قدس آنلاین/مریم احمدی شیروان: قدیمی‌ها به هوش و حواسشان بیشتر از ما فکر می‌کردند. اصلاً نوع تغذیة آنها جوری بود که کمتر دچار بیماری فراموشی یا همان آلزایمر می‌شدند. مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها همیشه توی جیب‌هایشان انواع مغز بادام و پسته و کشمش و... بود و در مواقع احساس ضعف، از آنها استفاده می‌کردند و شاید تاریخچة «هوش و مویز» به همین زمان‌ها بر می‌گردد. مادربزرگ‌ها اهمیت زیادی به خشک‌کردن انواع میوه نشان می‌دادند.

با تغذیه صحیح می‌توان باهوش تر شد

آنها میوه‌هایی مثل‌ هلو، انجیر، آلو و ... را در تابستان خشک می‌کردند و در زمستان، دورِ کرسی می‌نشستند و می‌خوردند. مردم قدیم که بیشتر هم به کار کشاورزی اشتغال داشتند، از میوه‌ها و سبزی‌های تازه استفاده می‌کردند. شیر و لبنیات، هرگز از زندگی آنها حذف نمی‌شد و همین‌ها بود که گاهی یک کشاورز بی‌سواد، چنان حساب و کتابش درست و دقیق بود که انگار سال‌ها درس ریاضی خوانده‌است.

برای قدیمی‌ها، رابطة تغذیه و هوش، بسیار عادی بود. یعنی آنها نوع تغذیه‌شان به همین‌صورت بود و در هیچ دانشگاهی این مسائل را نیاموخته بودند. آنها تجربیات خود را نسل به نسل منتقل می‌کردند. مثلاً برای آنها ضروری بود که مادران باردار، چه غذاهایی باید بخورند و چه غذاهایی نباید بخورند. البته برخی موارد هم بود که مستقیماً به هوش و حافظة کودکان ارتباط داشت و مادربزرگ‌ها به استفاده از آنها تأکید داشتند.

امروزه با تغییر شیوة زندگی و ظهور غذاهای فست‌فود، دیگر نمی‌توان انتظار داشت که نسل‌های آینده، افراد باهوشی باشند. کودکانی که به جای خوردن مغز گردو و پسته و... از پفک و چیپس استفاده می‌کنند و به جای خوردن ماهی، دل بسته‌اند به انواع ساندویچ و پیتزا و... هیچ‌وقت بهرة هوشی کاملی نخواهند داشت. در گفت‌وگو با دکتر یاسمن اقتداری، متخصص تغذیه وی برای ما از رابطه مواد غذایی و هوش حافظه گفته است. لطفاً‌ بخوانید.

آیا هوش با تغذیه افراد ارتباطی دارد؟

بله هوش و استعداد هر شخص با تغذیه او ارتباط مستقیم دارد و امروزه شواهد زیادی برای اثبات این ارتباط وجود دارد، به همین علت است که متخصصین تغذیه به خوردن غذاهای مقوی و ویتامین‌ها، مادران باردار را تشویق می‌کنند چرا که معتقدند تغذیه و بطور کالی عادات غذایی در هوش جنین تاثیر بسزایی دارد.

کدام مواد مغذی و چه غذاهایی در تقویت فعالیت‌های فکری تاثیر دارد؟

انواع ویتامین‌ها و املاح در فعالیت‌های فکری و هوش و استعداد فکری تاثیر دارند مثل: انواع ریز مغذی‌ها، آهن و اسید فولیک که در جذب ویتامین c هم موثرند، از منابع خوب آهن نیز به انواع غذاهای گوشتی، تخم مرغ، حبوبات، خشک‌بار، میوه‌های خشک مثل انجیر و هلو، سبزیجات برگ سبز، اسفناج و مغزها اشاره کرد و از منابع خوب اسید فولیک هم باید به منابع گوشتی، سبزیجات و مغزها اشاره نمود. در جگر هم می توان به مقدار کافی همه منابع مورد نیاز را یافت. ویتامین دی و پروتئین هم از مواردی است که در صورت کاهش آنها رشد مغزی خوبی در پی نخواهد بود. از دیگر ریز مغذی‌ها به روی اشاره می‌شود که در صورت کاهش آن رشد مغزی با اخلال روبرو خواهد شد. در مناطقی که خاک آن مقدار روی لازم را ندارد مشاهده شده که کودکان از ضریب هوشی بالایی برخوردار نیستند. از منابع خوب روی می‌توان به انواع سبزیجات به‌خصوص سبزیجات ریشه‌ای مثل پیاز، غذاهای دریایی به خصوص ماهی‌های آب‌های شور اشاره کرد.

