پایگاه خبری تحلیلی قدس انلاین – سعید کوشافر: از همان روزی که احمدی نژاد خبر از تاسیس دانشگاهش را داد , با حساسیتها و واکنشهای زیادی روبرو شد, اینکه رییس جمهوری بخواهد بعد از دوران خدمتش دانشگاهی راه اندازی کند ,

احمدی نژاد به دانشگاهش هم نمیرسد/صدور مجوز دانشگاه ایرانیان درمیان انبوهی تخلف با رانت قدرت/ دانشگاه احمدی نژاد بدون میز وصندلی واستاد و دانشجو

پایگاه خبری تحلیلی قدس انلاین – سعید کوشافر: از همان روزی که احمدی نژاد خبر از تاسیس دانشگاهش را داد ، با حساسیتها و واکنشهای زیادی روبرو شد، اینکه رییس جمهوری بخواهد بعد از دوران خدمتش دانشگاهی راه اندازی کند ، هزینه ها ، مجوزها ، اعضای هیات علمی ، مسوولان دانشگاه ،وهمه وهمه باعث شد تا سرخط اخبار حوزه علمی و فرهنگی به این سمت وسو تمایل پیدا کند، بویژه که خود رییس جمهور سابق ، همراهان وبرخی نزدیکانش از نظر فرهنگی دارای طرز تفکری خاص بودند، تفکری که همه انرا نمیپسندیدندو به نوعی میتوان گفت مساله دار بود.
درعین حال اخرین خبری که از این حوزه مخابره شد، ابطال مجوز این دانشگاه بود ،مجوزی که اگر ابطال میشد به تمام این حرف وحدیثها پایان میداد.
بنا برخبر رسیده یک منبع آگاه در شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره آخرین وضعیت مجوز دانشگاه ایرانیان محمود احمدی‌نژاد و انتصاب اخیر برخی از معاونان این دانشگاه اظهار داشت: اگر احمدی‌نژاد رئیس دانشگاه باشد می‌تواند معاونان خود را در این دانشگاه معرفی کند، اما با توجه به اینکه انتصاب این معاونان قبل از تایید نهایی شورا عالی انقلاب فرهنگی انجام شده اگر یکی از اعضای شورا در این زمینه استفسار کند، آن زمان مسئله برای بررسی به بخش حقوقی این شورا واگذار خواهد شد.
وی با اشاره به تبصره‌ای که در متن مصوبه دانشگاه ایرانیان احمدی‌نژاد در زمان ریاست وی بر این شورا تصویب شده است، تصریح کرد: این تبصره تایید دانشگاه ایرانیان احمدی‌نژاد را وابسته به تایید وزارت علوم و بهداشت قرار داده است و اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی در اولین جلسه خود در دولت یازدهم این مسئله را بپذیرد یا نه جای بحث دارد.
این مقام آگاه از برگزاری اولین جلسه‌ شورای انقلاب فرهنگی به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در اواسط هفته جاری خبر داد و افزود: امکان اینکه مجوز تاسیس این دانشگاه از سوی شورا لغو شود تنها بستگی به نظر و یا اعتراض اعضای شورا خواهد داشت که مسلما پیگیری می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه مدیریت این دانشگاه نیازی به تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی ندارد و تنها باید اعضای هیئت موسس دانشگاه به تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی برسند، گفت: اگر قرار باشد براساس روال موسسات غیرانتفاعی مسیر طی شود باید اساسنامه و ترکیب هیئت موسس این دانشگاه به تایید شورا برسد اما اگر بخواهد خارج از روال این موسسات مسیر را طی کند، نوع قضیه فرق خواهد کرد.
این منبع آگاه اساس مجوز برای تاسیس موسسات غیرانتفاعی را تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی دانست و خاطرنشان کرد: در خصوص دانشگاه ایرانیان احمدی‌نژاد اگر طبق تبصره قرار داده شده در مصوبه اخیر دولت دهم عمل شود، تایید نهایی این دانشگاه به شورای عالی فرهنگی نخواهد آمد، اما در صورت درخواست اعضای شورا دانشگاه احمدی‌نژاد مانند بقیه موسسات غیرانتفاعی روال عادی خود را طی خواهد کرد.
***مجوزی نبوده که باطل شود
اما این خبر خیلی دوام نیاورد و درست یک روز پس از انتشار ان ، یک عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ، در مورد خبرهای منتشر شده مبنی بر احتمال لغو مجوز تاسیس دانشگاه به محمود احمدی‌نژاد اظهار داشت: این مسئله خبر نیست و اظهارنظر است، زیرا تخصیص مجوز به آقای احمدی‌نژاد برای تأسیس دانشگاه به عنوان یک خبر محسوب می‌شود و این موضوع اظهار نظر است. بر اساس آیین‌نامه شورای عالی انقلاب فرهنگی اگر هر موضوعی بخواهد در صحن اصلی شورا مطرح شود باید در ابتدا طرح و در رابطه با آن رای‌گیری شود.
وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا در جلسه آینده شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار است که در رابطه با "لغو" یا "عدم لغو" مجوز تاسیس دانشگاه ایرانیان بحث و بررسی صورت گیرد، تصریح کرد: وقتی مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب و سپس ابلاغ می‌شود، لازم‌الاجراست و من فکر می‌کنم تا 6 ماه بعد از زمان تصویب مصوبه دیگر مصوبه نمی‌تواند در صحن اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شود.
این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه نکته قابل ابهام در اینجا موضوع اساسنامه است، گفت: اساسنامه را باید شورای گسترش وزارت علوم پیگیری کند و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز سخت‌گیری‌های لازم را در رابطه با مباحث آکادمیک و علمی دانشگاه خواهد داشت.
وی با تاکید بر اینکه "دعوا نباید به یک دعوای سیاسی تبدیل شود" خاطر نشان کرد: مسئله مهم این است که اگر دانشگاهی در شُرُف تأسیس است و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز مجوز آن را داده است باید در قسمت آکادمیک سخت‌گیری‌های علمی و فرهنگی صورت گیرد و باید به اساسنامه و دستور‌العمل‌ها دقت شود.
درمقابل این اظهارات ، حسن غفوریفرد رئیس هیات نظارت و بازرسی شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به سوالی که به شبهات مطرح شده درباره مجوز دانشگاه «ایرانیان» اشاره داشت، گفت: تا جایی که بنده اطلاع دارم آقای احمدی نژاد اصلا برای تاسیس این دانشگاه از شورای عالی انقلاب فرهنگی مجوز نگرفته است.
وی با اشاره به اینکه مسیر تصویب اساسنامه، تعیین هیات موسس و هیات امنا از ابتدای دولت احمدینژاد از شورای عالی انقلاب فرهنگی به وزارت علوم تفویض شده است، ادامه داد: روال قانونی این است که ابتدا به دانشگاههای غیر دولتی اجازه دورههای کاردانی داده میشود، بعد از فارغ التحصیلی چند دوره دانشجو در صورت تحقق شروطی از جمله کیفیت سطح تحصیلی، مجوز برگزاری دوره کارشناسی صادر میشود و بعد به همین منوال مجوز دورههای کارشناسی ارشد اعطا میشود. تا کنون هم به هیچ موسسه غیردولتی ای اجازه برگزاری دوره دکترا داده نشده است. حتی 20 نفر از اساتید دانشگاه امیرکبیر هم که قصد تاسیس یک دانشگاه غیرانتفاعی داشتند، مجاز به برگزاری دوره کاردانی در قزوین شدند و بعد از چندسال دوره کارشناسی هم توانستند برگزار کنند، الان هم فقط برای چند رشته محدود دوره فوق لیسانس دارند.
رئیس هیات نظارت و بازرسی شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه به دلیل اشباع شهرهایی چون تهران، قزوین، مازندارن و خراسان از موسسات آموزش عالی، دیگر به آنها اجازه تاسیس موسسه جدید داده نمیشود، تاکید کرد: اگر هم بنا بر تاسیس دانشگاه غیرانتفاعی باشد اولا باید در مقطع کاردانی و ثانیا باید در نقاط محرومی چون سمنان تشکیل شود.
غفوریفرد که میگفت علی رغم سمتش در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی نمی داند که احمدی نژاد از کجا و چطور مجوز تاسیس دانشگاه گرفته است، پاسخ دقیق به این سوال را در گرو کسب استعلامی از وزارت علوم دانست. البته به گفته وی، تا کنون شورای عالی انقلاب فرهنگی چنین استعلامی را نگرفته است.
وی انتشار اخباری درباره رد صلاحیت بقایی و مشایی به عنوان اعضای هیات موسس دانشگاه ایرانیان در شورای انقلاب فرهنگی را نیز تکذیب کرد و گفت: اصلا چنین بحثی در شورا مطرح نشد که به رای گیری برسد.
این استاد دانشگاه که میگفت احمدی نژاد روند یاد شده برای دریافت مجوز دانشگاه را طی نکرده است، ادامه داد: ایشان صرفا در آخرین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی که در دولتشان تشکیل شد، گفت که میخواهد بعد از پایان ریاست جمهوریاش یک دانشگاه در سطح عالی برای 10 رشته ایجاد کند و میخواهد از شورای عالی انقلاب فرهنگی مجوز بگیرد که این دانشگاه در تهران هم شعبه داشته باشد. این یعنی اصلا دانشگاه ایشان در تهران نیست و حداکثر یک شعبه در تهران خواهد داشت. در مورد اینکه روال تاسیس این دانشگاه طی شده یا نه هم وزارت علوم باید پاسخگو باشد.
غفوریفرد در پاسخ به اینکه آیا برای این درخواست احمدی نژاد در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی رای گیری شد یا نه؟، نیز اظهار داشت: همانطور که گفتم روال بررسی تاسیس دانشگاه به وزارت علوم سپرده شده و هیچ رای گیریای در شورای عالی انقلاب فرهنگی نشده است.
درهمین راستا ، همچنین مدیر کل دفتر آموزشهای غیردولتی غیرانتفاعی وزارت علوم، با اشاره به ممنوعیتهای دانشگاه احمدی نژاد، گفت: این دانشگاه امسال پذیرش دانشجو ندارد.

