پایگاه خبری تحلیلی قدس انلاین – سعید کوشافر: بعد از چند هفته گمانه زنی و اظهارنظرهای غیر رسمی , در نهایت روز اخر هفته اعلام شد که پیگیری مذاکرات مربوط به پرونده هسته ای به وزارت خارجه سپرده شده است , این درحالی است که تا ظهر امروز هنوز هیچ خبر رسمی در این خصوص در سایت نهاد ریاست جمهوری انتشار نیافته بود , اما امروز ساعتی قبل از ظهر خبر این تغییر وواگذاری درپیگیری پرونده هسته ای بالاخره در سایت ریاست جمهوری نیز منتشر شد تا به تمام شک وشبهه ها پایان داده شود.

خبر خوش هسته ای؛کار به کاردان رسید/ مذاکره هسته ای در امریکا با اروپا /استقبال خارجی ها،حمایت نصف ونیمه داخلی ها

 

 بنا بر خبری که درسایت ریاست جمهوری منتشر شده , امده است : حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران مسئولیت مذاکرات هسته ای با طرفهای خارجی را ، به وزارت امور خارجه محول نمود.
درعین حال , وزیر امور خارجه پس از انتخاب وزارت خارجه به‌عنوان مسئول مذاکرات هسته‌ای تأکید کرد که تیم مذاکره‌کننده مشخص است و وی نیز در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با کاترین اشتون دیدار خواهد کرد.
***تیم مذاکره چیده شد
محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه با اشاره به تصمیم رئیس‌جمهور برای سپردن مذاکرات هسته‌ای به وزارت‌ امور خارجه گفت: تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای مشخص است.
وی افزود: تیم مذاکره‌کننده بسیار تیم خیلی‌خوب و کارشناسی است که متشکل از کارشناسانی است که قبلا در وزارت‌خارجه حضور داشتند و حتی در دوره‌های ماقبل هم در این تیم حضور دارند، همچنین کارشناسان خیلی‌خوب وزارت‌خارجه در حوزه خلع سلاح نیز در این تیم مذاکره‌کننده حضور دارند و برای استفاده از بدنه کارشناسی دیگر دستگاه‌ها نیز هماهنگی لازم را انجام می‌دهیم.
ظریف در پاسخ به سوالی درباره انتخاب دبیر جدید شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: بنده همواره منتظر می‌مانم تا رئیس‌جمهور درباره مسئله‌ای اظهارنظر کند و سپس موضع خود را در مورد آن موضوع اعلام می‌کنم.
وی تصریح کرد: حتما آقای رئیس‌جمهور در حال رایزنی برای انتخاب دبیر شورای عالی امنیت ملی است.
وزیر امورخارجه در پاسخ به سوالی درباره زمان انجام مذاکرات هسته‌ای گفت: مذاکرات هسته‌ای بعد از برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل خواهد بود. بنده قرار است در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با خانم کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیداری داشته باشم البته حتی قرار بود قبل از اینکه مسئولیت جدید به عهده من گذاشته شود ، دیداری با ایشان داشته باشم.
ظریف خاطرنشان کرد: احتمالا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با تعدادی از وزرای خارجی که درخواست ملاقات داشته‌اند یا قرار شده ملاقات داشته باشیم، دیدارهایی خواهیم داشت؛ مانند وزیرخارجه انگلیس و سایر اعضای 1+5 و حتما با آقای لاوروف وزیر امورخارجه روسیه نیز دیدار خواهیم داشت و در این ملاقات‌ها چارچوب‌هایی تعیین خواهد شد.
وی تاکید کرد: مجمع عمومی سازمان ملل بهترین فرصت است تا با تعداد زیادی از وزرای خارجه دیدارهایی داشته باشم.

