محمدهرمزی

 تیشه واردات کالاهای مشابه داخلی به ریشه تولید

 با وجود تأکید مسؤولان تراز اول کشور متأسفانه واردات کالاهای مشابه داخلی همچنان ادامه دارد، این در حالی است که بسیاری از تولیدکنندگان داخلی به دلیل واردات و موانع داخلی زمینگیر شده اند.
برای نمونه برخی از برندهای مشهور نیز ورشکسته شده اند؛ از واردات محصولات نساجی و پوشاک بگیرید تا محصولات کشاورزی و... همه بلای جان تولید داخلی شده‌اند. برندهای معروفی  که صدای ورشکستگی‌شان با افزایش آمار بیکاری شاغلان به گوش می‌رسد.  
در این راستا رهبر معظم انقلاب در جمع هزاران نفر از کارگران سراسر کشور برای چندمین بار ممنوعیت واردات کالاهای مشابه داخلی را دوباره گوشزد کردند. ایشان با اشاره به اینکه تولید داخلی باید به ‌عنوان یک مسأله مقدس شناخته شود، تصریح کردند: کالایی که مشابه داخلی دارد مطلقاً نباید وارد شود؛ فروش و مصرف کالای خارجی باید به‌عنوان یک ضد ارزش تلقی شود، مگر آنجا که مشابهش نیست.
دغدغه رهبر معظم انقلاب در حالی است که متأسفانه واردات کالاهای مشابه به رغم انتشار فهرست‌های متفاوت کالاهای ممنوعه همچنان ادامه دارد. هر چند طی سال‌های اخیر و در نخستین گام مصرف کالاهای خارجی مشابه تولید داخل برای دستگاه‌های دولتی ممنوع شده بود.
از سوی دیگر با وجود آنکه بازار همچنان در سلطه کالاهای مشابه خارجی قرار دارد، نعمت زاده، وزیر صنعت در سال گذشته از ممنوعیت واردات 217 قلم کالای مشابه تولید داخل از سوی دستگاه‌های دولتی و یا پیمانکاران خبر داده بود.
در سال 89 نیز واردات 800 قلم کالا و محصول کشاورزی ممنوع شد. با وجود این ممنوعیت‌ها، مشخص نیست چقدر این بخشنامه ها تاکنون قابلیت اجرا داشته است، اما واقعیت گویای این است که واردات کالاهای مشابه داخلی همچنان ادامه دارد.
به هر روی با وجود واردات کالاهای مشابه، بازار مملو از کالاهای خارجی است چشم اندازی که در واقع بیانگر یک رویکرد ضد تولیدی و مخالف اقتصاد مقاومتی است. برای نمونه در نیمه نخست سال گذشته نیز ۱۱۹ قلم کالا از آمریکا به ایران وارد شده که بخشی از این کالاها شامل کالاهای مصرفی و غیرضرور از جمله فراورده‌های زیبایی و آرایشی، مکمل‌های غذایی و... بوده است.
بنابراین واردات کالاهای مشابه درحالی همچنان ادامه دارد که بخش تولید در دوران کنونی مشکل فروش دارد و همچنان در گرداب رکود گرفتاراست، بررسی‌ها نشان می‌دهد دست کم بخش بزرگی از مشکلات  واحد تولیدی مشکل فروش کالاست.
و تقریباً بیش از60 درصد این واحدها با ظرفیت کمتر از 50 درصد فعالند.
البته در اینکه ساختار تولید در کشور باید نوسازی، به روز و رقابتی شوند، تردیدی نیست. بویژه اینکه عموماً بسیاری از محصولات داخلی در دو شاخص قیمت و کیفیت به دلیل ساختار قدیمی تولید، ضعف فناوری و هزینه بالا قابل رقابت  با محصولات خارجی نیست. در این وضعیت جلوگیری از واردات کالاهای خارجی که مشابه آن در کشور تولید می‌شود تا زمانی که بخش تولید جان بگیرد، ضروری به نظر می‌رسد. در این راستا ممنوعیت واردات  کالاهای مشابه داخلی و تقویت بخش تولید کشور برای برون‌رفت از رکود اقتصادی از عوامل مؤثر در تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به شمار می‌رود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.