عشقستان / جعفر مسلمی خطیر - امیر پوردستان، پیش از این درسمت ریاست دانشگاه افسری امام علی(ع)‌، فرمانده ارشد ارتش در فارس و کهگیلویه و بویراحمد و لشگر 77 خراسان فعالیت داشته است.

 قول می‌دهم سربازان میهن همه تهدیدها را سرکوب کنند

وی 100 ماه سابقه حضور در مناطق عملیاتی دفاع‌مقدس را داشته که بیشترین آن در لشکر 92 زرهی خوزستان بوده است.در نخستین روز از بیست و پنجمین سالگرد دفاع مقدس که اقتداروصلابت- رژه نیروهای مسلح نامگذاری شده است، خبرنگار دفاعی روزنامه قدس با امیر سرتیپ «احمد رضا پوردستان» فرمانده نیروی زمینی ارتش گپ و گفتی انجام داده است تا «امیر» از دیروز و امروز این نیرو بگوید.

درود برفرزندانی که جا پای پدران شان گذاشته‌اند
امیر در آغاز سخن از شهدا یاد می‌کند و می‌گوید:
امیدواریم بتوانیم آبرودار و قدرشناس خون پاک شهدای مان باشیم زیرا افراد نیرنگ باز و تزویرگر که در این دنیا به دنبال نیرنگ و دسیسه خود بودند، در آن دنیا شرمنده شهدا می‌شوند.
وی جوانان غیور را افتخار ایران می‌داند و می‌گوید:
تاریخ را که ورق بزنیم، می‌بینیم نیروی زمینی ارتش در نخستین روزهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی در برابر معاندین و سرکردگان غرب که می‌خواستند نهال نوپای این انقلاب را بخشکانند، چگونه ایستادند. حضرت امام (ره) با دوراندیشی، دسیسه‌های دشمن را در همان روزهای نخست انقلاب شناسایی کردند و سربازان آن امام در سراسر کشور در برابر دشمنان غربی که با پوشش بلوچی و کردی و خوزستانی قصد شیطنت داشتند، ایستادند. یگانهای نیروی زمینی ارتش از نخستین روزهای دفاع، با ایستادگی در برابر رژیم بعثی عراق بهترین جوانان را تقدیم انقلاب کرد. اکنون نیروی زمینی ارتش پس ازگذشت سالها به فرزندان غیور امروز خود نیزافتخارمی کند؛ زیرا این فرزندان گرانقدر هم در میدانهای دفاع وعلمی جا پای پدران شان گذاشته‌اند.


نیروی دشمن، ده برابر نیروی ما بود
امیر به نقش نیروی زمینی در شرایط بحرانی جنگ اشاره می‌کند و می‌گوید:
بی‌شک اگر نبود دفاع و ایثارگریهای رزمندگان و دلاورمردان نیروی زمینی ارتش به عنوان تنها نیروی دفاعی کلاسیک ایران، چه بسا دشمن در خاک میهن ما زودتر و سریعتر پیشروی می‌کرد.
امیر در مقایسه توان نیرو و تسلیحات دشمن با نیروهای خودی در زمان جنگ تحمیلی می‌گوید:
در حالی که نخستین ماه جنگ رو به پایان بود، یگانهای زمینی ارتش در شرایطی نابرابر با دشمن بود. در برخی محورها نیروی دشمن ده برابر نیروهای خودی بود. رژیم بعث عراق با 12 لشکر، حجم گسترده‌ای از تجهیزات و سلاح و با پشتوانه حمایت کشورهای غربی و شرقی آمده بود که سه روزه تهران را فتح کند.
در مقابل اما یگان‌های ما که بدون پشتوانه بودند، در چارچوب خط پدافندی واحد در برابر دشمن متجاوز صف‌آرایی کرد و با همین نیروهای محدود در برابر دشمن تا بن دندان مسلح، ایستادگی کرد و اجازه پیشروی را از دشمن گرفت.


اسناد و مدارک مستند
امیر در باره ادعای برخی که عملکرد نیروی زمینی را در زمان دفاع مقدس ضعیف می‌دانند، می‌گوید:
همه نشانه‌ها گواه بر این است که نیروی زمینی تهدیدها را رصد کرد و با تلاش و توانی که داشت، به بهترین شکل در مقابله با دشمن ایستاد.
چنانچه اگر کسی ادعا کند که نیروی زمینی بد یا ضعیف عمل کرد، ادعایش واهی است. اسناد و مدارک نشان می‌دهد نیروی زمینی ارتش به بهترین شکل در جنگ حضور داشت و چیزی کم نگذاشت. به یاد دارم نیروی زمینی هر آنچه از سلاح و تجهیزات در انبارها ذخیره بود، به پای کار آورد. در خیلی از عملیات‌ها به لحاظ کمبود گلوله، گلوله‌ها را سهمیه بندی می‌کردم و در اختیار واحد‌ها قرار می‌دادیم تا دشمن متوجه کمبود نشود. تلاش می‌کردیم با این کار به دشمن بفهمانیم ما مشکل نداریم.