مدیر کل دفتر آموزشهای غیردولتی غیرانتفاعی وزارت علوم با تاکید بر اینکه هیأت موسس دانشگاه باید زمینی را به عنوان مکان آموزشی به وزارت علوم، معرفی کنند، ادامه داد: بهداشت، کیفیت، تعداد کلاسها و سایر موارد باید از سوی وزارت علوم مورد تایید قرار گیرد. در صورت تایید این موارد، در کمیته تخصصی غیردولتی غیرانتفاعی شورای گسترش آموزش عالی موضوع مطرح می شود و اگر این فضا مورد تایید قرار گرفت، مجوز قطعی صادر می شود.

غلامعلی نادری با یادآوری اینکه در برخی استثنائات، شورای عالی انقلاب فرهنگی مجوز موسسات غیردولتی را صادر می کند، به تشریح جزئیات اقدامات هیأت موسس دانشگاه برای دریافت مجوز قطعی از وزارت علوم پرداخت و اظهار داشت: هیأت موسس باید فرمهای الف و ب را که در این زمینه نیاز است، تکمیل و امضا کنند، سپس نماینده هیأت موسس مشخص می شود.

وی ادامه داد: پس از مصوب شدن آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی، گزینش هیأت موسس در وزارت علوم صورت می گیرد اما به دلیل تصویب مجوز این دانشگاه در شورا، نیازی به گزینش افراد نیست.

نادری در پاسخ به این سوال که آیا دانشگاه احمدی نژاد مجوز اصولی دارد یا خیر، اضافه کرد: دانشگاه احمدی نژاد، مجوزی برای موافقت با تاسیس دانشگاه در تهران از شورای عالی انقلاب فرهنگی دریافت کرده و این مجوز از منظر وزارت علوم، همان مجوز اصولی به شمار می آید، از سوی دیگر این مجوز هیچ تعهدی برای دانشگاه ایجاد نمی کند.

