نیویورک تایمز در مطلبی حرکت سرمایه‌ها به سمت دلار را برای اقتصاد جهان نامطلوب خواند.

 خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، گران شدن دلار و خطرات جدیدی که اقتصاد جهان را تهدید می‌کنند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛از هفته گذشته که مردم انگلیس با شرکت در یک همه‌پرسی سراسری رای به خروج این کشور از اتحادیه اروپا (برکسیت) دادند، ارزش پوند، یورو و بازار سهام در سراسر جهان با کاهش مواجه شده و اکنون سرمایه‌گذاران به سمت دلار متمایل شده‌اند.
برای آمریکا، قدرتمند شدن دلار باعث افزایش هزینه صادرات کالا به بازارهای جهان و در نتیجه، کند شدن رشد اقتصادی آن می‌شود.
برای اقتصادهای نوظهور مانند برزیل، اندونزی و بسیاری از کشورهای دیگر، افزایش بهای دلار می‌تواند باعث خروج سرمایه‌ها از این کشورها و به خطر افتادن اقتصاد آنها شود و برای اروپا نیز کاهش ارزش یورو تردیدها نسبت به نتیجه‌بخش بودن تلاش سران این قاره برای به حرکت در آوردن موتور اقتصاد پس از سالها رکود و ناامیدی را افزایش داده است. 
زمانیکه اقتصاد، سالم و پویا باشد، سرمایه‌گذاران سرمایه خود را در حوزه‌های مختلف اقتصاد به گردش در می‌آورند. اما زمانیکه بر اثر یک شوک بزرگ، ریسک سرمایه‌گذاری افزایش یابد، سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری تنها به حوزه‌های امنی اعتماد می‌کنند که بیشترین احتمال بازگشت سرمایه و کمترین ریسک ممکن را برای آنها به همراه داشته باشد. 
از زمان رای مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا، ارزش دلار حدود 2.5 درصد نسبت به یورو و تقریبا 12 درصد نسبت به پوند افزایش یافته است. این مسئله توام با بحران رهبری سیاسی در انگلیس باعث شده است اقتصاد این کشور و اقتصاد اتحادیه اروپا به عنوان بزرگترین بازار مشترک جهان روزهای پرالتهابی را سپری کند. 
البته شرایط برای اقتصاد آمریکا نیز مانند گذشته نیست. گران شدن دلار در شرایطی که دیون خارجی این کشور از مرز 19 هزار میلیارد دلار عبور کرده و نابرابری اقتصادی و کاهش استانداردهای زندگی نیز طی سالهای اخیر دولتمردان آن را تحت فشار قرار داده است، می‌تواند ابعاد نگران‌کننده‌ای برای این کشور به خصوص در بخش صادرات به همراه داشته باشد.
بویژه آنکه حزب جمهوری‌خواه در آستانه معرفی دونالد ترامپ به عنوان نامزد نهایی خود در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا قرار دارد که این مسئله نیز به نوبه خود می‌تواند شوک بزرگ دیگری را پس از برکسیت به بازارهای جهانی وارد کند. 
در این میان، نگرانی‌های گسترده‌ای که درباره احتمال بروز بحران اقتصادی در اتحادیه اروپا و حتی فروپاشی این اتحادیه پس از خروج انگلیس وجود دارد نیز پیش‌بینی شرایط اقتصادی نامعلوم آینده را دشوارتر کرده است.
طی سالهای اخیر، کشورهایی مانند یونان، اسپانیا و پرتغال با بحران‌های مالی سختی مواجه شده‌اند و سران اتحادیه اروپا نیز نتوانسته‌اند با راهکارهای سیاسی و اقتصادی پیشنهادی خود پاسخ مناسب و مؤثری به این بحران‌ها دهند.
در چنین شرایطی، تصمیم انگلیس به عنوان دومین اقتصاد قدرتمند قاره سبز برای خروج از اتحادیه اروپا می‌تواند وضع اقتصاد این اتحادیه را ناگوارتر از گذشته کند. انگلیس واحد پول مخصوص به خود را دارد و در بسیاری از شاخص‌های اقتصادی مانند نرخ بیکاری و رشد اقتصادی نیز عملکرد به مراتب بهتری نسبت به میانگین اتحادیه اروپا دارد.
بنابراین، در شرایطی که پیش‌بینی می‌شود این کشور با خروج از اتحادیه اروپا با یک بحران اقتصادی بزرگ مواجه شود، بدون تردید دامنه این بحران در سایر کشورهای این اتحادیه گسترده‌تر از انگلیس خواهد بود. بویژه آنکه در پی همه‌پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، انگیزه‌های جدایی‌طلبانه در کشورهایی مانند مجارستان، ایتالیا، فرانسه و هلند نیز تقویت شده و خطر فروپاشی اتحادیه اروپا بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.