عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، بهانه جویی های آژانس در مورد فعالیت های هسته ای ایران را سبب اطاله زمان دانست و تصریح کرد: افزایش تعداد سانتریفیوژهای ایران با اطلاع آژانس بوده است.

افزایش تعداد سانتریفیوژهای ایران با اطلاع آژانس بوده است

 عوض حیدرپور در گفت و گو با  خانه ملت در واکنش به اظهارات اخیر آمانو که ادعا کرده بود مذاکرات با ایران در مورد فعالیتهای هسته ای به یک دور باطل افتاده است، گفت: در واقع این نگرانی جمهوری اسلامی ایران است که آنها مذاکرات را به بیراهه می برند و با وقت کشی، به مذاکرات آسیب جدی وارد کردند.

نماینده مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی با بیان به اینکه موضع جمهوری اسلامی ایران در فعالیتهای هسته ای، شفاف، صریح و روشن است، افزود: ایران بر اساس مقررات NPTنیازمندی های صلح آمیز هسته ای مورد نیاز خود را تعقیب می کند؛ آژانس نیز طبق همین مقررات مجاز به هرگونه کنترل و نظارت است.

حیدرپور بیان کرد: گزارش هایی که تهران در خصوص فعالیت های هسته ای خود ارائه می کند، از سوی آژانس با علامت سوال مواجه میشود و همین امر اطاله زمان را به وجود می آورد؛ آنها با بهانه جویی، از رفتارهای معقول، منطقی و قانونی جمهوری اسلامی ایران سوءاستفاده می کنند و در روند مذاکرات اطاله و دور باطل را ایجاد کردند.

عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس درباره بخشی از صحبتهای آمانو که افزایش سانتریفیوژها در ایران را ناقض قطعنامه های بین المللی خوانده بود، توضیح داد: این حرف غلط است؛ ایران افزایش تعداد سانتریفیوژهای خود را در هر نوبت به اطلاع شورای حکام و آژانس بین المللی انرژی اتمی رسانده و خارج از توافق های موجود، کاری صورت نگرفته است.

این نماینده مردم در مجلس نهم چنین اظهاراتی را نشاندهنده عدم اطلاع آمانو از مفاد مقررات و کنوانسیونها خواند و گفت: این حرف نشان می دهد آمانو اطلاعی از کنوانسیون NPTو مقررات بین المللی آژانس ندارد؛ لذا به او توصیه می شود یک بار دیگر مقررات آژانس و متن کنوانسیون و پیوست ها را بخواند تا متوجه صحت و سقم ادعاهای خود شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس سخنان آمانو را بازی کردن در زمین غربی ها دانست و یادآور شد: ­­­­غرب وامریکایی ها علاقمند به طرح چنین مباحثی از سوی آمانو هستند، تا آن را برای فشار به تهران مستمسک کنند؛ در حالیکه فعالیت هسته ای صلح آمیز ایران کاملا شفاف قانونی و بر اساس مقررات بین المللی و ادعاهای آمانو تحت تاثیر فشارهای سیاسی است.

اخیرا مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که پیشرفتی در زمینه شفاف‌سازی نگرانی‌ها درباره موضوع هسته‌ای ایران حاصل نشده است و مدعی شد که مذاکرات با تهران چند وقتی است که روی دور باطل افتاده است./

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.