مدیرکل آمارهای اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه تورم صفر درصدی در بلند مدت به معنی رکود در اقتصاد است گفت: این شرایط نه به نفع تولید‌کننده است نه به نفع مصرف‌کننده. <BR> <BR>

تورم کشورهای پیشرفته کمتر از 10 درصد است

به گزارش قدس آنلاین،علیرضا مقتدایی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: تورم در کشورهای پیشرفته کمتر از 10 درصد است.

وی درباره‌ی سقف افزایش تورم گفت: این سقف در کشور‌های مختلف براساس ساختار اقتصادی که دارند متفاوت است.

مقتدایی با بیان این‌که کشور‌ها تلاش می‌کنند تورم هدف را تعریف کنند تا بتوانند برنامه ریزی برای اقتصاد داشته باشند گفت: تورم صفر درصدی در بلند مدت به معنی ایستایی در اقتصاد است که در این حالت رشد هم در اقتصاد دیده نمی شود.

او در ادامه توضیح داد: تورم صفر درصدی یعنی رشدی در اقتصاد نیست، یعنی به میزانی که تولید می‌شود، مصرف می‌شود. سطح عمومی قیمتها هم تغییری نمی کند و در برخی اوقات هزینه های انبارداری افزایش می یابد.

مدیرکل آمارهای اقتصادی بانک مرکزی در ادامه به تورم منفی اشاره کرد و گفت: تورم منفی نیز می‌تواند موجب کاهش تقاضای کل شود چراکه مصرف کنندگان به امید کاهش قیمت ها مصرف خود را به آینده موکول می کنند که این عامل می‌تواند برای تولیدکنندگان که تعهدات مشخصی ازجمله پرداخت دستمزدها و دیون دارند کاهش درآمد جاری را به همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: این موضوع سبب ورشکستگی و کاهش عرضه می شود. به عبارت دیگر تورم منفی یعنی رکود و در واقع اتفاقی که در برخی کشورهای اروپایی اتفاق افتاد این بود که بعضی فروشگاه‌ها حتی حاضر شدند کالاهای خود را به قیمت های بسیار نازل به فروش برسانند، ولی مردم پولی نداشتند که کالایی بخرند.

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.