۱۳ مهر ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۲
کد خبر: 12673
دلالان وارد بازار ارز شدند

یک کارشناس اقتصادی با اعلام اینکه دلالان وارد بازار ارز شدند گفت: زمانی که نرخ ارز برای دوره‌ای تثبیت شود، انگیزه‌های سوداگرایانه به فعالیت‌های واسطه‌گری و دلالی کم خواهد شد.

به گزارش قدس آنلاین محمد واعظ در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: در ماه‌های اخیر در اقتصاد ما از یک طرف شاهد تداوم رفتار گذشته بودیم به طوری که عواملی عرضه و تقاضای ارز را تحت تأثیر قرار داده‌اند.

وی در ادامه افزود: از طرفی شکل جدیدی از انتظارات در مورد آینده نرخ ارز و در مقایسه با آینده بعضی از دارایی‌ها و از طرف دیگر محدودیت‌های قانونی در فروش ارز رسمی موجب افزایش نرخ و همچنین موجب ایجاد نوسان در نرخ ارز شده است.

این کارشناس اقتصادی ضمن اشاره به اینکه در این مرحله به نظر می‌رسد که نرخ ارز برای تشویق صادرات نسبت به سال قبل افزایش یافته باشد، گفت: ممکن است نرخ ارز در حد بالا رفتن قدرت رقابت محصولات افزایش پیدا کرده باشد.

واعظ در خصوص چگونگی تثبیت نرخ ارز نکاتی را متذکر شد و خاطرنشان کرد: برای تثبیت نرخ ارز که لازمه موفقیت سیاست هدفمندی یارانه‌ها است، لازم است با بکارگیری دارایی‌های جایگزین نرخ ارز و از طرف دیگر با عنایت به توانمندی‌های ذخایر خارجی کشور کمتر کردن محدودیت‌های فروش نرخ ارز به قیمت رسمی این کار صورت گیرد.

وی افزود: ابتدا روی بازار دارائی‌ها و مولد مانند بازار سهام باید زمینه‌سازی‌های جذب کننده بیشتری صورت پذیرد تا بخشی از منابع جدید هم منتقل شده به بازار ارز به بازار سهام برگردد.

* نوسان در نرخ ارز موجب افزایش واسطه‌گری‌ها می‌شود

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به چگونگی حذف واسطه‌گری، تاکید کرد: زمانی که نرخ ارز برای دوره‌ای تثبیت شود خود به خود انگیزه‌های سوداگرایانه و فعالیت‌های واسطه‌گری کم خواهد شد.

وی در خصوص دیگر مشکلات وجود واسطه‌گری، گفت: زمانی که نرخ ارز افزایش پیدا می‌کند گروهی به طور سنتی که معامله‌گر ارز نیستند، تحریک به حضور در این بازار شده و یا متمایل به حضور در این بازار می‌شوند.

وی افزود: با توجه به تحریک ایجاد شده برای حضور واسطه‌گران با توجه به افزایش نرخ ارز، معامله‌گران سنتی حجم معاملات خود را بیشتر می‌کنند و این هر دو به مشکلات "واسطه‌گری" اضافه می‌کند.

واعظ در ادامه در خصوص چگونگی افزایش یا کاهش نرخ ارز، تصریح کرد: ما یکسری عوامل اصلی یا موقتی در این خصوص داریم و یک عامل ساختاری که مهم‌ترین عامل ساختاری گسترش حجم پول به خاطر کارکرد بانک‌های خارجی در خلق اعتبار و پول شکل می‌گیرد.

این کارشناس اقتصادی تأکید کرد: به طور کوتاه مدت و فصلی رکود در بازار‌های داخلی نرخ ارز، برخی تنش‌های خارجی، تبلیغات و امثالهم در افزایش یا کاهش نرخ ارز اثرگذارند.

وی در خصوص وظایف بانک مرکزی در قبال نرخ ارز، گفت: قانون وظیفه بانک مرکزی را مشخص کرده است و آن هم مدیریت است که منظور از مدیریت نظام شناور هم دخالت در بازار ارز از طریق بازار اما نه دخالت در بازار از طریق اهرم‌های کنترل کننده مستقیم است که در اینصورت نوعی دخالت در بازار با برنامه و شناخت از طریق بازار خواهد بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.