گروه اقتصادی - محمد هرمزی - بیش از یک ماه پیش وزارت خزانه‌داری آمریکا نام هشت پتروشیمی بزرگ ایران را در فهرست سیاه تحریم‌های یکجانبه خود قرار داد که شرکتهای پتروشیمی بندرامام، بوعلی سینا، مبین، نوری، پارس، شهید تندگویان، شازند و تبریز در این فهرست قرار دارند.<BR>

 تحریم صنعت پتروشیمی ایران شکست خورد

این تحریمها درحالی دردستورکار آمریکا قرار گرفت که تقریبا بیش از نیمی از محصولا ت این شرکتها مصرف داخلی داشته و بقیه هم مورد تقاضای بازارهای جهانی بوده است. تحریم محصولات این شرکتها درواقع محرومیت بازارهای جهانی را رقم زد، این درحالی است که تمام محصولات این شرکتها دربازار داخلی نیز همچنان مشتری دارد.
از آن زمان تاکنون بازخورد تحریم محصولات این شرکتها پاسخی نبود که آمریکایی‌ها از آن راضی باشند، بنابراین زمزمه‌های لغو تحریم این محصولات حتی از غرب نیز شنیده می‌شد.
پیامدهای این اقدام آمریکا بی ثباتی قیمتی برای بازارهای جهانی ایجاد کرد بویژه اینکه در حال حاضر محصولات پتروشیمی ایران به بیش از 65 کشور جهان در پنج قاره صادر می‌شود .
کیفیت و تنوع بالای محصولات پتروشیمی ایران و فرآورده‌های پلیمری سبب حضور پایدار در بازار جهانی پتروشیمی شده است. با وجود اعمال شدیدترین تحریمها هم اکنون حتی کشورهای اروپایی هم خریدار محصولات پتروشیمیایی ایران هستند.
دراین باره معاون وزیر نفت گفته بود: در نشست‌های اخیر 1+ 5 یکی از پیشنهاداتی که از طرف این گروه مطرح شده بود در خصوص حذف برخی تحریمها در حوزه پتروشیمی بود، از این رو بعید نیست در آینده ای نزدیک تحریمهای اعمال شده علیه صنعت پتروشیمی ایران لغو شود.
این چراغ سبز اروپایی‌ها درحالی است که تاکنون هیچ‌گاه محصولات این پتروشیمی‌ها بی مشتری نبوده است.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی دراین باره تأکید کرده بود پتروشیمی کشور تحریم‌پذیر نیست و ایران روی صادرات پتروشیمی سیاستگذاری می‌کند.
اظهارات بیات درحالی است که ایران بتازگی 4 قرارداد پتروشیمی نیز با ترکیه وکره امضا کرده است .
دراین باره رئیس دفتر صنایع تکمیلی شرکت ملی پتروشیمی هم در تشریح 4 قرارداد شرکتهای ترک و کره‌ای در ایران گفت: بر اساس دو قرارداد یک شرکت کره‌ای در حدود 42 میلیون دلار و 44 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام و مصنوعات دو مجتمع صادر خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه مواد اولیه پتروشیمی در ایران از کیفیت بالایی برخوردار است، گفت: اروپا با وجود تحریم به خاطر کیفیت خوب محصولات ایران همچنان به خرید خود ادامه می‌دهد.
بنابراین شرایط صنایع پتروشیمی ایران از یک سو و تقاضای جهانی محصولات این شرکتها سبب شده تحریم 8 شرکت شکست بخورد.
هم اکنون ایران در حوزه محصولات بالادستی به بیش از 65 کشور جهان تولیدات پتروشیمی صادر می‌کند و صادرات محصولات نهایی تولید شده در صنایع تکمیلی ایران نیز به بازارهای منطقه در حال انجام است.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.