قدس آنلاین/ زهره کهندل: نقش رسانه‌ها در بحران چیست؟ وقتی بحرانی به وقوع می‌پیوندند، چطور می‌توان اطلاع‌رسانی درستی داشت؟ این‌ها پرسش‌هایی است دکتر احمد توکلی، استاد ارتباطات در نشست «فنون تهیه مصاحبه و گزارش در بحران» که در مشهد برگزار شد، به آن‌ها پاسخ داد.

روزنامه‌نگاران هرروز بحرانک‌ها را مدیریت می‌کنند

او به تشریح موضوع نقش رسانه‌ها در بحران پرداخت و افزود: در این‌باره دو مشکل وجود دارد؛ اول اینکه تجربه بحران نداریم، به همین دلیل تولید و محتوای آموزشی کمی‌ داشته‌ایم و خبرنگار زبده این حوزه هم تربیت نشده است. دوم اینکه رسانه‌مداری ما به‌لحاظ تکنیک، سابقه و دیگر مسایل در این سال‌ها پیشرفت چندانی نداشته است.
توکلی با بیان اینکه بحران، پیشامدی ناگهانی است که شرایط معمول را به وضعیت غیرمعمول تبدیل می‌کند، گفت: خبرنگاران حلقه واسط بین مدیریت بحران و مردم هستند، این حلقه واسط نمی‌تواند صرفاً نقش منتقل‌کننده پیام را داشته باشد، بلکه باید با خلاقیت تمام به خصلت پویایی و خصلت تغییرپذیری سریع مجهز باشد تا دقیق‌ترین و بهترین روایت را از آن رویداد ارایه دهد.
وی افزود: هنگامی‌که بحران شروع می‌شود، با افراد مصیب‌زده روبه‌رو هستیم و مدیریت بحران در کشورهای در حال توسعه در این شرایط غافلگیر، عصبانی و پریشان می‌شود، و اینجاست که نقش روزنامه‌نگاران اهمیت می‌یابد.
توکلی خاطرنشان کرد: از آنجایی‌که روزنامه‌نگاران همواره با بحران‌ روبه‌رو هستند،‌ ویژگی پویایی و متغیربودن، تنها ویژگی بحران است که با عادت و کار روزمره آن‌ها هم‌خوانی و تناسب دارد، اما آنچه آن‌ها را با مشکل روبه‌رو می‌کند، شدت بحران است.
به‌گفته او، روزنامه‌نگاران هرروز بحرانک‌ها را مدیریت می‌کنند و پوشش می‌دهند، مانند حقوق‌های نجومی ‌یا آتش‌سوزی‌ها.
این استاد ارتباطات خاطرنشان کرد: امدادگران اضطراري به‎شکل سازمان‌یافته، لزوم مراقبت از سلامتي و حفاظت از خود را فراگرفته‌اند، اما متأسفانه روزنامه‌نگاران این آموزش‌ها را ندیده‌اند.
توکلی با بیان اینکه در زمان بحران، تمامی ‌عوامل فنی و مدیریتی برای مقابله با آن و بازگرداندن شرایط به وضعیت عادی بسیج می‌شود، گفت: روزنامه‌نگار بحران باید فردی باشد که تکنیک‌ها را بداند. توانایی کشف حقایق و واقعیت‌ها، خلاقیت‌های لحظه‌ای، سرعت و شم خبری داشته باشد، و تعهد و اخلاق، رعایت اصول حرفه‌ای در تماس با مدیریت بحران و مردم مصیبت‌دیده و پرهیز از غرض‌ورزی، از ویژگی‌های دیگر اوست.

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.