 ***واکنش بین المللی
وال استریت ژورنال در مطلبی به تغییر نهاد مسئول پرونده هسته ای ایران با غرب اشاره کرد و نوشت: حسن روحانی روز پنجشنبه تغییرات قابل پیش بینی در سیاستهای پرونده هسته ای ایران انجام داد و اعلام کرد که از این پس وزارت خارجه مسئول مذاکرات پرونده هسته ای خواهد بود.
وال استریت ژورنال در ادامه می نویسد: محمد جواد ظریف، دیپلمات کارکشته ایرانی که به عنوان نماینده ایران در سازمان ملل فعالیت می کرد و در غرب به عنوان یک سیاستمدار میانه رو عمل گرا شناخته می شود از این پس مذاکره کننده ارشد پرونده هسته ای ایران خواهد بود.
در همین رابطه، کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و مسدول مذاکرات 1+5 با ایران، بار دیگر پنجشنبه اعلام کرد که طرف‌های غربی آماده شرکت در دور جدیدی از مذاکرات با ایران در اسرع وقت هستند
«مایکل‌مان» سخنگوی اشتون نیز دراین‌باره گفت: ما با طرف‌های ایرانی خود در ارتباط هستیم و همان‌طور که نماینده ارشد پیش از این در گفت‌وگوی تلفنی خود در ماه آگوست با وزیر خارجه اعلام کرده بود ما آماده از سرگیری مذاکرات هستیم.
خبرگزاری رویترز نیز در این باره گزارش داد: جنیفر پساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفته است که آمریکا از گزارشات درباره انتقال مسوولیت مذاکرات به وزارت امور خارجه ایران مطلع است. وی افزود: « ما امیدمان به این که دولت ایران به شکلی اساسی با جامعه جهانی برای رسیدن به راه حل دیپلماتیک برنامه هسته‌یی ایران و همکاری کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تحقیقاتش وارد تعامل شود را تکرار می کنیم.»
وی تاکید کرد: روی کار آمدن رییس جمهور روحانی فرصتی را برای ایران فراهم کرد تا به سرعت برای حل نگرانی‌های جامعه بین‌المللی درباره برنامه هسته‌یی ایران اقدام کند.
پساکی افزود: اگر این دولت تعامل اساسی و جدی با جامعه بین‌المللی برای عمل به تعهدات بین المللی اش و یافتن راه حل مسالمت‌آمیز این مساله را برگزیند، شریکی مصمم را در آمریکا خواهد یافت. آخرین دور مذاکرات ایران با گروه موسوم به 1+5 در ماه آوریل برگزار شد.
از سوی دیگر، کلیف کوپچان، مدیر و تحلیلگر بخش خاورمیانه در گروه اوراسیا نیز به رویترز گفت: این رویدادی دلگرم کننده است. ظریف دیپلماتی بسیار ماهر است و تیم مذاکره کننده ای که او منصوب می کند آگاه و خلاق خواهد بود. این به زحمت می‌تواند یک معامله را تضمین کند اما نشان می‌دهد که ایران واقعا وارد دیپلماسی می‌شود.
درهمین حال , نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد اظهار داشت اگر تهران راه تعامل و همکاری را برگزیند، واشینگتن را شریک خود خواهد یافت. سامانتا پاور در نشست اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی تحریم ها علیه ایران با بیان این مطلب که «تهران در حال از دست دادن امیدها برای پایان دادن به رویارویی هسته ای میان ایران و غرب هست» گفت: آمریکا امیدوار است حضور حسن روحانی در ریاست جمهوری ایران فرصتی برای تهران باشد تا به سرعت برای رفع نگرانی های جدی جامعه بین الملل در مقابله با مقاصد هسته ای ایران حرکت کند.
آلن ایر، سخنگوی فارسی‌زبان وزارت خارجه آمریکا، در واکنش به انتقال مسئولیت مذاکرات هسته‌ای از شورای عالی امنیت ملی ایران به وزارت خارجه، اظهار داشت: اگر تهران راه تعامل را برگزیند، واشینگتن را شریکی مشتاق خواهد یافت.