نادری در پاسخ به این پرسش که آیا دانشگاه احمدی نژاد با 4 عضو هیأت موسس می تواند به فعالیت خود بپردازد یا خیر، تاکید کرد: تعداد اعضای هیأت موسس باید تکمیل شود و با 4 عضو هیأت موسس نمی تواند فعالیتی داشته باشد. از نظر قانونی اعضای هیأت موسس باید 7 تا 9 نفر باشند.

****«مسجد ضرار» خواهد شد؟

درعین حال و درشرایطی که بحث مجوز داشتن یا نداشتن و ابطال این مجوز مطرح است ، برخی مخالفان بحثهای دیگری را مطرح میکنند که میتواند خود مانعی بر سرراه شکل گیری این دانشگاه باشد ، یک نماینده مجلس درباره دانشگاه احمدی نژاد گفت: «این دانشگاه، دانشگاهی با تفکرات التقاطی و مخلوطی از اسلام و غیراسلام خواهد بود و این به صلاح کشور نیست و به نظر من شورای عالی انقلاب فرهنگی باید این مصوبه را مورد تجدیدنظر قرار دهد. در این دانشگاه علاوه بر تز مکتب ایران، اندیشه های دیگر آقای مشائی مانند وحدت ادیان و اصالت انسان و غیره ترویج خواهد شد.»

علی مطهری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: «بنده معتقدم شورای عالی انقلاب فرهنگی نباید اجازه تاسیس دانشگاه ایرانیان را با توجه به این که آقای مشایی یکی از ارکان این دانشگاه خواهد بود به آقای احمدی نژاد می داد؛ چون قطعا این دانشگاه یک پایگاه برای ترویج تز مکتب ایران و سایر افکار انحرافی آقای مشایی و مصداق مسجد ضرار خواهد شد.»

وی ادامه داد: «این دانشگاه، دانشگاهی با تفکرات التقاطی و مخلوطی از اسلام و غیراسلام خواهد بود و این به صلاح کشور نیست و به نظر من شورای عالی انقلاب فرهنگی باید این مصوبه را مورد تجدیدنظر قرار دهد. در این دانشگاه علاوه بر تز مکتب ایران، اندیشه های دیگر آقای مشائی مانند وحدت ادیان و اصالت انسان و غیره ترویج خواهد شد.»

مطهری در پاسخ به این سوال که آیا به نظر جنابعالی اعطای چنین مجوزی به آقای احمدی نژاد مصداق رانت محسوب نمی شود؟، گفت: «بله؛ این امتیاز می تواند مصداق رانت محسوب شود. چون اگر آقای احمدی نژاد در هنگام دریافت این مجوز رئیس جمهور نبود، آنگاه معلوم نبود که بتواند چنین مجوزی را بگیرد.»

وی ادامه داد: «ایشان از موقعیت خود استفاده کرد و چنین امتیازی را کسب نمود و این امر مصداق رانت محسوب می شود.»

این نماینده مجلس افزود: «بهتر بود آقای احمدی نژاد بعد از اتمام دوره ریاست جمهوری خود درخواست تاسیس این دانشگاه را می داد. در این صورت شبهه رانت مطرح نمی شد.»

مطهری در پاسخ به این سوال که آیا جنابعالی با توجه به مخالفت خود با تاسیس این دانشگاه، لغو مجوز این دانشگاه را پیگیری خواهید کرد؟، گفت: «بله؛ بنده به نوبه خود با مسئولان ذی ربط صحبت خواهم کرد اما در نهایت اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی باید تصمیم بگیرند.»

مطهری در پاسخ به این سوال که آیا مسئله نحوه ایجاد درآمد برای تاسیس این دانشگاه قابل بررسی نیست؟، گفت: «اگر تاسیس دانشگاهی ضروری باشد و آن دانشگاه خط فکری درستی داشته باشد و در جهت رفع نیازهای کشور تاسیس شود هر مقدار هزینه داشته باشد ارزش دارد.»

وی افزود: «اما به نظر من این دانشگاه شرایط گفته شده را ندارد و به خصوص نگرانی از اینکه این دانشگاه تبدیل به پایگاهی برای ترویج افکار ویژه و بعضا غیر اسلامی شود جدی است، لذا مسئولین مربوط باید به این موضوع توجه کنند.»

