قدس آنلاین/ مریم رفیعیان : طی سال‌های گذشته مشکلات گوناگون نوسان نرخ ارز، تحریم‌های اقتصادی و سیاست‌های انقباضی بانک‌ها در عرصه اقتصاد و تولید همان طور که مجموعه صنعت و تولید در کشور را تحت تأثیر قرار داد، بخشی از صنعت گیلان را نیز در وضعیت تعطیلی یا نیمه تعطیلی قرار داد.

صنعت نیمه جان گیلان نیازمند بسته‌های حمایتی دولت

این در حالی است که فعالان صنعتی تاکنون بارها از مشکلات این حوزه فریاد سرداده اند که به نظر می‌رسد، ورود جدی تر به این حوزه برای رفع مشکلات آن از ضرورت‌های امروز کشور در مسیر خروج از رکود تورمی حاکم است، زیرا رفع مشکل رکود تورمی در گرو چرخیدن چرخ تولید و اشتغال در کشور است.

 ۱۰۴۵ واحد صنعتی گیلان تعطیل است
علی یزدانی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی کشوردر بازدید از واحدهای صنعتی گیلان، با بیان اینکه ۳۶۰۰ واحد صنعتی در گیلان وجود دارد، گفت: از این شمار ۲هزار و ۲۸۲ واحد فعال و ۱۰۴۵ واحد تعطیل است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان نیز در خصوص روند مذاکرات در سال 95 برای تأمین اعتبار مورد نیاز واحدهای صنعتی که با وضعیت نیمه تعطیلی در سال گذشته مواجه شدند، گفت: سال گذشته، تلاش‌های زیادی برای بهره‌مندی گیلان از سهم 3300 میلیارد تومانی گیلان از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور به استان انجام شد که البته تاکنون پرداخت قابل توجهی نداشته است و این به دلیل نبود اعتبارات لازم در بانک‌ها بوده است.
علی منتظری در مورد وضعیت صنعت استان گیلان، اظهار داشت: در شاخص‌هایی که وزارت صنعت، معدن و تجارت تعریف کرده و هر ماه به ما اعلام می‌شود، با 2600 واحد صنعتی فعال رتبه 12 یا 13 کشور در این زمینه به گیلان تعلق دارد و از نظر سرمایه‌گذاری در رتبه 9 یا 10 کشور قرار داریم که نشان می‌دهد، رغبت سرمایه‌گذاری در این استان وجود دارد.
وی شمار طرح‌های نیمه تمام گیلان را 1100 طرح عنوان کرد و گفت: امیدواریم، طرح‌های نیمه تمام گیلان را که از ظرفیت‌ها ماست، با کمک بخش خصوصی تمام کنیم، زیرا 50 درصد طرح‌های ناتمام بیش از 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.
به گفته وی از آغاز زمان نام نویسی از واحدهای صنعتی برای دریافت تسهیلات صنایع کوچک و متوسط تاکنون 643 واحد تولیدی استان از طریق سامانه «بهین یاب» برای دریافت تسهیلات نام نویسی کرده اند که در جلسات 205 درخواست مورد بررسی قرار گرفت و 170مورد تاکنون مصوب شده که طی دو هفته گذشته 26 مورد از درخواست‌های مصوب تسهیلات به بانک‌های عامل ارسال شده و بقیه نیز در حال بررسی در کارگروه است.

 پرداخت 1500 میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای تولیدی
استاندار گیلان نیز در جلسه‌ کارگروه رفع موانع تولید و سرمایه‌گذاری استان از پرداخت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای تولیدی و صنعتی در قالب اقتصاد مقاومتی تا پایان سال خبر داد.
دکتر محمدعلی نجفی در این جلسه با اشاره به اینکه امسال به واحدهایی که دارای حداکثر تا 100 نفر
نیروی اشتغال باشند، در مجموع 470 میلیارد تومان تسهیلات از محل اعتبارات اقتصاد مقاومتی پرداخت می‌شود، گفت: 30 میلیارد تومان نیز به صورت یارانه سود تسهیلات به این واحدها پرداخت می‌شود. وی افزود: در سال گذشته نیز 1080میلیارد تومان تسهیلات به 50 واحد برتر تولیدی اختصاص پیدا کرده بود.

 معارضان سبب تعطیلی معادن گیلان
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان در ادامه با اشاره به اینکه بیش از۱۰۰ معدن در گیلان دارای پروانه بهره‌برداری هستند، گفت: افزون بر ۳۰۰ محدوده شن و ماسه در استان برای تأمین پروژه‌های عمرانی شناسایی شده‌اند که در حال حاضر از آن‌ها برداشت می‌شود. البته حدود
۶۰ درصد معادن استان فعال بوده و تنها ۴۰ درصد معادن تعطیل شده‌اند.
علی منتظری بیان کرد: بیشتر تعطیلی معادن استان به دلیل معارضان محلی است و در برخی موارد دستگاه‌هایی چون محیط‌ زیست و منابع طبیعی سبب تعطیلی معادن شده‌اند. البته در مرحله بعد برخی از معادن ما نیز به ‌دلیل رکود سال‌های گذشته به تعطیلی کشیده شده‌اند.

 چه باید کرد؟
ساختار نیمه جان صنعت در گیلان همچون سایر استان‌های کشور قربانی رکود اقتصادی است. رکودی که سرنوشت بیش از 50 درصد کارخانجات این استان را به تعطیلی و بیکاری کارگرانش کشانده است و نیازمند تدبیر و چاره اندیشی جدی است و هر روز تأخیر می‌تواند، تبعات جبران ناپذیری در بخش اشتغال و تولید کشور به دنبال داشته باشد.
اختصاص تسهیلات با نرخ سود پایین و مدت بازپرداخت بالا برای واحدهای صنعتی، رفع مشکلات ارایه وثیقه‌های واحدهای صنعتی، تعیین تکلیف بدهی‌های واحدهای تولیدی، اعمال قوانین گمرکی مناسب برای تسهیل در ورود ماشین آلات و مواد اولیه، اعمال قیمت‌های ترجیحی حامل‌های انرژی برای واحدهای صنعتی، تسهیل در شرایط تخصیص سهمیه مواد اولیه پتروشیمی و فلزی در بورس، اعمال شرایط بانکی خاص برای پرداخت تسهیلات به واحدهای مشکلدار، تأمین سرمایه درگردش مورد نیاز، ایجاد ثبات در بازار ارز، بازنگری در قوانین مرتبط با فضای کسب و کار، حمایت‌های مورد نیاز در حوزه بیمه و مالیات، پرداخت سهم تولید از محل اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و... از جمله راهکارهایی است که صنعتگران در راستای رفع مشکلات واحدهای صنعتی مطرح کرده اند و امید می‌رود، در بسته‌های حمایتی دولت این موارد مورد توجه قرار گیرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.