آتش بس!
امیر پوردستان نقش سه نیروی ارتش در ناکامی دشمن را تعیین کننده می‌داند و می‌گوید:
دشمن در همان روز اول جنگ در 31 شهریور 59 فهمید گامی به سوی هلاکت برداشته است. نقش نیروی زمینی ارتش در زمین، نیروی هوایی در فضای ایران وعراق و نیروی دریایی در خلیج فارس برای جلوگیری از پیشروی و ناکام گذاشتن دشمن بسیار تعیین کننده بود. واین نبود مگر هدایت فرماندهی با بصیرت حضرت امام خمینی (ره) و داشتن جوانانی که برای کشورشان سینه هایشان را با شجاعت آماج گلوله‌های دشمن می‌کردند تا کشور و مردم آسیب نبینند .
عملیات هایی که ارتش در دفاع مقدس انجام داد، از قواعد و ویژگی‌های کلاسیک پیروی می‌کرد و باورهای دینی در کنار اصول آکادمیک، پیروزی بزرگی را برای ایرانیان به ارمغان آورد.


وامروز...
امیر پوردستان از شرایط امروز نیروی زمینی ارتش می‌گوید:
اکنون نیروی زمینی ارتش برای دفاع از مرزهای کشور در آرمانی ترین شرایط است. نیروهای مسلح دارای نیروی انسانی خوبی هستند و تجهیزاتی که در اختیار دارند تمام بومی و همچنین تاکتیکهای لازم را برای نبرد به کار می‌گیرند.
وی دستاوردهای جدید این سالها را باورنکردنی می‌داند و می‌گوید: نیروی زمینی ارتش پس از دفاع مقدس به مانند دیگر نیروها به فعالیتهای خودکفایی پرداخت و دستاوردهای نوین را طراحی و تولید کرد که همگی براساس دکترین نظامی و تاکتیکهای نوین نظامی و برای ورود به عرصه نا همتراز تهیه و تولید شد. فراموش نمی‌کنیم، جنگ تحمیلی، یک دانشگاه برای نیروهای مسلح بود و این جنگ برای ما درسهای فراوانی را به همراه داشت که مهمترین آن خود اتکایی و ایستادن روی پای خود بود.


نبرد ناهمتراز
امیر در باره تهدیدهای دشمن و شکل تازه رویارویی‌ها نیز می‌گوید:
ما امروز وارد فضای تازه ای از تهدیدها شده ایم و با چهره جدیدی از این تهدید روبرو هستیم، این تهدیدها از نظر شکل و اندازه با گذشته متفاوت است و کارشناسان از آن به نام «نبرد ناهمتراز» یاد می‌کنند.
وی با یادآوری دستاوردهای بومی دفاعی می‌گوید:
امروز ما شاهد دستاوردهای خوبی در نیروی زمینی ارتش هستیم که از مهمترین آنها می‌توان تانک بومی ذوالفقار را نام برد که گونه جدید این تانک به تسلیحات و سامانه‌های متناسب با تهدیدها مجهز شده است .
در سالهای اخیر، نیروی زمینی ارتش با اتکابه مهندسین توانمند سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی توانسته است، به انواع اخلالگرها، تولید انواع چترهای پرش، تولید لوله جوفی، خودروی 2.5 تنی نینوا،سلاح اخگر، راکت نازعات، انواع پهپادها، بالگرد ملی با نام توفان، تانک صمصام و ... دست یابد.


«سلاح شاهر»
امیر در ادامه شاهکار جوانان نیروی زمینی ارتش می‌گوید:
«سلاح شاهر» از شاهکارهای افتخار آفرین جوانان برومند نیروی زمینی است که لازم می‌دانم از قابلیتهای این سلاح تمام بومی، سخن بگویم.
از قابلیتهای این سلاح، درگیری و انهدام سنگرهای بتونی، خودروهای زرهی، بالگردها و نقاط تجمع دشمن است. «سلاح شاهر» برمبنای نیازهای تاکتیکی نیروی زمینی طراحی و ساخته شده است و قابلیت درگیری در عمق را به شدت افزایش می‌دهد .
امیر درباره حفظ توان رزمی نیروی زمینی ارتش در سالهای پس از جنگ می‌گوید: نیروی زمینی ارتش با انجام رزمایشهای بزرگ همیشه در حال آماده باش است. در این رزمایش‌ها از دستاوردهای جدید نظامی استفاده می‌کند و گلوله هایی که آزمایش می‌کند، واقعی هستند تا سرباز مانند شبهای عملیات بوی باروت به مشامش برسد.
و پایان بخش گفت وگوی ما با فرمانده نیروی زمینی ارتش، قولی است که امیر به مردم می‌دهد. وی گوید:
«به مردم این سرزمین کهن قول می‌دهم، سربازان آنها در این نیرو همیشه آماده هستند و تمامی تهدیدهای منطقه را رصد و تهدیدها را سرکوب می‌کنند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.