رئیس اتاق بازرگانی آلمان و ایران گفت انتظارات بزرگی که به دنبال توافق هسته ای ایجاد شد در اثر مشکلات در تامین مالی به علت خودداری بانک های غربی در تجارت با ایران از ترس جریمه شدن، فروکش کرده است.

انتظارات بزرگ پسابرجامی صنایع آلمان برای از سرگیری همکاری‌ فروکش کرده است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، رئیس اتاق بازرگانی آلمان و ایران معتقد است تمامی خوشحالی بزرگی که چند ماه پیش در مورد توافق هسته‌ای همه را هیجان زده کرده بود، تاحدی از بین رفته است و این امر بیشتر ناشی از مشکلات بزرگ در رابطه با تامین مالی است.

اداره آمارهای فدرال آلمان به تازگی اعلام کرده است صادرات به ایران در بازه ژانویه تا مارس 7 درصد رشد داشته و به 500 میلیون یورو (558.85 میلیون دلار) رسیده است. این در حالی است که رقم کل صادرات آلمان در بازه مشابه نسبت به سال گذشته تنها 0.7 درصد افزایش یافته است.

میشائیل توکوس، رئیس اتاق بازرگانی آلمان و ایران در این باره گفت: «این کاملا منطقی است... صادرات ماشین الات و تجهیزات به صورت استثنایی خوب بوده است اما صادرات غلات و گندم نیز افزایش یافته است.»

پیش از اعمال تحریم، آلمان چندین دهه بزرگ ترین شریک تجاری ایران بود. پس از تحریم‌ها، شکاف واردات ایران از آلمان و دیگر کشورهای غربی با واردات از کشورهای چین، کره و کشورهای رقیب در غرب آسیا پر شده است.

صنایع آلمان پیش‌بینی کردند که پس از لغو تحریم ها، افزایش چشمگیری در صادرات کالاهای آلمانی به ایران رخ دهد.

با این حال توکاس گفت انتظاراتی بزرگی که به دنبال توافق هسته ای ایجاد شد با مشکلات در تامین مالی به علت خودداری بانک های غربی در تجارت با ایران از ترس جریمه شدن، فروکش کرده است.

توکاس ادامه داد: «تمام این خوشحالی بزرگ که چند ماه پیش همه را هیجان زده کرده بود، تاحدی از بین رفته است... این موضوع هم بیشتر به علت مشکلات بزرگ در رابطه با تامین مالی است.»

وی افزود ایران نسبت به انجام پروژه های بزرگی نظیر احداث پالایشگاه و کارخانه های پتروشیمی و تاسیسات تولید سیمان ابراز تمایل کرده بود اما قادر نبود از طریق بانک های خارجی اعتبار لازم برای چنین پروژه هایی را تامین کند.

رئیس اتاق بازرگانی آلمان و ایران تصریح کرد: «بانک های ایران کمبود نقدینگی دارند. آنها به بانک های ما نیاز دارند تا اعتبار پروژه ها را تامین کنند.»

وی افزود: «صادرات آلمان به ایران می تواند امسال به 2.5 تا 3 میلیارد یورو برسد درحالی که این رقم در سال 2015 برابر با 2 میلیارد یورو بوده است.»

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.