بجنورد - مرضیه طاهری: رئیس سازمان شیلات ایران از تولید یک میلیون و 700 هزار تن ماهی تا پایان برنامه پنجم توسعه در کشور خبرداد. <BR>

 تولید 7/1 میلیون تن ماهی تا پایان برنامه پنجم توسعه در کشور

 

رازقی در گفتگو با خبرنگار ما گفت:در حال حاضر ظرفیت تولید آبزیان طی امسال در سطح کشور 633 هزار تن است که 250 هزار تن مربوط به آبزی پروری در آبهای داخلی است.
وی همچنین از شناسایی ظرفیتهای جدید صید ماهی در دریای عمان و اقیانوس هند خبرداد و افزود: از جمله این ظرفیتها صید فانوس ماهیان برای تأمین پروتئین موردنیاز مردم است که طی برنامه، صید 200 هزار تن پیش بینی شده است.
وی با اشاره به اینکه بحث تولید میگو در سایر استانها نیز مورد توجه قرار گرفته است، اظهار داشت: تاکنون تولید میگو فقط در سواحل استانهای جنوبی مورد توجه بوده، ولی برابر سیاستهای بخش کشاورزی طی برنامه مطالعاتی انجام شده به سایر استانها که شرایط مناسب دارند نیز گسترش داده می شود.
وی ظرفیت پرورش میگو طی پایان سال 89 را 6 هزار و 200 تن ذکر کرد و بیان داشت: در افق برنامه توسعه پنجم به 8 برابر این میزان و معادل 48 هزار تن خواهد رسید.
وی متذکر شد: بسته حمایتی نیز توسط دولت تصویب شده تا بحث میگو به عنوان یکی از فرآورده های مهم کشاورزی که جایگاه ارزشمندی در صادرات دارد، مورد توجه قرار گیرد.

صادرات 40 هزار تن ماهی گرمابی

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه صادرات ماهی های گرمابی نیز امسال بیش از 40 هزار تن بوده است، تصریح کرد: کمتر از هزار تن نیز صادرات ماهی های سردابی داشته ایم.
وی خاطرنشان کرد: هر چه بیشتر به فراوری و بسته بندی مناسب با استفاده از علم و فناوری توجه می شود، به طور حتم فضا برای تولید بهتر فراهم می گردد و کشورهای دیگر استقال بیشتری خواهند کرد.
وی با اشاره به افزایش عملکرد در واحد سطح به میزان بیش از دو برابر گفت: در حال حاضر در یک استخر هزار متری 30 تن ماهی سردآبی پرورش داده می شود که با استفاده از فناوریهای جدید، این میزان به بیش از 60 تن افزایش می یابد.

 

حمایت جهاد کشاورزی از بخش خصوصی

رازقی در ادامه با تأکید بر اینکهسیاست دولت و بخش کشاورزیبرمحور بخش غیردولتی است، بیان کرد: دولتسیاستگذارو حامی این بخش است و تسهیلاتبابهره پایین و بودجه را برای متقاضیان فراهم می آورد.
وی یادآور شد: در همین راستا طی سال 90 به گونه ای برنامه ریزی شده که تسهیلات از راه های مختلف در اختیار کشاورزان قرار گیرد.
به گفته وی: طی سال جاری نیز از محل صندوق توسعه ملی برای آبزی پروری مبلغ 100 میلیارد تومان، از محل کمکهای فنی و اعتباری بیش از 60 میلیارد تومان و در سایر موارد حدود 100 میلیارد تومان با بهره پایین اختصاص یافت.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.