آلودگی هوا دوباره تهران را به تعطیلی کشاند. برخی مسئولان برای رفع این مشکل دست به دامن باد می‌شوند و برخی دیگر نیز تعطیلی و افزایش محدوده زوج و فرد را تنها راه‌کار برای برون‌رفت از این مشکل که با جان مردم در ارتباط مستقیم است، می‌دانند.

مدیریت آلودگی هوا به تعطیلی سپرده شد/ تعطیلی با طعم آلودگی

به گزارش فارس، هوای تهران باز هم در شرایط ناسالم قرار گرفت. تنها راه حل مسئولان برای رفع این مشکل شهر که با جان مردم در ارتباط مستقیم است تعطیلی مدارس در مقطع ابتدایی است.

راه‌کارهای مقطعی برای رفع معضل آلودگی هوا به یک امر عادی تبدیل شده است و تاکنون مسئولان برای رفع این مشکل اقدام کلیدی انجام نداده‌اند.

مسئولان در صورتی که شهر در شرایط هشدار قرار می گیرد اقدام به برگزاری جلسات تئوریک می کنند و با افزایش محدوده زوج و فرد و تعطیلی مسائل مشکل کلیدی شهر را برای چند روز برطرف می کنند و بعد از چند روز دوباره روز از تو و روزی از نو.

مشکل آلودگی هوا که هر ساله گریبان شهروندان تهران و سایر کلانشهرها را می‌گیرد و تاکنون مسئولان به یک راهکار جامع و عملی نرسیده‌اند.

جعفر تشکری هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران در این باره گفت که هر هفته 52 نفر در تهران به دلیلی آلودگی هوا کشته می‌شوند،‌ گفت: محدوده مناطق 3 ، 18 و نیز شهر ری، آلوده‌ترین مناطق تهران اعلام شده‌اند که میزان آلودگی آنها 2 برابر حد مجاز است.

وی ادامه داد: شاخص‌های آلایندگی در هوای تهران زنگ خطر را برای 8.5 میلیون شهروند تهرانی به ویژه کودکان، سالمندان و بیماران به صدا در آورده و این در حالی است که موج اصلی واورنگی دما هنوز از راه نرسیده است.

وی افزود: متأسفانه آلودگی هوا به تهران محدود نمی‌شود و از نقطه صفر مرزی تا مرکز کشورمان را در بر گرفته و در تهران نیز لایه‌ای از آلودگی به مثابه چتری ضخیم تقریباً بر تمام مناطق شهر سایه انداخته است.

تشکری هاشمی با تأکید بر اینکه بر اساس آمار منابع رسمی، آلودگی هوا هر سال جان 2700 نفر از شهروندان تهرانی را می‌گیرد، اعلام کرد: به عبارتی هر هفته 52 نفر در تهران به دلیلی آلودگی هوا کشته می‌شوند که البته این میزان در نیمه دوم آبان، آذر و نیمه اول دی به اوج خود می‌رسد.

معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه کاهش آلودگی هوای تهران در قالب برنامه‌ای مدون شامل مجموعه‌ای از راهکارهای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت امکان پذیر است، اظهار داشت: این مجموعه راهکارها را می‌توانیم به یک پازل تشبیه کنیم که توسعه حمل و نقل عمومی بزرگترین قطعه این پازل است.

وی با بیان اینکه در 8 سال گذشته نسبت به توسعه حمل و نقل عمومی از طریق افزایش خطوط مترو و راه اندازی خطوط بی آر تی اهتمام ویژه‌ای از سوی مدیریت شهری به عمل آمده، تصریح کرد: اگر توسعه 8 ساله حمل و نقل عمومی در تهران اتفاق نیفتاده بود، حال و روز هوای تهران بسیار بدتر از وضعیتی می‌شد که امروز شاهد آن هستیم.

تشکری‌هاشمی با تأکید بر اینکه دستگاه‌های حاکمیتی و اجرایی در زمینه کاهش و کنترل آلودگی هوا از نقش ویژه‌ای برخوردار هستند، خاطرنشان کرد: البته در این میان مشارکت خود مردم و استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای در جهت دهی به افکار عمومی، از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

خروج از خانه برای گروه‌های حساس از جمله کودکان، سالمندان، زنان باردار، بیماران قلبی و ریوی و بیماران خاص در هیچ یک از نقاط تهران به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. دراین روزها میزان مراجعه شهروندان به بیمارستان ها هم بیشتر می شود.