مطهری درباره خبر واریز مبلغ 160 میلیارد ریال از ذی حسابی نهاد ریاست جمهوری به حساب دانشگاه ایرانیان در روز 13 مرداد سال جاری گفت: «باید درباره صحت و سقم این خبر تحقیق کرد چون گاهی این گونه اخبار تکذیب می شود. لذا باید از صحت خبر مطمئن شد و سپس قضاوت کرد.»

وی تصریح کرد: «اما اگر خبر صحت داشته باشد طبیعی است که سازمان های نظارتی و قوه قضائیه باید به وظیفه خود عمل کنند.»

مطهری در پاسخ به این سوال که آیا ایجاد این دانشگاه در شهر تهران خلاف مصوبات قبلی دولت احمدی نژاد درباره تمرکز زدایی و خروج دانشگاههای فعلی از تهران نیست؟، گفت: «بله؛ من هم شنیده ام که اساسا مجوز تاسیس دانشگاه برای شهر تهران صادر نمی شود و این اقدام خلاف قانون است، گرچه این مطلب نیاز به تحقیق بیشتری دارد.»
***بررسی مجدد مجوز دانشگاه احمدی‌نژاد
درهمین راستا همچنین ، علی عباسپور تهرانی در خصوص روند اعطای مجوز از جانب شورای عالی انقلاب فرهنگی برای احداث دانشگاه گفت: شورای انقلابی فرهنگی حق اعطای مجوز برای تاسیس دانشگاه را دارد اما این کار باید از راه قانونی و بعد از بررسی های مقتضی و تاکید شده در اساسنامه شورا انجام شود.
رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هشتم در تشریح این راه قانونی، گفت: ابتدا باید شورای عالی گسترش بررسی های لازم را در این خصوص انجام دهد و هیئت موسس و اعضای آن نیز باید کاملا روشن و مشخص باشند.
وی افزود:اعضای هیئت موسس نیز باید توسط شورای گسترش مورد بررسی قرار گیرد تا مشخص شود که اعضای این هیئت صلاحیت عضویت در این خصوص را دارند یا خیر.
عباسپور تهرانی در خصوص بررسی درخواست ها گفت: شورای انقلاب فرهنگی بر اساس سیاست های خود، یک درخواست را بررسی و موافقت کلی یا اصولی خود را اعلام می کند و بعد از این باید بررسی های جزیی تر توسط شورای عالی گسترش انجام گیرد .
وی ادامه داد: به طور مثال رشته ها باید مورد بررسی قرار گیرد تا ببینیم تا چه اندازه نیاز به ظرفیت اعلام شده در این رشته ها وجود دارد واین مسائل البته از اختیارات شورای عالی گسترش وزارت علوم است.
عباسپور تهرانی هم چنین تصریح کرد: البته شورای عالی انقلاب فرهنگی می تواند مقرراتی که خود وضع کرده است را لغو کند اما تا به این لحظه هیچ لغو اختیاری در خصوص اختیارات شورای عالی گسترش صورت نگرفته بنابراین این شورا هنوز موظف به بررسی جزییات درخواست های تاسیس دانشگاه است.
وی خاطرنشان کرد: به این ترتیب پس از موافقت اصولی و تعیین هیئت موسس طبق مقررات، تایید اساسنامه دانشگاه باید در شورای عالی گسترش انجام گیرد.
عباسپورتهرانی در خصوص طی تمامی مراحل برای درخواست احداث دانشگاه ایرانیان که از جانب رییس جمهور سابق مطرح شده بود، تاکید کرد: با اخباری که تا این لحظه در خصوص دانشگاه ایرانیان در اختیار ما قرار گرفته ، در جلسه آخر مجوز کلی به این درخواست داده شده است که به نظر می رسد شورای عالی انقلاب فرهنگی باید انجام شدن مراحل قانونی صدور این موافق اصولی را مورد مطالعه مجدد قرار دهد.
وی ادامه داد: باید بررسی شود که آیا اعطای این مجوز مطابق مقررات و اصول مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده است یا این که تنها در جلسه آخر به این درخواست آقای احمدی نژاد یک موافقتنامه کلی داده شده است.
عباسپور تاکید کرد: اگر صرفا به این درخواست یک موافقتنامه اصولی داده شده است، باید روند احداث این دانشگاه متوقف و طبق مقررت با ان برخورد شود و باتوجه به این که مدت زمان زیادی نیز از این موافقت با این مصوبه نگذشته ، قابل لغو است.
