ارسال فیلم زنده از دوربین‌های تعبیه شده در روبات و نیز امکان مکان یابی آن، قابلیت‌هایی هستند که به گفته سازندگان، برای جلوگیری از سرقت طراحی شده اند. همچنین شرکت سازنده، این روبات‌ها را برای پوشش دادن تحویل کالا در شعاع سه مایلی از نقطه مرکزی طراحی کرده است که با استفاده از سیگنال‌های
جی پی اس 3G عمل می‌کند. 9 دوربین تعبیه شده در روبات، دید بازی را از محیط فراهم کرده و حسگرها از برخورد روبات به درختان، عابران و دیگر موانع جلوگیری می‌کنند. طراحی باتری به گونه ای است که روبات می‌تواند بدون نیاز به شارژ دوباره، دوساعت به طور مستمر عمل کند.
به گزارش بلومبرگ از آنجا که ساخت این روبات‌های کوچک کم هزینه تر از ساخت پهپادهاست، استارشیپ پیش بینی می‌کند، قادر خواهد بود روبات‌های ساخت این شرکت را به فروشندگان محلی ارایه کند. پایین بودن هزینه تحویل کالا توسط این روبات ها، برای این فروشندگان  که تاکنون اغلب از تجارت الکترونیک طرد می‌شدند، امکان  فروش آنلاین را فراهم خواهد کرد. براساس گزارش بلومبرگ، طی مسافت بیش از 50 هزار مایل در سال جاری میلادی برای روبات‌های استارشیپ پیش بینی شده است و این روبات‌ها تاکنون بیش از 1900 مایل مسافت را در انگلستان، آلمان، بلغارستان، استونی و ایالات متحده پوشش داده‌اند.
«آلن مارتینسون»، به بلومبرگ گفت: «ما این روبات‌ها را در برف، یخاب، یخ و باران آزمایش کرده ایم.» وی اضافه کرد، انتظار می‌رود نخستین مشتریان تجارت الکترونیک، در سال جاری استفاده از این روبات‌ها را آغاز کنند. با این حال، کارشناسان معتقدند، موفقیت روبات‌های «استارشیپ»، به عنوان نخستین
روبات هایی که در این زمینه وارد بازار می‌شوند، تضمین شده نیست؛ زیرا این روبات‌ها محدودیت هایی نیز دارند. از جمله محدودیت‌های این روبات‌ها این است که  فقط در مناطق شهری از قابلیت بقای اقتصادی برخوردارند و قادر به حرکت در جاده‌ها نخواهند بود. با این حال از آنجا که این روبات‌ها، وزنی کمتر از 35 پوند (حدود 16 کیلوگرم) دارند و به آهستگی حرکت می‌کنند، برخلاف پهپادها احتمال برخورد و آسیب رسانی آن‌ها کم است.
به گزارش بلومبرگ، در شرایطی که شرکت‌های بنامی مانند «آمازون»، «وال مارت» و «گوگل» درحال آزمایش پهپادهای هوابرد- قوی ترین نیروهای فناوری در تجارت الکترونیک- هستند، آغاز به کار این روبات‌ها چالشی برای آن‌ها به شمار خواهد آمد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.