روز نیمه هرماه قمری دارای فضیلت هایی است اما نیمه رجب که سومین روز از ایام البیض به شمار می رود از دیگر ماه ها افضل تر است و اعمال بسیاری نیز برای آن برشمرده اند تا بندگان خوب خدا با انجام آن همراه با معتکفین از برکات و فیوضات رحمانی بهره مند شوند.

اعمال روز نیمه رجب/ ام داود کیست و عملش چگونه است؟

علاوه بر اینکه توصیه بسیاری به روزه گرفتن در این روز شده اما  اعمال دیگری نیز  برای این روز در مفاتیح الجنان اشاره شده است:

اوّل : غسل

دوّم : زیارت حضرت امام حسین علیه السلام از ابن ابی بصیر منقول است که گفت سۆ ال کردم از حضرت امام رضاعلیه السلام که در چه ماه زیارت کنیم امام حسین علیه السلام را فرمود در نیمه رجب و نیمه شعبان .سیّم : نماز سلمان .

چهارم : چهار رکعت نماز بخواند و بعد از سلام دست خود را پهن کند .( و سپس دعایی که در مفاتیح در اعمال این شب آمده بخواند)

پنجم : عمل ام داود

یکی از اعمالی که در نیمه ماه رجب بر آن تأکید شده است عمل ام داود است که برکات زیادی دارد. (مفاتیح الجنان ،ذیل اعمال نیمه رجب)

ام داود کیست و عملش چگونه است؟

یکی از نواده‏ های امیرالمۆمنین صلوات الله علیه سیّدی است بنام داود پسر حسن پسر حسن مجتبی پسر امیرالمۆمنین علیهم السلام، او را مادری بود بنام ام خالد بربریّه، ام خالد مادر رضاعی امام صادق (علیه السلام ) است که به آن حضرت از شیر داوود داده است. لذا داوود و آن حضرت برادر بودند .(فرحة الغری،ابن طاووس، عبد الکریم بن احمد، ترجمه علامه مجلسی‏ ص۹)

منصور عباسی در زمان خلافت خویش، عبدالله بن الحسن را زندان کرد و دو پسرش محمد و ابراهیم را کشت، در این میان داود بن الحسن نیز در مدینه بازداشت و به بغداد فرستاده شد.

مادرش ام خالد گوید: حبس داود طول کشید، مطلقاً از او خبری نداشتم، من پیوسته دعا کرده و به درگاه خدا ناله می‏ نمودم و از دوستان و آشنایان نیز می‏ خواستم که دعا کنند ولی اثری دیده نمی‏ شد.

روزی به محضر امام صادق (علیه السلام) برای عیادت آن حضرت داخل شدم،

فرمود: ای مادر داوود! از داوود چه خبر؟

گفتم: مولای من! داوود کجا من کجا؟ مدت زمانی است که از من جدا شده و در عراق زندانی است،

فرمود: چرا غفلت می کنی از دعای استفتاح، آن دعایی است که درهای آسمان برای آن باز می‏ شود، صاحبش فی‏ الفور مورد اجابت می‏ گردد، برای صاحب این دعا پاداشی جز بهشت نیست .

گفتم: ای فرزند راستگویان! آن کدام است؟

یکی از نواده‏ های امیرالمۆمنین صلوات الله علیه سیّدی است بنام داود پسر حسن پسر حسن مجتبی پسر امیرالمۆمنین علیهم السلام، او را مادری بود بنام ام خالد بربریّه، ام خالد مادر رضاعی امام صادق (علیه السلام ) است که به آن حضرت از شیر داوود داده است. لذا داوود و آن حضرت برادر بودند

فرمود: ای مادر داوود! ماه بزرگ رجب که از ماه های حرام است نزدیک شده در آن ماه دعا مورد اجابت است و آن «شهر اللّه الأَصَمّ» است، روزهای سیزده و چهارده و پانزده آن را روزه بگیر، در روز پانزدهم نزدیک ظهر غسل کن.

آنگاه هشت رکعت نافله ظهر را بخوان... بعد نماز ظهر را بخوان و بعد از نماز ظهر دو رکعت نماز بخوان و آنگاه صد مرتبه بگو: «یا قاضیَ حَوائِجَ الطّالبینَ» سپس نافله عصر راهشت رکعت بجای آور... آنگاه نماز عصر را بخوان، بعد رو به قبله بنشین صد مرتبه سوره حمد و صد مرتبه سوره قل هو الله احد و ده مرتبه آیة الکرسی را بخوان.

آنگاه سوره: انعام، بنی اسرائیل، کهف، لقمان، یس، صافات، حم سجده، حم عسق، حم دخان، فتح، واقعه، ملک، ن و القلم، اذا السماء انشقت تا آخر قرآن را بخوان، اگر اینها را خوب نتوانی و از روی قرآن نیز خوب نتوانی هزار بار قل هوالله احد را بخوان.

پاسخ: امام صادق(علیه السلام) و تعلیم عمل ام داوود

(بعد امام صادق (علیه السلام) فرمود: چون از اینها فارغ شدی، بگو: بسم الله الرحمن الرحیم صدقَ اللّهُ العلّی العَظیمُ... (این دعا در مفاتیح موجود است ) جهد کن که گریه کنی و لو به مقدار سر سوزن که آن علامت اجابت این دعاست با قلب سوزان و ریختن اشک، و این را در یاد خود داشته باش...

ام داوود گوید: آنچه را که امام فرمود نوشتم و به خانه برگشتم، آنگاه ماه رجب داخل شد، من مانند آنچه امام فرموده بود عمل کردم و در همان شب به خواب رفتم، محمد رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و همه انبیاء و ملائکه را که صلوات فرستاده بودم در خواب دیدم، حضرت می‏ فرمود: ای ام داوود! بشارتت باد که همه آنهایی که می‏ بینی برای تو شفاعت می ‏کنند و مژده می‏ دهند که به حاجتت خواهی رسید، خدا تو را و فرزندت را حفظ کرد و به تو برخواهد گردانید.

(زندگانی حضرت امام جعفر صادق علیه السلام( ترجمه بحار الأنوار) ص ۲۶۶)

امروز همان روز نیمه رجب است ، و ما هم کلید گشایش در دست به درگاه باری تعالی رو می کنیم باشد که در این هنگامه نیاز حاجات خود را به درگاه بی نیاز عرض کنیم و امید است ثمر اجایت برگیریم.إن شاء الله تعالی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مريم.ب IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
    7 0
    با تشکر فراوان
  • علي IR ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
    5 0
    اي کاش يادآوري هم ميکرديد که گفته اند "اکثروا الدعا...فرجکم" به هرحال با تشکّر فراوان که از مابيشتر بر نيايد.
  • زهرا IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۲
    7 0
    با سلام. اگرنمازها نخواند بقیه اعمال راانجام دهد حاحتش ازخدواند می گیرد
  • مهدی IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    0 0
    زهرا خانوم باعرض سلام و خسته نباشی تمام این اعمال مستحبیه از خدا بخواه انشالله حوایجت برآورده خواهد شد
  • ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
    0 0
    با سلام چون جایی که کار میکنیم بهمون مرخصی نمیدن این اعمال را میشه انجام داد
  • فرشته ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    0 0
    سلام من فرشته هستم خسته نباشید تمامی دوستان تشکر از شما
  • خانم صالحی ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    0 0
    عزیزان تا هر جای دعاها رو تونستید بخونید ، مهم ارتباط با خداست در این روز. انشالله به حوائج قلبیتون برسید، برای فرج اقا صاحب الزمان، وبرای همدیگه دعا کنیم..