قدس آنلاین/دکتر پروانه کاظمی، متخصص تغذیه: غذاهایی که مصرف می‌کنید می‌توانند در مدیریت و درمان کم کاری تیروئید اختلال ایجاد کنند.

رژیم درمانی در کم کاری تیروئید

چیزی با عنوان رژیم هایپوتیروئیدی وجود ندارد، اما مصرف مواد غذایی بصورت هوشمندانه می‌تواند به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید. در زیر به 9 غذایی که باید محدود یا اجتناب شوند اشاره می‌کنیم:

سویا: هورمون استروژن می‌تواند توانایی بدن در استفاده از هورمون‌های تیروئیدی را با مشکل مواجه کند. سویا سرشار از فیتواسترژن‌های گیاهی می باشد و و برخی محققان بر این باورند که مقادیر زیاد سویا می‌تواند ریسک بروز کم کاری تیروئید را افزایش دهد. افراد مبتلا به این مشکل نیز باید بطور متوسط سویا دریافت کنند. با این وجود از آنجا که ارتباط قطعی بین مصرف سویا و ایجاد کم کاری تیروئید هنوز به اثبات نرسیده، دستورالعمل‌های رژیمی مشخصی در این زمینه وجود ندارد.

خانواده کلم‌ها: این سبزیجات می‌توانند تولید هورمون‌های تیروئیدی را، بویژه در افرادی که کمبود ید دارند، مختل کنند.هضم این سبزیجات مانع از جذب ید می‌شود، که این ماده برای عملکرد طبیعی تیروئید ضروری است. افرادی که مبتلا به کم کاری تیروئید هستند، بهتر است مصرف خانواده کلم‌ها از قبیل کلم پیچ، بروکلی، گل کلم، شلغم و... را  به 150 گرم در روز محدود کنند. همچنین پختن این سبزیجات می‌تواند اثرشان بر روی عملکرد غده تیروئید را کاهش دهد.

گلوتن:گلوتن پروتئینی است که در غذاهای فرآوری شده از گندم، جو، چاودار و سایر غلات یافت می‌شود. این ترکیب پروتئینی می‌تواند روده باریک را تحریک کرده و مانع از جذب داروهای جایگزین هورمون‌های تیروئیدی شود. همچنین باید سعی کنید داروهای خود را چندین ساعت پیش یا بعد از غذای پر فیبر مصرف کنید تا از تداخل در جذب آن ها جلوگیری شود.

غذاهای چرب: چربی‌ها، هم توانایی بدن در جذب داروهای تیروئید را مختل می‌کنند و هم توانایی غده تیروئید در تولید این هورمون‌ها را کاهش می‌دهند. بنابراین باید از مصرف غذاهای سرخ کردنی اجتناب کرده و دریافت چربی‌ها را از منابعی مثل کره، مارگارین، مایونز و گوشت پرچرب کاهش دهید.

غذاهای شیرین: کم کاری تیروئید می‌تواند منجر به کند شدن سوخت و ساز در بدن شده و این موضوع می‌تواند زمینه ساز بروز اضافه وزن شود. در نتیجه باید از غذاهای حاوی مقادیر زیاد قند و شکر اجتناب کرد، زیرا سرشار از کالری و فاقد مواد مغذی هستند.

غذاهای فرآوری شده: این محصولات حاوی مقادیر زیادی سدیم می‌‌باشند که افراد دارای هایپوتیروئیدی باید از دریافت آن اجتناب کنند. زیرا این افراد در ریسک ابتلا به پرفشاری خون قرار دارند و دریافت سدیم نیز این مشکل را تشدید می‌کند. بنابراین برچسب‌های تغذیه‌ای را مطالعه کنید تا محصولی با کمترین مقادیر سدیم را انتخاب کنید. بنابر توصیه متخصصان، افراد با فشار خون بالا، باید دریافت سدیم خود را به 1500 میلیگرم در روز محدود کنند.

فیبر زیاد: دریافت مقادیر کافی و متعادل فیبر برای سلامتی مهم است، اما مقادیر زیاد آن می‌تواند درمان کم کاری تیروئید را با مشکل مواجه کند. دستورالعمل‌های رژیمی توصیه می‌کنند بزرگسالان20 تا 35 گرم فیبر در روز دریافت کنند. مقادیر زیاد فیبر می‌تواند با جذب داروهای جایگزین هورمون‌های تیروئیدی تداخل کند. پس اگر تحت رژیم های پر فیبر قرار دارید با پزشک خود مشورت کنید تا در صورت نیاز دوز داروهایتان را افزایش دهد.

قهوه:کافئین قادر است جذب داروهای تیروئیدی را کاهش دهد. همچنین در مطالعه‌ای نشان داده شد،در افرادی که داروهای خود را با قهوه صبحگاهی مصرف می‌کردند، سطح هورمون‌های تیروئیدی کنترل نشده بود. پس داروی خود را فقط با آب مصرف کنید و حداقل 30 دقیقه بعد از مصرف دارو چیزی میل نکنید.

الکل: الکل اثر سمی بر غده تیروئید دارد و مصرف آن، هم می تواند سطح هورمون‌های تیروئیدی را تحت تاثیر قرار دهد و هم تولید این هورمون ها را با مشکل روبرو کند.

سلنیوم: سلنیوم یکی از مواد معدنی است که ممکن است به تنظیم عملکرد تیروئید کمک کند و در غذاهایی مانند (آجیل برزیلی،ماهی‌تن،روغن ماهی و گوشت گاو وجود دارد یک فرد بزرگسال روزانه به 55 میکروگرم سلنیوم نیاز دارد.

ید: منابع غذایی ید دار مانند (نمک ید دار، ماست، ماهی‌های آب شور و محصولات لبنی مانند (شیر و پنیر) مصرف کنید.  یک فرد بزرگسال 150 میکروگرم ید در روز نیاز دارد. یک فنجان ماست 87/2 میکروگرم ید به بدن می‌رساند.

روی: این عنصر در روند تولید هورمون در غده تیروئید استفاده می‌شود و در غذاهایی مانند کبد گاو، گوشت گاو، گوشت بره، کدوی تابستان یافت می‌شود.

مس: مس با روی به تولید هورمون تیروئید کمک می‌کند. عدم تعادل مس و روی در بدن روی سلامت تیروئید تاثیر می‌گذارد سبزیجات با برگ تیره و آجیل و کبد گاو منبع خوبی از مس هستند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.