قدس آنلاین/ نرجس غلامپور : مراسم اختتامیه سومین جشنواره ملی ادبی شعر نور یادمان هشت هزار شهید دیار باران با محوریت اولین کنگره ۸ هزار شهید استان گیلان به همراه نکوداشت استاد محمد حسین مهدوی (م. مؤید) در مجتمع خاتم الانبیای رشت برگزار شد .

تجلیل از شخصیت و آثار ادبی استاد «م.مؤید»

نیما فرقه دبیر علمی جشنواره سراسری شعر «نور» گفت: اشعار راه یافته به مرحله دوم جشنواره شعر «ادبی نور» در اختیار داوران که از استادان و شاعران برتر و نام‌آشنای حال حاضر کشور هستند، قرار گرفته است.
وی افزود : علی‌رغم اعلام قبلی دبیرخانه جشنواره مبنی بر داوری تنها سه اثر از هر شاعر، به منظور ارج نهادن به لطف بسیاری از شرکت‌کنندگان، تمامی اشعاری که توسط شاعران به دبیرخانه ارسال شده بود تک تک و با دقت نظر و وسواس فراوان داوری شده و میانگین امتیاز هر داور در فرمی جداگانه به ثبت رسید و در نهایت اشعار داوری‌شده توسط دبیرخانه از هر شش داور اخذ شده و با جمع‌بندی امتیازات سه داور در هر قالب میانگین نمرات کل برای هر شاعر محاسبه شد.
فرقه تصریح کرد: حدود 700 اثر به دبیرخانه جشنواره شعر «ادبی نور» رسیده که 225 اثر پس از نظر داوران استانی، به مرحله کشوری معرفی شده است. فرقه تصریح کرد: اشعار راه یافته به مرحله دوم مجدداً توسط دبیرخانه جشنواره به لحاظ موضوع و قالب تفکیک شده است و بعد از کدگذاری در اختیار داوران مرحله دوم که از استادان و شاعران برتر و نام‌آشنای حال حاضر کشور هستند، قرار گرفته است.
معصومه نیک کار، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی گیلان نیز در این مراسم گفت: جهاددانشگاهی استان گیلان به منظور اعتلای بیشتر فرهنگ ایرانی و آشنایی هر چه بیشتر با ادبیات انقلاب اسلامی ایران با استفاده از ابزار ادبی در بیان ارزش‌ها و ارتقای زبان و ادبیات ملی، دینی جشنواره ملی ادبی  شعر «نور» را برگزار کرد.  جمشید رسایی رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان گیلان دراین مراسم گفت  : تا کنون 3 مرحله از جشنواره شعر ادبی نور برگزار شده است و در تلاشیم این جشنواره را دوسالانه یکبار انجام دهیم تا از کیفیت بهتری برخوردار باشد. امسال جشنواره سراسری شعرادبی نور حال و هوای دیگری داشت چرا که به نکوداشت استاد «م . مؤید» اختصاص داشت. ساعد باقری در این مراسم با بیان اینکه آثار شعر در چهره استاد مشخص است، گفت: او به شکل خود خواسته ای مخاطب را انتخاب کرده و مخاطب خاص شعر از شعر او بسیار لذت می برد اما این راه برای همه هموار نیست مثل لذت بردن از سرعت پرواز هنگامی که بر زمین می نشیند.
باقری در ادامه گفت: استاد، اهل تجلیل‌های بی بنیه و بی بنیان نیست.شاید نتوانیم ازاودر جایگاهی که در شأن استاد است تجلیل کنیم و قدردان زحمات ایشان باشیم اما امیدواریم که سایه ایشان بر روی فرهنگ و ادبیات کشورمان گسترده بماند.
در ادامه مراسم استاد «م.مؤید» که از چهره‌های پیشکسوت در عرصه شعر مدرن مذهبی در ایران است، یکی از اشعار خود را برای مخاطبان جلسه قرایت کرد که در هنگام شعرخوانی وی سکوتی مطلق در سالن همایش حاکم بود و سروده استاد، طراوت و حس خوبی را به جلسه داد. گفتنی است محمد حسین مهدوی (م. مؤید) در هفتم تیر ماه ۱۳۲۲ در نجف در خانواده‌ای اهل شعر و ادبیات، از پدری لاهیجی و مادری رودسری به دنیا آمد.  وی ادبیات فارسی را با حضور در مدرسه ایرانیان عراق فرا گرفت و از چهارده سالگی به سرودن شعر پرداخت. وی نخستین بار شعر خود را در انجمن ادبی «خوشه» چاپ کردو بعد، آثار بیشتری از اودر جزوه شعر و همچنین مجله فردوسی در طول سالهای دهه چهل انتشار یافت. شعر او به لحاظ سبک شعر به جریان شعری موج نو و شعر حجم تعلق دارد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.