۱۲ تیر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۶
کد خبر: 397943

محمدحسین جعفریان

 به فریاد محیط بانان مظلوم برسید

در هیاهوی بی پایان خبرهای خارجی ناشی از فتح فلوجه و ناآرامی‌ها در سوریه و انفجارها در لبنان و افغانستان و خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و نیز خبرهای جنجال برانگیز داخلی مانند تداوم پرونده فیش‌های حقوق نجومی، واژگونی اتوبوس سربازان و درگذشت مظلومانه تعدادی از آنان و... یک خبر تأسفبار، سه روز پیاپی تکرار شد و با کمال تأسف باز هم چنانکه باید و شاید جدی گرفته نشد؛ کشته شدن سه محیط بان به دست شکارچیان غیرمجاز طی سه روز!
وقتی پای فهرست کردن مشاغل سخت به میان می‌آید، در درجه نخست فکر بیشتر ما به سمت کار در معادن غیراستاندارد و کوره پزخانه‌ها و در مراحل خیلی وسیع‌تر به سمت مشاغلی مانند خبرنگاری سوق می‌یابد. اما بدون اغراق باید پذیرفت، در این میان، محیط بانان، اگر نگوییم سخت‌ترین، بی شک یکی از سخت‌ترین شغل‌ها را در کشور دارند.
شرح وظایف آن‌ها یک فهرست بلند بالا را دربر می‌گیرد که هر یک، سازمانی مستقل و عریض و طویل را طلب می‌کند. از حفظ و حراست گونه‌های نادر و موجود گیاهی و جانوری در محدوده‌هایی گاه به وسعت یک کشور گرفته تا مبارزه با حوادث غیرمترقبه و بلایای مرتبط با محیط زیست مانند سیلاب‌ها و خشکسالی و صاعقه و آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع و صدها مورد دیگر. یکی از سخت‌ترین این وظایف‌ها، مبارزه با شکارچیان غیرمجاز است.
این وظیفه محیط بانان در نوع خودش یک ماتم و یک قصه پرغصه و پر از آب چشم است. آن‌ها مسلحند و نوع استخدامشان مانند نیروهای نظامی و انتظامی است. خلافکاران مقابل آن‌ها نیز سلاح‌های آتشین دارند و بسادگی به این بندگان خدا شلیک می‌کنند. به طوری که از ابتدای انقلاب تاکنون بیش از یکصد محیط بان در مصاف با این شکارچیان، جان‌های شیرین خود را از دست داده‌اند.

اما حیرتا که در مقابل و با وجود مسلح بودن محیط بانان، آنان حق استفاده از سلاح در برابر این شکارچیان را که پا از شکار حیوانات فراتر گذاشته و به قتل و شکار همنوع و هموطنان بی‌گناه خویش اقدام می‌کنند، ندارند. انصافاً شغلی سخت و پیچیده‌تر از این می‌شناسید؟ به شما سلاح می‌دهند و شما را به جنگ خلافکاران و قانون شکنان تا بن دندان مسلح می‌فرستند و اما در برابر آن‌ها که به شما شلیک می‌کنند، اجازه استفاده از سلاح را نمی‌دهند!
از گذشته‌های دور شاهد بوده‌ایم پرونده‌های بسیاری را در محاکم قضایی که محیط بانی به خاطر استفاده از سلاح و کشته شدن شکارچی غیرمجاز، بنا بر قوانین موجود، کارش به طناب دار هم رسیده است. اگر از سلاحش استفاده کند، دادگاهی شده و تا پای اعدام می‌رود، اگر نکند، شکارچیان غیرمجاز او را می‌کشند. به راستی این مأموران دلسوز باید در رویارویی با خلافکاران چه کنند؟ به گمان این قلم وقت آن رسیده است تا یک بار برای همیشه قانون فعالیت این بندگان مظلوم مأمور اصلاح شده و از سوی دیگر مجازات شکارچیانی که هر روز پرروتر می‌شوند، شدت عمل لازم نشان داده شود. ان شاءالله.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.