۱۲ تیر ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۹
کد خبر: 397938

حسن هانی زاده

قدس در گستره رخدادهای منطقه

روز جهانی قدس در سال جاری در شرایطی برگزار شد که منطقه شاهد آشوب‌های خونین و حضور فعال گروهک‌های تروریستی است. حضور گسترده گروهک‌های تروریستی در سوریه و عراق، خلأ سیاسی در لبنان، حملات پی‌درپی عربستان به مردم یمن، سرکوب مردم بحرین و ادامه محاصره غزه، دورنمای تیره و تاری را در خصوص آینده فلسطین ترسیم کرده است.
در طول پنج سالی که از بحران‌های منطقه می‌گذرد، متأسفانه برخی کشورهای عرب بویژه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به دلیل ضعف ساختاری در تلاش هستند تا روز جهانی قدس را تحت‌الشعاع رخدادهای منطقه قرار دهند. سفرهای مکرر عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان به فلسطین اشغالی وگفت‌وگوی وی با مقامات رژیم صهیونیستی در چارچوب یک طرح عبری-عربی برای به حاشیه راندن مسأله فلسطین قابل تجزیه و تحلیل است. عربستان سعودی به نیابت از برخی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در حال مذاکره با مقامات اسراییل است تا در دو سال آینده سفارتخانه‌های این رژیم درکشورهای عرب حوزه خلیج فارس افتتاح شود. یکی از رهبران سیاسی رژیم صهیونیستی بتازگی مدعی شده که درخواست برقراری رابطه از سوی کشورهای عربی با اسراییل به قدری زیاد است که این رژیم تاکنون فرصت بازبینی این درخواست‌ها را پیدا نکرده است! اگر این اتفاق صورت گیرد، قطعاً ملت فلسطین با شرایط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی دشوارتری مواجه خواهند شد و حلقه ارتباط فلسطینیان با جهان عرب قطع خواهد شد. رژیم‌های مرتجع عرب، هویت و مشروعیت خود را در گسترش مناسبات خود با رژیم اسراییل و لابی صهیونیستی جست وجو می‌کنند. برقراری مجدد رابطه میان ترکیه ورژیم صهیونیستی ثابت کرد که ملت فلسطین نمی‌توانند به شعارهای فریبنده برخی رهبران کشورهای منطقه در حمایت از ملت فلسطین امیدوار باشند.
از این رو، تکیه ملت فلسطین باید براساس واقعیت‌های موجود جهانی و منطقه‌ای باشد زیرا بدون اعتماد ملت فلسطین به محور مقاومت، مبارزات این ملت به بار نخواهد نشست.
از سوی دیگر، تلقی اشتباه برخی رهبران جنبش‌های جهادی از تحولات منطقه شرایط را برای ملت فلسطین بویژه مردم غزه دشوارتر ساخت. اما با وجود این بدبینی‌ها، امیدواری‌هایی درخصوص فروپاشی تدریجی رژیم صهیونیستی وجود دارد که این امر می‌تواند، انسجام بیشتری به مبارزات ملت فلسطین ببخشد. یکی از عوامل تأثیر‌گذار در فروپاشی رژیم اسراییل، افزایش سطح همکاری جنبش‌های جهادی فلسطین با محور مقاومت است که این امر می‌تواند به شکل‌گیری یک جبهه مبارزاتی مشترک در داخل و خارج فلسطین اشغالی منجر شود. ناامن شدن سرزمین‌های اشغالی در طول سال‌های اخیر، مهاجرت معکوس صهیونیست‌ها از فلسطین اشغالی به سمت کشورهای غربی را به دنبال داشته و این پروسه اگر ادامه یابد، نابودی اسراییل حتمی خواهد بود.
از سوی دیگر، تجربه میدانی و مبارزاتی حماس و جهاد اسلامی از سال 2006 تاکنون افزایش یافته و این دو جنبش به لحاظ برخورداری از توان لجستیکی و نظامی به نقطه قابل قبولی رسیده‌اند. مجموعه رخدادهای اخیر منطقه هر چند مسأله فلسطین و مبارزات ملت فلسطین را تحت‌الشعاع خود قرار داد، اما روز جهانی قدس بار دیگر نگاه جهانیان را به سمت شرایط دشوار ملت فلسطین متوجه ساخت. ملت فلسطین اکنون نیازمند حمایت ملت‌های اسلامی است و روز جهانی قدس فرصت مناسبی است تا جهان اسلام فارغ از اختلافات فرقه‌ای و طایفه‌ای به اصلی‌ترین مسأله جهان اسلام یعنی مسأله ملت فلسطین بپردازد. همچنین رهبران جنبش‌های مبارز فلسطینی باید واقع‌بینانه‌تر به تجزیه و تحلیل تحولات جهان و منطقه بپردازد و تحت تأثیر شعارهای انحرافی و فریبنده برخی رهبران کشورهای منطقه قرار نگیرند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.