نشست‌‌های چراغ‌خاموش تشکل‌‌های دانشجویی تندرو در حالی برگزار می‌شود که برخی از این تشکل‌ها سودای اتحادیه دانشجویی شدن را در سر می‌پرورانند.

 وزارت علوم افراط را به دانشگاه‌‌ها برمی‌گرداند؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سال 92 برخی فعالان دانشجویی رادیکال با تغییر فضای دانشگاه‌ها به‌دنبال از سر گیری فعالیت‌های سیاسی خود در دانشگاه‌ها بودند. در این میان تلاش برای آغاز به  کار 4 جریان دانشجویی در دانشگاه‌ها از تابستان سال 92 آغاز شد.
یکی از این تشکل‌های دانشجویی که سابقه و قرابت فکری نزدیکی با طیف علامه دفتر تحکیم وحدت دارد و با شعار احیای انجمن‌های اسلامی به میدان آمده، "شورای احیا" بود، این تشکل جزو شاخه تندرو و افراطی تحکیم به شمار می‌رود و موضع‌گیری‌های نامبارک آن در جنگ غزه و اسرائیل به‌نفع رژیم اشغال‌گر قدس هنوز در اذهان باقی است. سابقه حضور افرادی چون علی افشاری، حسین فخر‌آور و اکبر عطری در این تشکل بر زاویه‌دار بودن آن با خطوط قرمز قانونی بیش از پیش تأکید می‌کند.
این تشکل دانشجویی در سال پایانی عمر دولت یازدهم به‌دنبال کسب مجوز  اتحادیه دانشجویی است و با فعالیت تشکل‌هایی چون انجمن ترقی‌خواه دانشگاه امیرکبیر، آرمان دانشگاه علم و صنعت و انجمن اسلامی دانشگاه خواجه نصیر درصدد برگزاری نشستی برای اعلام موجودیت رسمی بود.
تشکل اصلاح‌طلب دیگری که در این بین سودای اتحادیه شدن را در سر دارد و به‌دنبال یارگیری در فضای دانشگاه‌ها است انجمن موسوم به "خط امام" است که شاخه جداشده از تحکیم وحدت بوده و با محوریت انجمن اسلامی علوم پزشکی شیراز و مشهد و برخی دیگر از تشکل‌ها در صدد تشکیل اتحادیه انجمن‌‌های اسلامی خط امام(ره) بوده است، این تشکل گرچه از نظر فکری و اعتقادی به شورای احیا نزدیک است اما در برخی مسائل با آن اختلاف نظر دارد.
شورای هماهنگی یا همان (تشکل‌های اسلامی دانشجویان ایران) «تادا» از دیگر تشکل‌های دانشجویی رادیکال است که با به دست آوردن برخی از دفاتر تحکیم وحدت و جدا کردن آنها از زیرمجموعه دفتر تحکیم وحدت درصدد راه‌اندازی اتحادیه دانشجویی تاداست. این تشکل دانشجویی با محوریت انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی قم و مجمع اسلامی دانشگاه امیرکبیر از جمله تشکل‌هایی است که  شانس بیشتری را برای اتحادیه شدن برای خود قائل است. دفاتری که خود را زیر نظر این تشکل می‌دانند طی هفته‌های گذشته دیدارهایی را با برخی از چهره‌ها نظیر عارف برگزار کردند.
اتحادیه 4دانشگاه آزاد نیز از دیگر تشکل‌های دانشجویی رادیکال است که فعالیت خود را پس از تغییرات دانشگاه آزاد از سر گرفت و امروز با  تغییرات گسترده رخ‌داده در حوزه تشکل‌های دانشجویی دانشگاه آزاد و حضور شخصیتی جدید در مسند تشکل‌های دانشجویی این دانشگاه تلاش بیشتری برای کسب دفاتر دانشجویی تا تبدیل شدن به اتحادیه بزرگ دانشجویی دارد.
هرچند این تشکل‌های دانشجویی از سه سال قبل فعالیت خود را رسماً در دانشگاه‌ها آغاز کرده و برای انتخابات مجلس به‌دنبال استفاده از ظرفیت خود در فضای سیاسی و تأثیرگذاری بر آن بودند اما همچنان با گذشت سه سال سودای اتحادیه شدن را در سر می‌پرورانند و عملاً نتوانسته‌اند مجوز فعالیت خود را به‌شکل اتحادیه از وزارت علوم یا وزارت بهداشت کسب کنند و این در شرایطی است که مهره‌چینی صورت گرفته در بخش تشکل‌های وزارت علوم، بهداشت و دانشگاه آزاد همسو با آنهاست.
هرچند برخی مسئولان وزارت علوم از احتمال اضافه شدن دو اتحادیه دانشجویی به اتحادیه‌های دانشجویی فعلی کشور خبر می‌دهند اما به نظر می‌رسد یکی از دلایل عدم‌تحقق این مسئله ایجاد اختلاف عمیق و گسترده بین این تشکل‌های دانشجویی تندرو است تا جایی که برخی دفاتر و انجمن‌های اسلامی دانشجویی هنوز مشخص نیست قرار است زیر نظر کدام تشکل به فعالیت خود ادامه دهند و از طرف دیگر برخی تشکل‌های دانشجویی با فرصت‌طلبی، تمایلی برای پرداخت هزینه برای اتحادیه‌های دانشجویی ندارند و به‌دنبال این هستند پس از اخذ مجوز به هریک از این اتحادیه‌ها به آنها بپیوندند.
هرچند این تشکل‌ها دارای اختلافات فراوانی با یکدیگر هستند اما همه آنها در عبور از خطوط قرمز قانونی تا حد زیادی مشترک‌اند لذا اعطای مجوز احتمالی به هریک از این تشکل‌ها از سوی مسئولان مربوطه در وزارت‌خانه‌ها می‌تواند محل بحث و سؤال باشد. با وجود اینکه معاون فرهنگی وزیر علوم در گفت‌وگویی فعالیت یکی از این تشکل‌ها را بدون مجوز اعلام کرده است اما آنچه مشخص است این است که این تشکل‌ها در سال پایانی عمر دولت بنا دارند با کمک مسئولان وزارت علوم و بهداشت حرکت چراغ‌خاموش  خود را کنار گذاشته و فعالیت‌های خود را جدی‌تر و علنی‌تر دنبال کنند تا به‌عنوان یک تشکل دانشجویی حامی دولت به فعالیت خود در پایان عمر 4ساله دولت ادامه دهند.
در حالی که برخی منابع از فعالیت غیرقانونی بعضی تشکل‌های دانشجویی تندرو و یارگیری آنها در آستانه انتخابات آینده ریاست جمهوری خبر می‌دهند اما به نظر می‌رسد فعالیت مجدد و قانونی شورای احیا و طیف غیرقانونی علامه با اختلافاتی که در بین این تشکل‌ها موجود است در هاله‌ای از ابهام است و  در این میان سایر تشکل‌های دانشجویی که عنوان اصلاح‌طلبی را یدک می‌کشند و سودای اتحادیه شدن را در ذهن می‌پرورانند به‌دنبال مشخص شدن سرنوشت این تشکل دانشجویی هستند تا بتوانند مسیر فعالیت خود را برنامه‌ریزی کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.