طی ماههای اخیر حجم گسترده‌ای از فیلم‌ها وارد شبکه نمایش خانگی می‌شوند که در کنار عناوین مطرح فیلم‌های ایرانی که در سینماها اکران شده است، فیلم‌های دیگری که کمتر مخاطب پیش‌زمینه‌ای از آنها دارد با جلدهای زرق‌وبرق‌دار و عکس‌های متفاوت عرضه می‌شوند که هدف آنها جذب مخاطب است اما باید پرسید این کار به چه قیمتی انجام می‌شود؟ <BR> <BR>

شبکه نمایش خانگی و کلاهی که بر سر مخاطب می‌رود!

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، در تبلیغات فیلم‌های سینمایی چهره بازیگران یکی از فاکتورهای مهم است و در کنار آن یک داستان جذاب هم می‌تواند در جذب مخاطب اثر گذار باشد، اما این روزها در برخی از فیلم‌های شبکه نمایش خانگی از این دو عامل به نحوی استفاده شده که انگار قصدی جز فریب مخاطب وجود ندارد.


معمولا فیلم‌های سینمایی‌ که در سینماها نمایش داده می‌شوند پس از مدتی به شبکه نمایش خانگی راه می‌یابند. این فیلم‌ها از آنجا که مدتی بر پرده‌ی سینماها بوده‌اند برای مردم خیلی ناآشنا نیستند اما فیلم‌های ویدئویی که در این شبکه توزیع می‌شوند وضعیت متفاوتی دارند.


در معرفی و فروش این فیلم‌های ویدئویی، تهیه پوستر‌، عکس و جلد فیلم اهمیت بیشتری دارد چون مخاطب هیچ آشنایی با آن‌ها ندارد و اینجاست که گاهی شاهدیم از ترفندهایی برای جلب توجه مخاطبان برای خرید این محصولات استفاده می‌شود.


اگر در فروشگاه‌های محصولات فرهنگی چرخی بزنید، فیلم‌هایی را می‌توانید پیدا کنید که درون و بیرونشان متفاوت است، مثلا فیلم‌هایی در شبکه نمایش خانگی توزیع شده‌اند که یک بازیگر طنز تلویزیونی در آن حضور دارد و تصویر او به نحوی روی جلد فیلم قرار گرفته که گویی بازیگر نقش اول فیلم است اما همین که فیلم را ببینید متوجه می‌شوید، او فقط حضور کوتاهی در ابتدای فیلم دارد.


البته این ترفندها شکل دیگری هم به خود گرفته‌اند به طوری که یک داستان کاملا متفاوت به عنوان خلاصه‌ی داستان برای فیلمی در نظر گرفته شده است‌، داستانی عاشقانه که قطعا نسبت به داستان واقعی فیلم مخاطب بیشتری را جذب می‌کند.


*******

نمونه‌ی عینی‌تر فیلم «درخشش پنهان» است که گویا یک فیلم تلویزیونی است که طی چند ماه اخیر در شبکه نمایش خانگی توزیع شده است.

این فیلم بر روی جلد آن آمده است،فیلمی به کارگردانی برزو ارجمند (بازیگر) اما وقتی فیلم شروع می‌شود برخلاف روی جلد آن کارگردانش احمد معظمی است!


و نکته‌ی قابل تامل‌تر خلاصه داستان است که بر روی جلد آن در شبکه نمایش خانگی آمده حکایت از یک فیلم عاشقانه دارد ولی محتوای آن چیز دیگری است!

 

و مستند «بهانه‌ای برای بودن» که درباره‌ی پیوند اعضاء و اهدای عضو است،عکس روی جلد آن برخلاف محتوای آن که فیلمی مستندگونه است مخاطب را به تماشای فیلم کمدی دعوت می‌کند! حال باید پرسید چه کسی پاسخگوی مخاطب است که به واسطه‌ی عکس روی جلد که حکایت از یک فیلم کمدی دارد،علاقه‌مند شده است آن را بخرد!

 

*******

جواد معماری - مدیر عامل موسسه «تصویر هنر»- در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا می‌گوید: عموما برای تهیه پوستر و جلد فیلم‌هایی که در شبکه نمایش خانگی توزیع می‌شوند، اگر خارجی باشد به اصلش وفادار می‌مانیم اما اگر ایرانی باشند تهیه کننده یا کارگردان آن را در اختیار ما قرار می‌دهند.


او اضافه کرد: البته پیش آمده که در یک فیلم زمان حضور بازیگر کم بوده اما در جلد فیلم به گونه‌ای نشان داده شده که به نظر رسیده آن بازیگر نقش کلیدی و طولانی مدتی در فیلم دارد.


معماری با اشاره به اینکه پوستر و جلد فیلم‌های ایرانی پس از طراحی در اختیار شبکه‌ی خانگی گذاشته می‌شود، افزود: آنچه برای جذب مخاطب استفاده می‌شود، اگر در جای خود و به شکل درستی باشد، مانعی ندارد اما نباید طوری باشد که مخاطب به اشتباه بیفتد.

 


به گزارش ایسنا،با توجه به شرایط نامناسب عرضه‌ی برخی فیلم‌ها در شبکه‌ی نمایش خانگی باید پرسید متولی کیست؟! آیا ناظری هست که به این شرایط رسیدگی کند تا اعتماد مخاطب نسبت به شبکه نمایش خانگی از بین نرود.

 

 

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.