قدس آنلاین/ تکتم بهاردوست : در ایران همیشه انیمیشن‌های کوتاه با کیفیت بهتر ساخته می‌شود و عموماً هم جذابیت‎های خاصی دارند؛ هنری که این قدرت را دارد که به چیز بی‎جانی جان بدهد و خیالی‎ترین داستان‎ها را به تصویر بکشد. با پر رنگ‎تر‏شدن دنیای مجازی و دسترسی آسان مردم به این فناوری در سال‎های اخیر، دسترسی به انیمیشن‌های کوتاه خیلی راحت شده ولی امین حق‎شناس، انیمیشن‎ساز جوان کشورمان، کانالی ایجاد کرده که هدفش صرفاً تولید انیمیشن‌های خیلی کوتاه و البته سرگرم‌کننده است.

می‌خواهم مردم را با انیمیشن حرفه‎‌ای آشنا کنم

حق‎شناس فوق‎لیسانس کارگردانی انیمیشن است و فعالیت هنری‌اش را از سال 79 و با تولید انیمیشن‌های کوتاهی همچون «سقوط آزاد»، «ایسم»، «چه کمکی از دستم بر میاد»، «لاشخور»، «کی چراغا رو خاموش می‌کنه» شروع کرده و تا به امروز به فعالیتش ادامه داده است.  او هدف خود از ساخت این انیمیشن‌ها، آن هم برای نمایش در تلگرام را اینگونه توضیح می‌دهد: هدف اصلی من این بود که یک سری ویدیوی خیلی کوتاه، بدون دیالوگ، صرفاً متکی بر حرکت و البته بدون محدودیت تولید کنم. ایده‌های این داستان‎ها را او و همسرش سمیرا خسروجردی از اتفاق‌های ساده روزمره می‌گیرند و بر اساس آن‌ها داستان‎ها را با هم می‌نویسند. وی با بیان اینکه این ویدیوها تهیه‌کننده ندارد، می‌افزاید: اگر بتوانیم تهیه‌کننده‌ای برای کار پیدا کنیم تولیدش با سرعت بیشتری ادامه خواهد داشت. حق شناس‏هدف خود را تنها سرگرمی‌سازی می‌داند و  ترجیح می‌دهد خود مردم برداشت‌های مختلف از کارهایش داشته باشند.

 برداشت‌های فلسفی هم داشتیم
این هنرمند با اشاره به اینکه در حال حاضر فقط یک قسمت کار ساخته شده و 5 قسمت از کار هم آماده نمایش است، تأکید می‌کند: طبق برآورد زمانی ما، هر سه روز یک ویدیو ساخته می‌شود و ما فعلاً قصد داریم هر هفته یک قسمت را در تلگرام به نمایش دربیاوریم، شاید هم هفته‌ای دو ویدیو؛ بستگی به تولید کارها و پیشرفت کار دارد. او درباره بازخوردی که از طرف مخاطبان دریافت کرده، چنین توضیح می‌دهد: برایم جالب است که برخی حتی برداشت‌های خیلی عمیق و فلسفی از کار داشته‌اند و استقبال تا به اینجا خیلی خوب بوده است. وی در عین حال توضیح می‌دهد: همه از طریق این کانال بازدید‎کنندة ویدیوها نبودند. من خودم این ویدیوها را در برخی از کانال‎های پرطرفدار تلگرام دیدم.
البته به این قضیه اعتراض کردم چون کارها را حتی بدون لوگو و با لوگوی خودشان و بدون اشاره به کانال ما به نمایش گذاشته شده‎اند. ولی به هر حال استقبال بیشتراز آن چیزی بوده که من انتظار داشتم. این هنرمند درباره انیمیشن‌های رایج در شبکه‌های اجتماعی می‌گوید: این ویدیوها کمی ‌غیرحرفه‌ای ساخته می‌شوند و دست‎به‎دست می‌چرخند. مردم فکر می‌کنند انیمیشن یعنی متحرک‎سازی ضعیف ولی دید من در این کار این بود که مردم را با انیمیشن حرفه‎‌ای آشنا کنم؛ کارهایی که در عین سرگرم‎کنندگی، جذاب هم باشند. فکر من در این خصوص تبلیغاتی نبود؛ هرچند چون کار تهیه‌کننده ندارد امکان تبلیغات هم وجود ندارد. البته مجموعه‌های بسیار خوب و ارزنده‌ای مثل «دیرین دیرین» هم در حال تولید است که من خودم از مخاطبینش هستم.

 من فیلمسازی بدون کلام هستم
از او می‌پرسیم  چرا تلگرام را برای انتشار این کارها انتخاب کرده‎اید و چه فکری برای اطلاع‎رسانی تولید ویدیوها و انتشارشان داشته‎اید؟ پاسخ می‌دهد: اینکه چرا تلگرام را برای این کارانتخاب کرده‌ام، دلیلش محبوبیت و میزان استفاده مردم از این نرم‌افزار است. به اطلاع‎رسانی کار فکر نکرده‌ام و فعلاً تمام حواسم به تولید این کارهاست.
شخصیت‌های سازنده این انیمیشن‌ها، همگی حیوانات هستند. حق‎شناس در این باره می‌گوید: کاراکترهای این ویدیوها حیواناتی هستند که خیلی ساده شده‌اند تا یک همذات‌پنداری بین کاراکترهای حیوانی و انسانی ایجاد کنیم. البته ناگفته نماند که در ویدیوهای آینده کاراکتر انسان و موجودات عجیب و غریب هم خواهیم داشت. نکته دیگر درباره این انیمیشن‌های 40 ثانیه‏ای، عدم استفاده از دیالوگ در  آنهاست. حق‎شناس با بیان اینکه من فیلمسازی بدون کلام هستم و به استفاده از دیالوگ علاقه ندارم، اضافه می‌کند: در مدتی هم که کار کرده‎ام، به یک سری فرمول‎هایی رسیدم که بتوانم مخاطب را غافلگیر کنم ولی فکر می‌کنم بعضی شوخی‌ها نیازی به دیالوگ ندارند و فقط کمدی‌های موقعیت هستند. در واقع، اصل ویدیوهای ما اصل غافلگیرکننده است. در این کارها گاهی می‌شود چیزهایی را به این شکل گفت که اصلاً دیالوگ قادر به گفتنش نیست. در کل، به نظرم زبان بدن در انیمیشن خیلی مهم‎تر از دیالوگ است. سؤال آخر ما  این است که اسم  OBCاز کجا گرفته شده است؟ او می‌گوید: OBC با تلفظ ساده، در زبان ترکی به معنی «اون یکی» است و دلیل انتخاب این اسم، بامزگی و پرکاربرد‎بودن آن در زبان ترکی است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.