آیا تغذیه قبل از بارداری در هوش جنین تاثیر دارد؟

بله، صددر صد. همانطور که به عینه می‌بینیم در مناطقی که زنان و دختران از سوء تغذیه رنج می‌برند وقتی به سن بارداری می‌رسند وضع حمل راحتی نخواهند داشت و جنین در این مادران به خوبی تغذیه نمی‌شود. اغلب این افراد صاحب کودکانی می‌شوند که در سنین بلوغ رشد مناسبی از لحاظ عقلی و جسمی ندارند. از طرفی دیگر دختران و زنانی که در دوره قبل از بارداری خود از لحاظ تغذیه‌ای در مرحله خوبی به سر می‌بردند و ویتامین‌ها و مینرال‌های آنان در محدوده نرمال بوده در حین بارداری هم به مراتب حال بهتری داشتند و نوزادی با وزن و حال جسمی ایده‌ال به دنیا آوردند.

چه گیاهان دارویی در تقویت هوش موثرند؟

جینکوبیلوبا که به قدیمی ترین گیاه جهان شهرت دارد، یکی از معروف‌ترین‌ها برای تقویت مغز و حافظه است. این گیاه توانایی یادگیری را بهبود می‌دهد و عملکرد حافظه را بهتر می‌کند. مریم‌گلی هم برای تقویت حافظه مفید است. این گیاه مدیترانه‌ای با آن گل‌های آبی صورتی رنگ خود خواصی دارد که از دوره‌ی باستان طرفدار داشته است. از این گیاه برای درمان مشکلات گوارشی و التهاب مخاط استفاده می‌کنند. علاوه بر این‌ها مریم گلی برای تقویت حافظه مفید است به طوری که در تهیه داروهای مربوط به آلزایمر استفاده می‌شود. چای نیز از آن گیاهان مفید برای حافظه کوتاه مدت و همچنین حافظه‌ طولانی مدت است. خواص آنتی‌اکسیدانی آن پیری را به تاخیر می‌اندازد و با برخی از بیماری‌های این دوره یعنی پارکینسون و آلزایمر مقابله می‌کند. جینسینگ هم برای تقویت حافظه، بالا بردن قدرت تمرکز و همچنین بهبود قدرت درک افراد مفید است.

آیا استفاده از رژیم غذایی غلط در ضریب هوشی تاثیری دارد؟

چنانچه رژیم غذایی بدون متخصص تغذیه طرح ریزی شود و خودسرانه شکل گیرد در آن اختلالات ویتامین‌ها و مواد معدنی به چشم می‌خورد که این اختلالات منجر به مشکلات زیادی می‌شود و چنانچه از لحاظ مواد غذایی که در هوش و حافظه تاثیر دارد فقیر باشد، قطعاً منجر به اختلال در حافظه می شود.

چه بخوریم تا باهوش تر شویم؟

اسفناج به دلیل آنزیم های موجود در برگ‌هایش موجب تقویت هوش و حافظه می شود. اسفناج سرشار از فولیک اسید است، قهوه نیز از  آنتی اکسیدان‌ها، آمینواسید، ویتامین و مینرال‌های زیادی برخوردار است. به ویژه اگر دانه‌های قهوه را دم کنید و بخورید برای تقویت حافظه بسیار مفید است. قهوه همچنین ضد آلزایمر است و با مصرف مداوم آن دچار آلزایمر نخواهید شد. غلاتی مانند سویا، لوبیا، نخود فرنگی و عدس از روغن بسیار مفیدی برخوردارند که برای تقویت حافظه مفید و لازم است. میوه و سبزیجات نیز دارای آنتی اکسیدان های بسیار مفیدی برای بدن هستند و خوردن آنها موجب تقویت حافظه می‌شود. انبه نیز از میوه‌هایی است که خوردن آن موجب تقویت حافظه می شود. این میوه دارای بافت‌های چربی است اما خوردن‌ آن باعث می شود که گردش خون تسریع شود. هنگامی که گردش خون سریع تر شود باعث می شود خون بیشتری به مغز برسد .ماهی نیز یکی دیگر از مواد غذایی است که باعث تقویت و رشد سریع تر سلول‌های مغز و در نتیجه باعث تقویت حافظه می شود. ماهی برای عارضه قلبی نیز مفید است. تاثیر شکلات تلخ نیز در تقویت حافظه امروزه اثبات شده است.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.