آلن ایر، درباره انتقال مسئولیت مذاکرات اتمی به وزارت خارجه ایران گفت: «ما این گزارش‌ها را دیده‌ایم و بار دیگر تأکید می‌کنیم که امیدواریم دولت ایران به طور محتوایی با جامعه جهانی برای رسیدن به یک راه‌حل دیپلماتیک به مسئله برنامه هسته‌ای تعامل کند و همینطور با آژانس در تحقیقاتش به طور کامل همکاری کند».

***مذاکره کننده قوی

درعین حال طی دیروز وامروز این تغییر وتحول درراهروهای مجلس واکنش مختلف پارلمان نشینان را به همراه داشت , واکنشهایی که گاه نیز با ارایه طریق به مذاکره کنندگان جدید همراه میشد .
رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به تحویل مسئولیت مذاکرات هسته ای به محمدجواد ظریف، گفت: ظریف مذاکره کننده ای قوی است.
علاالدین بروجردی در گفت وگو با خانه ملت در واکنش به تحویل مسئولیت مذاکرات هسته ای به ظریف ، وی را مذاکره کننده ای توانمند و قوی خواند و گفت: مذاکرات هسته ای کاری تخصصی و حرفه ای است که بیش ترین تخصص در این زمینه را می توانیم در تیم وزارت امور خارجه شاهد باشیم.
نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی، افزود: در این بین باید توجه داشت که بحث فن مذاکره و توانمندی انجام آن بخشی از منافع ملی ما در عرصه هسته ای را تشکیل می دهد.
بروجردی ادامه داد: بحث هسته ای مملو از تصمیم سازی و تصمیم گیری ها در عرصه منافع ملی و مقابله با زیاده خواهی های غرب است که باید با هوشمندی و درایت مدیریت شود.
رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: همچنان شورای عالی امنیت ملی در این زمینه به عنوان محل کار کارشناسی مسئولیت دارد و فصل الخطاب هرگونه تصمیمی در عرصه هسته ای با مقام معظم رهبری است.
***وزارت‌خارجه فقط مجری تصمیمات است
درهمین راستا , سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه شورای‌عالی امنیت‌ملی درباره پرونده هسته‌ای تصمیم‌گیری می‌کند، گفت: این تصمیم را وزارت‌خارجه اجرایی می‌کند.
سید حسین نقوی حسینی در گفت و گو با خانه ملت گفت: زمانی که صحبت از انتقال اجرا و عملیات مذاکرات هسته ای به وزارت خارجه می شود، معنای این امر انتقال پرونده هسته ای از شورای عالی امنیت ملی به وزارت امور خارجه نیست.
نماینده مردم ورامین و پیشوا در مجلس شورای اسلامی در ادامه این مطلب افزود: پرونده هسته ای جمهوری اسلامی ایران همچنان در شورای عالی امنیت ملی است و صحبت ها و تصمیم گیری هم چنان در این شورا صورت می‌گیرد و بعد اجرای تصمیمات و مصوبات به وزارت امور خارجه سپرده می شود.
نقوی حسینی تصریح کرد: مذاکره کننده و پیگیری کننده در اجرای مصوبات شورای عالی امنیت ملی وزارت امور خارجه است.
وی تصریح کرد: البته پیش از تصمیم اخیر رییس جمهور تقسیم بندی کار به این شکل نبود و شورای عالی امنیت تصمیم گیرنده و دبیر این شورا نیز مجری مصوبات شورا بود.
نقوی حسینی با بیان این که وزارت امور خارجه مجری سیاست های خارجی جمهوری اسلامی ایران است، افزود: در حال حاضر این وظایف تفکیک شده است یعنی اجرای مصوبات با وزارت امور خارجه است.
