دکتر جودری شاهنواز احمد اولاک، مشاور سابق ولیعهد عربستان و مشاور سابق نخست وزیر پاکستان، همزمان با بیست و سوم ذی القعده و روز زیارتی حضرت علی بن موسی الرضا(ع) در حرم مطهر آن حضرت، رسماً به مذهب تشیع علوی پیوست.

 شیفته فقه جعفری شدم

 


دکتر اولاک، اهل پاکستان، دکترای حقوق از دانشگاه ویرجینیای آمریکا، وکیل دادگاه عالی پاکستان و استاد و رئیس فعلی دانشگاه پنجاب لاهور است.آنچه در ادامه می آید، گفتگوی خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس رضوی با او درباره چگونگی تشرف به مذهب تشیع است.
* آقای اولاک! با توجه به سابقه علمی و جایگاه سیاسی و اجتماعی مطمئنا تحت تأثیر جو یا احساسات، چنین تصمیمی را نگرفته اید، درباره دلایل این انتخاب توضیح دهید.
تمامی انسانها با فطرت پاک متولد می شوند، تحت تأثیر خانواده، پدر و مادر و گرایش و اقبال اجتماعی به سمت مذهب و آیینی جذب می شوند و طبیعتاً هر چه سن انسان بالاتر می رود، نسبت به دین، مذهب و آیینش علاقه و تعصبش بیشتر می شود و من نیز از این امر مستثنا نبودم. اما ماجرای شیفتگی من به مذهب تشیع از مطالعه کتابی بنام ابرمردی به نام امام صادق(ع) به زبان انگلیسی در زمان تهیه تز پایان نامه دکتری در دانشگاه ویرجینیای آمریکا آغاز شد.
* کتاب را چگونه تهیه کردید؟
موضوع پایان نامه من در مقطع D.PH، بررسی فقه چهارگانه اهل سنت بود و مشغول مطالعه و تحقیق در مشترکات و تفاوتهای آنها بودم که یکی از دانشجویانم خیلی اتفاقی در برخوردی به من گفت، شما که در این باب به مطالعه اشتغال دارید، آیا با قهرمان تاریخ اسلام آشنا هستید؟ و من در جواب گفتم بله ! آن قهرمان حضرت محمد(ص) است و او در ادامه گفت که رسول اکرم(ص) قهرمان و خاتم پیامبران هستند ولی قهرمان و ابر مردی که موضوع تحقیق شما را به کمال رسانده، امام ششم شیعیان حضرت امام صادق(ع) هستند و آن کتاب را به من هدیه داد.
* مگر آن کتاب حاوی چه مطالبی بود که چنین تحول بزرگی را در شما ایجاد کرد؟
با مطالعه این کتاب که در مورد زندگانی و کارنامه علمی امام صادق(ع) است، بسیار شیفته فقه جعفری گردیدم و مصمم شدم با مطالعه و کنکاش، این موضوع را دنبال کنم و با پژوهش های گسترده ای که انجام دادم، به نتایج بسیار روشنی رسیدم.
* ممکن است در ارتباط با مصادیق این موضوع توضیح دهید؟ جذابیت فقه جعفری نسبت به بقیه مذاهب اسلامی در چه بود؟
حتماً؛ به عنوان مثال روایاتی که از امام صادق(ع) درباره سنت نبوی و احادیث و کلام رسول خدا(ص) منقول است بسیار مستدل و محکم هستند، راویان حدیث بسیار معتبر و انتسابشان تا شخص رسول اکرم(ص) کاملاً اثبات شده است و از طرف دیگر با مطالعه تاریخ اسلام، فقه و حدیث سایر مذاهب اسلامی نیز به وضوح ادعاهای حضرت صادق(ع) برای معرفی فقه و سنت اصیل که موردنظر پیامبر (ص) بوده است، برایم آشکارتر می شد.
* لطفاً درباره مطالعه دیگر منابع مذاهب اسلامی و نکاتی که بدان اشاره کردید، توضیح بیشتری دهید.
فقه حنفی و فقه شافعی بسیار متأثر از تعلیمات روشنگرانه و کاوش های علمی دقیق و پژوهش های عمیق حضرت امام صادق(ع) هستند و هر چه بیشتر در این موضوعات غور کردم، بیشتر به این نکته واقف شدم که صراط مستقیم و راه حق و حقیقت کجاست.
* اما علاقه شما به اهل بیت(ع) چگونه به وجود آمد؟
نکته ای که باید به آن اشاره کنم، مرجع بودن شخصیتی بزرگ در تاریخ اسلام به نام علی بن ابیطالب(ع) است که کاتب و حافظ وحی بوده و از راهنمایی ها و مشاوره های ایشان بارها و بارها خلفا استفاده کرده و خیلی مواقع با درایت و علم لدنی که ایشان داشتند مسایل مسلمین حل و فصل شده است، مطالعه در این زمینه، مرا نسبت به ایشان جذب کرد و از طرفی مطالعه زندگانی حضرت زهرا(س) و امیرالمؤمنین (ع) پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) توسط این خاندان و نسل به نسل از اجداد بزرگوارشان تا امام صادق(ع) و از ایشان نیز به اولاد معصومشان بدون هیچ دخل و تصرف برای مسلمین نقل شده و نجات واقعی در پیروی از آنها خواهد بود.
* به عواقب این تصمیم و مشکلاتی که ممکن است با توجه به موقعیتی که داشته و دارید برایتان پیش بیاید هم فکر کردید؟
بله، من از سال 2005 مشاور ولیعهد عربستان بودم و سالی چندین بار با دعوت خانواده سلطنتی به مکه و مدینه مشرف می شدم، پس از اعلان این موضوع جلسات متعددی به بحث و مجادله با علمای آل سعود گذشت و آشکارا به آنها گفتم من حقوقدانم و از این پس وکیل مظلومین و معصومیت ائمه هدی(ع) در تاریخ خواهم بود و پس از آن به عربستان ممنوع الورود شده و مناصب من نیز سلب شده است، از آن به بعد از مزایا و موقعیت های خاصی که در اختیارم بود، محروم شدم، ولی تصمیمی را گرفتم که به آن اعتقاد قلبی دارم.
* احساس قلبی شما در این برهه از زندگی چیست؟
من رسیدن به این نقطه را لطف و عنایت محض خداوند می دانم و با تمام وجود از خداوند سپاسگزارم، من در برابر عظمت اهل بیت(ع) سر تسلیم فرود آوردم و این هدیه ویژه که همان محبت اهل بیت(ع) است به من اعطا شد.
* و اما حرف آخر...
مطمئنم هیچ یک از مناصب و مقام هایی که داشتم در روز جزا باعث نجات من نخواهد شد و کشتی نجات و چراغ هدایت ائمه معصومین(ع) هستند و ان شاء ا... شاهد ظهور آخرین امام معصوم و برپایی عدالت واقعی به دست با کفایت ایشان باشیم.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.