خجسته نیا- شروع قصه ساخت زائرسراهای ارزان قیمت به 10 سال پیش بازمی‌گردد! از آن زمان این طرح خاک خورد تا اینکه در شهریور ماه 1390 کلنگ آن طی مراسمی رسمی با حضور استان دار وقت خراسان رضوی به زمین زده شد.

اولین زائرسرای ارزان قیمت، سال 93 به بهره‌برداری می‌رسد

در این مراسم اظهارات امیدوار کننده‌ای از سوی مسؤولان بیان شد و از تخصیص اعتبار مورد نیاز این طرح از محل بودجه زیارت برای ساخت اقامتگاه‌های ارزان قیمت خبر داده شد.
از آن روز تاکنون بارها وعده و خلف وعده هایی از سوی مسؤولان و متولیان امر درخصوص احداث زائرسراهای ارزان قیمت در سلسله گزارش‌های قدس بیان شد که شاید آخرین آن نقل قول روز گذشته شهردار منطقه ثامن مشهد مبنی بر افتتاح اولین پروژه اقامتی ارزان قیمت زائران در سال 93 باشد.
مهندس برزویی درنشست روز گذشته خود با خبرنگاران که بعد از مدتها از درخواست رسانه ها برگزار شده بود، گفت: از آنجا که 72 درصد زائران مشهد الرضا(ع) از اقشار کم درآمد جامعه هستند، احداث زائرسرا در دستور کار طرح توسعه و نوسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی قرار گرفته است.

*شکل گیری «بنیاد زائر»
وی از تشکیل «بنیاد زائر» به منظور تسریع در احداث زائرسراهای ارزان قیمت خبر داد و افزود: این بنیاد با هدف سیاستگذاری و تعیین خط مشی و نظارت بهینه بر بهره برداری از زائرسراهای ارزان قیمت احداثی تشکیل شده است.
شهردار منطقه ثامن مشهد با اشاره به دردست احداث بودن 30 هزار تخت در اقامتگاه‌های ارزان قیمت طبق طرحهای پیش بینی شده گفت: 5 هزار تخت در اولویت قرار گرفته است که به موسسات خیریه حقوقی چون کمیته امداد، بهزیستی و اوقاف سپرده شده است.
وی در ادامه به تشریح طرح نوسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی به وسعت 324 هکتار پرداخت و افزود: در این طرح 30 هزار تخت برای اقشار کم درآمد، 100 هزار تخت برای قشر متوسط جامعه و 90 هزار تخت نیز در قالب هتل های 3 و 4 ستاره برای اقشار متوسط به بالا احداث می‌شود.
برزویی با بیان اینکه طرح نوسازی بافت حرم مطهر رضوی بزرگترین بافت نوسازی کشور است، اظهار داشت: این طرح تاکنون 54 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
به گفته وی تاکنون 6 هزار و 200 میلیارد تومان برای اجرای بافت نوسازی حرم مطهر رضوی هزینه شده و برای اتمام این طرح 10 هزار میلیارد تومان دیگر نیز نیاز است.
وی از پیش بینی اتمام این طرح تا سال 97 خبر داد و گفت: این در حالی است که تاکنون کمکهای دولتی برای اجرای این طرح بسیار ناچیز بوده است.

*عمق مطالعات در تعیین هزینه‌ها
مدیر طرح احداث زائرسراهای ارزان قیمت نیز در این جلسه گفت: دبیرخانه اجرایی این طرح از دو سال پیش تشکیل شده است.
سید حسین عابدی حمایت از سوی سازمانها را یک ضرورت برای اجرای این طرح برشمرد و گفت: برای شروع طرح با برآورد اولیه به 70 میلیارد تومان اعتبار نیاز داشتیم که 19 میلیارد تومان آن برای تملک زمین، 14 میلیارد تومان پروانه و 37 میلیارد تومان هزینه ساخت بود.این مقام مسؤول از پروژه فدک به عنوان پیشتازترین پروژه زائرسرای ارزان قیمت یاد کرد و گفت: این پروژه با 45 درصد پیشرفت فیزیکی در سال 93 به بهره برداری خواهد رسید.
وی «مهر رضا»، «فجر» و «جمال» را از دیگر پروژه های اقامتی ارزان قیمت زائر اعلام کرد و افزود: این پروژه ها نیز به ترتیب 15، 8 و 5 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.
وی با بیان اینکه بودجه دولتی در این طرح تزریق نمی شود، افزود: به همین جهت در مجاورت حرم مطهر رضوی صندوق سرمایه گذاری حرمهای مطهر نیز راه اندازی شده و تصمیم بر آن دارد تا با مشارکت عموم، عملیات احداث زائرسراها با سرعت بیشتری پیگیری شود .

*خشتهای ماندگار در زائرسرا
وی اظهار داشت: به منظور فراهم آوردن امکان مشارکت همگانی بویژه نیکوکاران ، خیران و ارادتمندان آستان ملایک پاسبان رضوی در این توفیق بزرگ معنوی ، اجرای طرحی با عنوان «خشتهای آسمانی» آغازشده تا به این واسطه امکان سفر و زیارت آسان برای زائران کم برخوردار ایجاد شود و احسانی ماندگار از عاشقان و دلباختگان حضرت ثامن الحجج(ع) در جوار آستان ملکوتی اش به یادگار ماند .
به گفته وی در این طرح سهم مشارکت به صورت نمادین با عنوان «خشت » معرفی و بهای هر یک از این خشتهای آسمانی 88هزار تومان تعیین شده است.
وی افزود: کسانی که در این طرح مشارکت خیرخواهانه دارند، در هر سال برای اقامت یک شب زائر کمک کرده‌اند.

* خبر مرتبط
شهردار منطقه ثامن در نشست روز گذشته از انتقادهای مطرح شده درخصوص نادیده گرفته شدن آثار تاریخی در طرح نوسازی بافت حرم مطهر گلایه کرد و گفت: این مسأله به یکی از مشکلات اصلی مجریان طرح نوسازی بافت حرم مطهر رضوی تبدیل شده است.
برزویی اظهار داشت: در زمان تصویب این طرح و در پی استعلام شهرداری منطقه ثامن، مدیر کل وقت میراث فرهنگی کتبی اعلام کرد که فقط 4 بنای تاریخی در این منطقه به ثبت رسیده است.
وی با بیان اینکه طرح نیز با توجه به همین چهار بنا که شامل «گنبدخشتی»، «مقبره پیرپالان دوز»، «مسجد شاه یا حمام شاه» و «مدرسه عباسقلی خان» است تهیه و به تصویب رسید افزود: اما الان میراث فرهنگی مدعی شده 158 بنای تاریخی در این منطقه وجود دارد که به ثبت رسیده است.
به گفته وی این ادعای میراث فرهنگی در حالی مطرح شده که طبق قانون بناهای تاریخی باید مربوط به دوره زندیه با سبقه تاریخی بیش از 200 سال باشند.
وی با بیان اینکه اداره کل میراث فرهنگی نیز به دلیل کمبود اعتبار هیچ اقدامی برای مرمت و حفظ این بناها نکرده گفت: به جرأت اعلام می‌کنم که 90 درصد آثار مورد اشاره مخروبه است.
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.