تعطیلی شهر به خاطر آلودگی هوا کاری است که چند دهه پیش جواب می داد ولی در حال حاضر دیگر جواب نمی دهد.

یوسف رشیدی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این باره گفت که تنها راه توسعه حمل و نقل عمومی و البته فرهنگسازی است؛ مردم هم باید خودشان قید استفاده از ماشین شخصی را بزنند.

وی ادامه داد: هم اکنون ما در شهر تهران در بحث الودگی هوا ما در شرایط هشدار هستیم و می توان گفت تعطیلی کمک کرده است که هوا بدتر نشود و اینکه توقع داشته باشیم آلودگی هوا بتواند شرایط را به سطح سالم برساند، توقع منطقی ای نیست.

وی اضافه کرد: تعطیلی راهکار نیست ما امروز بعد سال هایی که تجربه آلودگی هوای تهران را داشته ایم نباید شهر را برای الودگی هوا تعطیل کنیم، ما باید اقدامات خودمان را به حدی به شکل منطقی پیش می بردیم که به این مرحله نمی رسیدیم.من فکر می کنم اولویت نبوده است و بحث آلودگی هوا قربانی مسایل اقتصادی و اجتماعی دیگری بوده است.

رشیدی بیان کرد: ما نباید فقط در شرایطی بحرانی به فکر باشیم؛ وقتی هوا خوب است باید به فکر حل این موضوع بیافتادیم. پیدا کردن مقصر مشکلی را حل نمی کند ما باید تصمیم بگیریم از الان بحث آلودگی را فراموش نکنیم، ما هشت سال است که با شروع شدن موجی از آلودگی هوا به مجلس و سایر نهاد ها می رویم و با خوابیدن موج اهمیت آلودگی هوا دوباره همه چیز را فراموش می کنیم. ما حتی جلساتی را در دادستانی کل کشور داشتیم اما تا زمانی که باد و بارانی می آید همه چیز فراموش می شود.

ترافیک و آلودگی هوا بزرگترین مشکل کلان شهر تهران است که مردم سالیان سال است با آن دست و پنجه نرم می کنند.

محمد باقر قالیباف شهردار تهران در این باره گفت:نباید سرنوشت آلودگی هوا را به دست باد سپرد،آلودگی هوا باعث اثر مخرب بر سلامتی شهروندان از جنین و کودکان گرفته تا افراد سالخورده می‌شود و باید برای آن فکری کرد.

به گفته شهردار تهران امروز سلامت شهروندان در خطر است و خودروها سهم اساسی در آلودگی هوا دارند بنابراین باید عملکرد مدیران به‌گونه‌ای باشد که به صورت ریشه‌ای از آلودگی هوا جلوگیری نکنند.

وی معتقد است که باید ساختار حوزه‌های مدیریتی اصلاح شود آلودگی هوا را ناشی از مشکلات ساختاری، بی توجهی به پژوهش مطالعه و نظر اندیشمندان دانست.

شهردار تهران تأکید کرد این بی‌توجهی‌ها کار را به جایی رساند که بعضی اوقات با هم تعارف می کنیم و یا برخی واقعیات را نمی خواهیم به مردم بگوییم که این خطایی بزرگ است.

مسئولان باید به جای تعطیلی شهر در زمانی که هوا آلوده نیست فکری برای رفع این مشکل انجام دهند. محمد حقانی نایب رئیس کمیسیون سلامت شورای تهران با اشاره به مشکلات آلودگی هوا در شهر تهران گفت: بهتر است به جای منتظر ماندن برای شنیدن تعطیلی به خاطر آلودگی هوا خبرهایی از اقدامات مؤثر مسئولین برای رفع آلاینده‌های زیست محیطی باشیم.

وی ادامه داد: متأسفانه هر سال تهران و سایر کلان‌شهر‌ها با پدیده اینورژن مواجه می‌شوند که در کنار آلاینده‌های شیمیایی ناشی از تردد انواع خودرو‌ها و فعالیت صنایع گرد و غبارهایی که منشأ آن از اراضی بیابانی سوریه و عراق است گریبان‌گیر مردم شهر تهران می‌شود.

به گزارش فارس، آلودگی هوا دوباره تهران را به تعطیلی کشاند. مسئولان تاکنون نتوانسته اند برای رفع این مشکل اقدام اساسی انجام دهند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.