وجود معادن زغال سنگ غیرمجاز در کوهدشت و به یغما رفتن این سرمایه قصه ای است که این روزها گوش های جستجوگر بسیاری را به خود متوجه کرده و می رود تا در آینده نزدیک این معادن گرانبها، به دست افراد سودجو خالی شوند.<BR>

معادن غیرمجاز همچنان مرگ استخراج می کنند/ گنجینه ای که به قیمت ناچیز حراج شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، شمال کوهدشت پر از معادن غنی زغال سنگی است که بدون کسب مجوز از سوی جویندگانش غارت می شوند. روزی نیست که خبر دستگیری چند قاچاقچی زغال سنگ از گوشه و کنار شهر به گوش نرسد که استمرار این روند موجب چالش جدی در این بخش خواهد شد.

دوسال از خبر کشف شدن این معادن به وسیله مردم مناطق مختلف کوهدشت می گذرد اما به دور از طی مراحل قانونی و صدور مجوز از سوی دولت، توسط ساکنان اطراف این معادن مورد کاوش و استخراج قرار گرفته اند تا به بهای ناچیزی در اختیار سوداگران سودجوی این کالای گران بها قرار گیرند.

این در حالیست که این معادن می تواند پس از طی مراحل قانونی و کسب مجوز و ساماندهی آنها محل کسب درآمد قابل توجهی برای روستائیان منطقه باشند و افرادی را نیز به کار مشغول کنند.

با این حال از شش معدن کشف شده در کوه های شمال کوهدشت و در مناطقی چون اولادقباد و سرخه مهر، تنها یک معدن در اولادقباد توانست رنگ مجوز به خود ببیند اما آن هم پس از فعالیتی دوماهه توسط افراد معارضی که ادعای مالکیت این معدن دست از ادامه کار برداشت.

یکی دیگر از این معادن کشف شده در منطقه "سرتریون" در غرب کوهدشت کشف شد که فعالت این معدن نیز تنها دوماه دوام آورد و تعطیل شد.

یکی از اهالی "اولادقباد" در این رابطه به خبرنگار مهر می گوید: وضعیت برداشت غیرمجاز از این معادن به گونه ای است که بسیاری از خانواده ها شبانه به طور دسته جمعی به استخراج معادن زغال سنگ می پردازند.

این شاهد ماجرا ادامه می هد: استخراج های شبانه به حدی شدید است که اگر به همین منوال پیش برود نه تنها معان زغال سنگ، بلکه کوه ها را هم درکیسه ها ریخته و با خود می برند.

و اما برداشت غیرمجاز از این معادن زغال سنگ در کوهدشت زوایای دیگری هم دارد که آخرین پرده آن را می توان در مرگ یک کارگر در یکی از این معادن مشاهده کرد.

 

در این راستا فردی که شبانه با تیشه اش رفته بود تا از دل معدن اطراف خانه اش روزی خانواده اش را به چنگ آورد با ریزش معدن بدون صاحب و نگهبان، جنازه اش زیر آوار ماند تا برای همیشه نتواند روزی خانواه اش را از این راه غیرمجاز دربیاورد.

این وضعیت به گونه ای است که اگر هر چه سریعتر توسط متولیان امر چاره ای برای ساماندهی این معادن اندیشیده نشود شاهد رخدادهای تلخ دیگری در آینده خواهیم بود، وقایعی که ضمن دامن زدن به پدیده قاچاق زغال سنگ حتی منجر به مرگ برخی از فعالان در این معادن نیز شده است.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت کوهشت در گفتگو با خبرنگار مهر در این رابطه می گوید: شش معدن غیرمجاز در شمال کوهدشت وجود دارد که توسط خود مردم کشف شده اند اما هنوز کسی برای گرفتن مجوز به این اداره مراجعه نکرده است.

علی یاری با اظهار تاسف از مرگ دلخراش سرپرست یک خانواده هنگام کندن معدن غیرمجاز زغال سنگ، ادامه می دهد: متاسفانه اهالی پس از کشف معادن به جای کنار آمدن باهم و مراجعه برای کسب مجوز، به صورت قاچاق به جان معادن افتاده و زغال سنگ ها را با قیمتی نازل به افراد سودجو می فروشند.

 

یاری یادآور می شود: طی یک سال گذشته 140 تن زغال سنگ قاچاق توسط ماموران کشف و ضبط شده و این نشان از استخراج غیرمجاز این منابع است.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت کوهدشت بیان می کند: دو معدن دارای مجوز در اولادقباد و سرتویون داشتیم که معدن اولادقباد توسط افراد معارض تعطیل و معدن سرتریون نیز توسط سوجویان خالی شد!

وی تصریح می کند: بهتراست افراد مناطق با هم دیگر کنار بیایند و به جای استخراج غیرمجاز زغال سنگ و فروش قاچاق آن،با تشکیل یک تعاونی برای کسب مجوز قانونی به اداره صنعت، معدن و تجارت مراجعه کنند.

یاری یادآور می شود: در صورت استمرار برداشت غیرمجاز از این معادن با افراد خاطی دراین زمینه برخورد قانونی به عمل خواهد آمد.

به هر روی با کشف معادن زغال سنگ در کوهدشت فرصتی برای درآمدزایی و اشتغال مردم در این مناطق فراهم شده است که ضمن ضرورت همکاری مردم، از مسئولان امر نیز انتظار می رود بهره برداری و استفاده بهینه از این معادن را دستور کار خود قرار دهند تا بیش از این شاهد تبدیل شدن این فرصت به تهدید نباشیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.