وی ادامه داد:در این خصوص باید گفت که اجرای مصوبات شورای عالی امنیت ملی در ارتباط با پرونده هسته به وزارت خارجه انتقال داده شده است و بیان این مطلب که پرونده هسته ای از شورای عالی امنیت ملی به وزارت امور خارجه منتقل شده ، چندان صحیح نیست چرا که پرونده هسته ای منتقل نشده و نمی شود.
نقوی حسینی تاکید کرد: زمانی که مصوبه ای صورت گرفت به طور مثال بر این مبنی که مذاکره صورت گیرد یا خیر، چه امتیازی گرفته شود و یا چه شروطی تعیین شود، وزارت امور خارجه موارد را پیگیری می کند و وزیر امور خارجه مسئول اجرای و پیگیری مصوبات شورای عالی امنیت ملی است.
این نماینده مجلس با اشاره به این تفکیک جدید وظایف گفت:به طور طبیعی زمانی که وزارت امور خارجه مسئولیت اجرا را بر عهده می گیرد، کار از یک پشتوانه کارشناسی قوی برخوردار می شود.
وی ادامه داد: وزارت امور خارجه دارای کارشناسان قوی و متخصصان خبره در عرصه سیاست خارجی است واین وزارت دارای یک همبستگی در بخش های مختلف سیاست خارجی و عرصه بین الملل است.
نقوی حسینی تاکید کرد: پیگیری مصوبات شورای عالی امنیت ملی از طریق وزارت امور خارجه با مسئولیت وزیر امور خارجه به طور قطع کارها را بهتر پیش می برد و دیگر در عرصه بین الملل چند صدایی نداریم که شورای عالی امنیت ملی یک کار را در عرصه بین الملل دنبال کنند و وزارت امور خارجه به دنبال پیگیری مسئله دیگری باشد.
وی افزود:در عرصه بین الملل، سیاست خارجی ما باید یک صدا داشته باشد بنابراین مذاکره کننده هسته‌ای وزارت خارجه باشد فضای امنیتی این پرونده نیز کاهش می یابد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به توانمندی های ظریف در امور پیگیری مصوبات پرونده هسته ای گفت: ظریف ادبیات بین الملل، ابعاد پرونده هسته ای و ادبیات اتحادیه اروپا را به خوبی می شناسد و این تسلط کمک زیادی به پیگیری مناسب و موفقیت جمهوری اسلامی ایران در پیشبرد اهداف پرونده هسته ای و تنش زدایی می کند.
***ادبیات دیپلماتیک دولت
درعین حال , نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با انتقاد از ادبیات غیر دیپلماتیک دولت احمدی نژاد در عرصه بین الملل، گفت: همین رفتارها فرصت مذاکرات آلماتی 2 را از بین برد.
منصور حقیقت پور در گفت و گو با خانه ملت با اشاره به تحویل مسئولیت پیگیری اجرایی پرونده هسته ای ایران به وزارت امور خارجه، گفت: اگر این اقدام داخلی منجر به انتقال پرونده هسته ای ایران از شورای عالی امنیت سازمان ملل به ان.پی.تی منتقل شود، ارزشمند و مثمر ثمر است اما اگر در قبال این تغییر مبنی بر انتقال پیگیری پرونده هسته ای از دبیرخانه شورای عالی امنیت- که پشتوانه سه قوه را دارد - به وزارت امور خارجه منجر به انتقال به ان.پی.تی نشود، چندان نباید به این تغییر نیز امید بست.
نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی در ادامه این مطلب افزود: این انتقال کارکردی تنها ممکن است تا اندازه ای از ابعاد امنیتی موضوع پرونده هسته ای نیز بکاهد اما تاثیر فی الذاته تاثیر دیگری ندارد.
***نگاه کارشناسی وزارت‌خارجه
همچنین دراین خصوص , یک نماینده ادوار مجلس با اشاره به بازگشت شکلی پیگیری اجرای پرونده هسته ای به 10 سال گذشته، افزود: نگاه کارشناسی وزارت خارجه در بهبود وضعیت پرونده هسته‌ای موثر است.
