قدس آنلاین:بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی کتاب «بررسی صحت و اعتبار روایات تفسیر منسوب به امام عسکری(ع)» را در قطع وزیری و در یک‌هزار نسخه منتشر کرد.<BR>

‏ کتاب «بررسی صحت و اعتبار روایات تفسیر منسوب به امام عسکری(ع)» منتشر شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس رضوی, سیده فاطمه هاشمی، این کتاب را با هدف بررسی مفهوم و ملاک‌های صحت و اعتبار روایات از دیدگاه امامیه, به رشته‌ی تحریر درآورده است.
در بخش‌هایی از این کتاب آمده است؛ در باور شیعه فهم کلام وحی جز با تمسک به حاملان حقیقی قرآن میسر نمی‌شود. از این رو آنچه از سنت و سیره پیامبر اکرم(ص) و امامان معصوم و تفسیر قرآن و در جهت گسترش و تبیین معارف قرآنی و آموزه‌های اسلامی بر جای مانده است, بزرگترین میراث حدیثی شیعه را تشکیل می‌دهد.
بررسی میراث حدیثی شیعه, به ویژه تفاسیر مأثور از اهل بیت به منظور اثبات و صدور و استناد آن به معصوم و تحقیق در روایات آنها در راستای حفظ و استحکام آثار معصومین در حوزه تفسیر قرآنی, امری ضروری است.
نویسنده، بعد از بررسی حجیّت و اعتبار تفاسیر مأثور و میزان ارزش آنها، به بررسی مفهوم و ملاک‌های صحّت و اعتبار روایات از دیدگاه امامیه، ضرورت تحقیق در روایات تفسیری اهل بیت(ع)، جایگاه تفسیر مأثور منسوب به امام عسکری(ع)، بررسی شرایط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی حاکم بر آن دوران و راهکار آن حضرت در آن شرایط و ارزیابی تفسیر موجود از جهت سند و محتوا پرداخته است.
کتاب«بررسی صحت و اعتبار روایات تفسیر منسوب به امام عسکری(ع)» حاوی 16 بخش می‌باشد و در 6 فصل با عناوین «تفسیر مأثور و اعتبار آن»، «میزان ارزیابی و اعتبار تفاسیر مأثور»، بررسی «شرایط حاکم بر عصر امام عسکری (ع)و نقش راهبردی آن حضرت»‏، معرفی «تفسیر منسوب به امام عسکری (ع)»، بررسی «سندی و طریق شیخ صدوق به تفسیر منسوب به امام عسکری (ع)»‏ و بررسی «محتوایی و متنی تفسیر منسوب به امام عسکری (ع)‏» تنظیم شده است.
کتاب حاضر با تکیه بر منابع متعدد و با بهره‌گیری از دیدگاه صاحب‌نظران، حجیت و اعتبار روایات تفسیر منسوب به امام عسکری(ع) بررسی شده، مباحث سودمندی را فراروی علاقه‌مندان قرار می‌دهد.
کتاب «طبقات راویان احادیث مهدویت از طریق اهل سنت» منتشر شد
بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، کتاب «طبقات راویان احادیث مهدویت از طریق اهل سنت»، را با یک هزار شمارگان در قطع وزیری منتشر کرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم عبداللهی، نویسنده این کتاب، طبقه‌بندی جامعی از راویان احادیث مهدویت از طریق اهل سنت را آورده است که با توجه به وثوق و اعتبار هر یک از آنها، قابل استفاده در پژوهش‌های دیگر از این دسته می‌باشد.
بر اساس این گزارش، این اثر در دو بخش تنظیم شده است؛ بخش اول، طبقات راویان و شرح حال آنان به ترتیب حروف هجی با شماره طبقه هر کدام و با ترجیح نظر «ابن حَجَر عَسقلانی» در موارد اختلاف نظر اهل فن در تعیین طبقه یک راوی، عنوان شده و بخش دوم این کتاب نیز، شامل متن روایات هر یک از صحابه، به ترتیب موضوعی و با ذکر تمام سند و مکررات است.
در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: پایبندی به مسأله مهدویت و باورداشت ظهور منجی و مصلح بزرگ که با انگیزه الهی کره خاکی را از ستم و رنج برهاند، تنها پیام قرآن و اعتقاد فرقه‌های مختلف مسلمان نیست، بلکه کتاب‌های مقدس دیگر ادیان الهی نیز نویدش را داده‌اند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی، یادآور می‌شود؛ در کتاب«طبقات راویان احادیث مهدویت از طریق اهل سنت» روایات اهل سنت از منابع مختلف همراه با معرفی طبقات راویان از مدارک معتبر گرد هم آمده است.
 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.