وی افزود: این مصوبه قابل لغو است به خصوص این که باید بررسی دقیق تری صورت گیرد که آیا شورای عالی گسترش به طور دقیق و اصولی هیئت موسس را مورد بررسی قرار داده است یا خیر.
رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هشتم تاکید کرد: تا جایی که ما اطلاع داریم این موارد در خصوص درخواست آقای احمدی نژاد در مورد احداث دانشگاه ایرانیان به درستی انجام نشده است.
وی تصریح کرد:البته قبل از این در حدود دو سال پیش عنوان شد که درخواستی برای احداث چنین دانشگاهی مطرح است اما در آن زمان احداث این دانشگاه ربطی به آقای احمدی نژاد نداشت که البته مراحل تصویب ان دانشگاه نیز در شورای عالی انقلاب فرهنگی متوقف و از دستور کار خارج شد.
نماینده مردم در مجلس هشتم افزود: در آن زمان در مجلس نیز بررسی های لازم را انجام دادیم و تصویب این دانشگاه با توجه به نقایصی که وجود داشت از دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی خارج شد و دیگر بحثی در این خصوص صورت نگرفت تا این که دوباره در آخرین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی در دولت قبل با این مصوبه برخورد کردیم.
وی خاطرنشان کرد:البته اجازه احداث این دانشگاه در تهران نیز دارای ابهاماتی است چرا که پیش از این با احداث دانشگاهی در تهران باتوجه به تراکم جمعیتی پایتخت با مخالفت رو به رو می شد حتی برای احداث دانشگاهی برای خانم ها نیز شورا الزامی ندید .
رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هشتم در خاتمه تاکید کرد:بررسی های هیئت موسس از اهمیت زیادی برخوردار است و نمی توان به راحتی از آن عبور کرد.
***شورای عالی انقلاب فرهنگی بازنگری کند
دیگر عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم با بیان اینکه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره "دانشگاه ایرانیان" قابلیت بازنگری دارد، گفت: از آنجایی که رئیس‌جمهور تغییر کرده و به طبع رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی که رئیس‌جمهور است نیز تغییر کرده بنابراین این شورا می‌تواند مجوز تاسیس دانشگاه ایرانیان را بازنگری کند.
رضا صابری درباره برخی حواشی مجوز دانشگاه ایرانیان محمود احمدی‌نژاد گفت: مجوز اخذ تاسیس دانشگاه در ایران دارای فرایند قانونی مشخصی است و باید تاسیس دانشگاه بر اساس این فرایند ادامه یابد.
وی افزود: معمولا مجوز تاسیس دانشگاه‌ها را شورای عالی گسترش صادر می‌کند بنابراین نمی‌دانم بر چه اساسی شورای عالی انقلاب فرهنگی مجوز تاسیس دانشگاه ایرانیان را صادر کرده است.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خاطرنشان کرد: از اینکه آیا مجوز صادر شده به خاطر ریاست احمدی‌نژاد بر شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده است یا نه، اطلاعی ندارم ولی این مصوبه قابلیت بازنگری دارد.
صابری تصریح کرد: اتفاقا شخصا موضوع تاسیس دانشگاه ایرانیان را پیگیری و از شورای گسترش سوال پرسیدم.
وی ادامه داد: پیش از این درخواست تاسیس چنین دانشگاهی وجود داشته و صرفا پیشنهاد اولیه محمود احمدی‌نژاد نیست.
نماینده رامیان و آزادشهر خاطرنشان کرد: از آنجایی که رئیس‌جمهور تغییر کرده و به طبع رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی که رئیس جمهور است نیز تغییر کرده است بنابراین این شورا می‌تواند مجوز تاسیس دانشگاه ایرانیان را بازنگری کند.
صابری تاکید کرد: باید فرایند تاسیس این دانشگاه که منتسب به محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور سابق است در چارچوب قانون باشد.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در پایان تصریح کرد: بنده شخصا موضوع تاسیس دانشگاه ایرانیان را در جلسه آتی این کمیسیون مطرح و پیگیری خواهم کرد.