حشمت‌الله فلاحت پیشه درباره تحویل پیگیری مصوبات پرونده هسته ای از شورای عالی امنیت ملی به وزارت امور خارجه، گفت: موضوع هسته ای ایران نیازمند یک نگاه فنی و کارشناسی در پیگیری امور و مصوبات است و این کار در شرایط امروز در وزارت امور خارجه بهتر صورت می گیرد.
نماینده مردم غرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی در ادامه این مطلب افزود: وزارت امور خارجه در گذشته نیز زمینه ساز رویکرد کارشناسی مذاکرات ایران و 1+5 بود و امروز نیز انتقال کار پیگیری این پرونده امکان انجام کار کارشناسی را بیش از پیش مهیا می کند.
فلاحت‌پیشه تصریح کرد: پرونده هسته‌ای ایران در سال های اخیر تبدیل به کل کیان امنیت ملی کشور شده بود و در عمل زمانی که اسم شورای عالی امنیت می آمد نخستین چیزی که به ذهن خطور می کرد بحث پرونده هسته ای بود.
وی ادامه داد: در صورتی که شورای عالی امنیت ملی و دبیرخانه آن بررسی طیفی از موضوعات داخل و خارج کشور را در دستور کار دارد و مقولات کلان سیاست خارجی ایران را پیگیری می کند.
فلاحت‌پیشه تاکید کرد: امروز نیز تصمیم گیری های کلان در مورد پرونده هسته ای در شورای امنیت انجام و پیگیری های اجرایی در وزارت امور خارجه دنبال می شود.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هشتم افزود: این دوره از انتخابات ریاست جمهوری مملو از شعارهایی در مورد سیاست خارجی بود و لذا افکار عمومی در داخل و خارج منتظر نوع اجرای سیاست خارجی در دولت جدید هستند و در عمل با انتقال امور پیگیری به وزارت امور خارجه بخش مهمی از این پرونده در اختیار دولت قرار می گیرد.
نماینده مردم در مجلس هشتم تصریح کرد: روحانی با بسیاری از رفتارها به خصوص این انتقال، روند دیپلماسی را به طور شخصی در اختیار گرفته است.
فلاحت‌پیشه تاکید کرد: روحانی در مذاکرات هسته ای ظریف را در کنار خود دارد و در عمل بازگشتی را از نظر شکلی به 10 سال پیش -زمانی که پرونده در اختیار روحانی بود- داریم، این بازگشت تنها به لحاظ فرم شکلی است و بازگشت موضوعی نیست.
 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسن فاليزکارگل خطمي IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    6 4
    اميدوارم که مثل 10 سال گذشته جناب آقاي رئيس جمهور محترم عمل نکند ،دولت با تدبيري هوشمندانه توام با تعقل و اميد استعانت از پروردگار قادر متعال در جهت تعالي حقوق شهروندي،تمامي سعي و تلاش خود را بکاربندد.که اگر اين مهم محقق نشود بداند که خود و ديگر دولتمردان خسره الدنيا و الاخره خواهند شد . (زنگي نامه شهدا را سر لوحه اعمال خود قرار دهيد،به تملق گويي بعضي از صاحب منصبان گذشته که در حال حاضر پرونده مثبتي ندارند،توجه نکنند .)
  • safe IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    3 8
    8 سال با زحمت فراوان و جنگ نفس گير غرب عليه ايران سرانجام انرژي هسته اي به اين مرحله رسيد حتي با خون دانشمندان هسته اي حالا ببينيم آقاياني كه به اصطلاح با تجربه و تيم كارشناسي خبره دارند چه ميكنند.
  • ali IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    3 3
    فط خداکنه اين قايون کارکشته خودمنو خلع سلاخ نکنن....امتياز بيخود هم به غرب ندن