***وجود رانت فرهنگی
ازدیگر سو ، سخنگوی کمیسیون آ‌موزش و تحقیقات مجلس به مسایل مشابه نیز اشاره دارد و، با تایید وجود رانت فرهنگی در صدور مجوز تاسیس دانشگاه غیرانتفاعی، گفت: اگر اسامی هیات موسس اکثر دانشگاه‌های غیرانتفاعی را درآوریم به اسم افرادی می‌رسیم که به وسیله قدرت و با رانت فرهنگی مجوز تاسیس این دانشگاه ها را دریافت کردند.
عبدالوحید فیاضی ، با تاکید بر اینکه نباید مجوز تاسیس دانشگاه غیرانتفایی در برخی استان‌های کشور صادر شود، افزود: به دلیل افزایش واحدهای آموزشی در برخی از شهرهای کشور مانند تهران و البرز، صدور مجوز برای تاسیس این مراکز غیرضروری به نظر می‌رسد.
نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، زمانی نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و معتقد بود که در بعضی از استان‌ها تا حد زیادی تاسیس واحدهای آموزشی افزایش یافته و به عنوان مثال در شهری کوچک شاهد 10 واحد دانشگاه غیرانتفاعی هستیم.
این نماینده مردم در مجلس نهم، به رانت فرهنگی برای صدور مجوزها نسبت به تاسیس دانشگاه غیرانتفایی اشاره کرد و افزود: این را باید پذیرفت که مجموعه کسانی که تاکنون توانستند دانشگاه غیرانتفایی را تاسیس کنند افراد صاحب قدرتی بودند که عمدتا با رانت فرهنگی موفق به اخذ مجوز شده‌اند.
وی، با بیان اینکه استفاده از رانت فرهنگی برای تاسیس دانشگاه غیرانتفایی از دیرباز مطرح بوده است، افزود: به طورحتم افراد خاص امکان کسب مجوز را برای تاسیس این دانشگاه به دست آوردند و به واقع باید گفت که بوی رانت و قدرت را می‌توان در دانشگاه غیرانتفایی استشمام کرد.
فیاضی، تاکید کرد: اگر اسامی هیات موسس اکثر دانشگاه‌های غیرانتفایی را درآوریم به اسم افرادی می‌رسیم که به وسیله قدرت زیاد خود مجوز تاسیس این دانشگاه ها را کسب کردند.
نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس نهم، با تاکید بر اینکه به دلیل کیفیت نامطلوب دانشگاه غیرانتفایی خیلی از کرسی‌های آن خالی است، ادامه داد: در خیلی از موارد این کیفیت پایین منجر به تعطیلی برخی از دانشگاه‌های غیرانتفایی شده است.
سخنگوی کمیسیون آ‌موزش وتحقیقات مجلس شورای اسلامی، گفت: البته ناگفته نماند که برخی افراد با قدرت زیاد خود، بالای سر این دانشگاه ایستاده‌اند تا خدشه‌ای در روند ادامه کار آن‌ها ایجاد نشود که در این گونه موارد نیز شاهد کارکرد مثبت این دانشگاه هستیم.


 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • هادي IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    6 3
    من نميدونم کي مردم ما ميخوان از خواب بيدار شن؟ چند سال پيش که يه عده اي رو خ ر کرد و پژو 504 دو ميليونيشو 2 ميليارد قالب کرد به يه مثلا خير که پول اون گير بهزيستي بياد (که من قسم ميخورم گيرشون نيومد) حالا هم يه مشت آدم ساده ي از همه چي بي خبر ششصد - هفتصد ميليون ريختن به حساب آقاي بقايي براي تاسيس دانشگاه که عاقبت اين بازي از اول هم معلوم بود... مردم اگه تو همه چي خدا رو ، فقط خدا رو در نظر بگيرن هيچوقت رودست نمي خورن...