آرش شفاعی: مراسم گرامیداشت هفتاد و پنجمین سالگرد وقف مجموعه موزه و کتابخانه ملی ملک، با گشایش نمایشگاه دائمی خاندان غفاری و مجموعه آثار کمال الملک در تهران برگزار شد.

 گشایش نمایشگاه آثار دائمی کمال الملک و خاندان غفاری

 


به گزارش خبرنگار ما در این مراسم سید مجتبی حسینی مدیر عامل موسسه موزه و کتابخانه ملی ملک درگزارشی به مراحل اجرایی تاسیس سالن مجموعه آثار کمال الملک پرداخت.
وی با بیان این که مراحل اجرایی این طرح از اردیبهشت 89 آغاز شده گفت : مراحل جمع آوری اطلاعات و هماهنگی با موزه های دیگر برای شناسایی آثار کمال الملک یکی از همکاری های کم سابقه بین موزه ای در ایران بوده است .
حسینی با اعلام این که بانک اطلاعات و نمایشگاه مجازی آثار کمال الملک در اردیبهشت امسال به بهره برداری رسیده است ؛ افزود: سالنی را به آثار این هنرمند و خاندان غفاری که از دوران صفویه به هنر ایران خدمت کرده اند اختصاص داده ایم و امیدواریم این مساله انگیزه ای برای پرداختن به دیگر خاندان هایی که به هنر و حکمت ایران خدمت کرده اند نظیر خاندان وصال در شیراز، امامی در اصفهان و دشتکی در شیراز باشد.
کشف عکس های منحصر به فرد کمال الملک

وی با اشاره به یافته شدن مجموعه ای از شیشه های عکس از گنجینه استاد ابوالحسن صدیقی از شاگردان کمال الملک که وی را در کنار شاگردانش نشان می دهد، از نمایش این آثار نفیس برای نخستین بار در سالن کمال الملک موزه ملک خبر داد.
علی دهباشی پژوهشگر تاریخ ادبیات و مولف دو کتاب درباره زندگی کمال الملک در این مراسم در سخنانی به بیان ویژگی های شخصیتی این استاد نقاشی پرداخت و بخش هایی از زندگینامه خودنوشت وی را که در یکی از نامه هایش به رشته تحریر در آمده برای حاضران قرائت کرد.
در پایان، سالن کمال الملک موزه و کتابخانه ملی ملک با حضور افرادی از خانواده کمال الملک، جمعی از استادان رشته های مختلف هنری و هنردوستان رسماً گشایش یافت.
در این مراسم همچنین بهترین راهنمایان موزه ایران که در طی دو دوره داوری از سوی کارشناسان موزه داری انتخاب شده اند ؛ هدایای خود را از کیخسرو خروش نقاش و خطاط، ابراهیم حقیقی گرافیست و مهندس قاسمی رئیس سازمان موقوفات ملک دریافت کردند.
بر این اساس رتبه های اول تا سوم به ترتیب به گروه راهنمایان موزه تاریخ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، محمد نوروزی و ژیلا مقیم نژاد اهدا شد.
یادآوری می شود زنده یاد حاج حسین ملک از واقفان بزرگ و خادمان فرهنگ و هنر ایران زمین، موزه و کتابخانه ملی ملک در سال 1316 خورشیدی را برای بهره مندی عموم علاقه مندان به تاریخ و سرمایه های فرهنگی کشور به آستان قدس رضوی اهدا کرد. حاج حسین ملک مجموعه ای بی نظیر از نسخ خطی، اسناد، مکتوبات و منشآت، سکه و مدال و نفایس دیگر را در طول عمر خود جمع آوری و سپس در موزه ای گرد آورده و آن را به آستان قدس رضوی اهدا کرد. زنده یاد ملک در سال 1251 در تهران متولد شد و در 4 مرداد 1351 به رحمت ایزدی پیوست.

اهدای مجموعه نفیس هنری

همچنین رئیس موزه و کتابخانه ملی ملک از اهدای مجموعه ای نفیس از آثار هنری و فرهنگی از سوی دختر مرحوم حاج حسین ملک به این موزه خبر داد.
سید مجتبی حسینی در گفتگو با خبرنگار ما در حاشیه مراسم گشایش نمایشگاه دائمی آثار کمال الملک و خاندان غفاری ، با اعلام این خبر گفت: این مجموعه نفیس به ارزش یک میلیارد تومان اخیراً به موزه اهدا شده است و نشان دهنده این است که سنت اقدامات خیرخواهانه فرهنگی در این خاندان همچنان جاری است
وی ایجاد سالنی ویژه برای نمایش عمومی این مجموعه تقدیمی را مهم ترین برنامه کوتاه مدت این موزه اعلام کرد و در عین حال گفت: برنامه بهسازی مکانی موزه که از دوسال قبل آغاز شده همچنان ادامه دارد ولی به دلیل این که این برنامه در کار موزه وقفه ایجاد نکند به صورت مرحله ای پیش می رود.
حسینی با اشاره به برگزاری نمایشگاه دائمی آثار کمال الملک، این حرکت را اقدامی در جهت استفاده از مزیت نسبی موزه ملی ملک در نگهداری از آثار نفیس زنده یاد محمدغفاری ( کمال الملک) برشمرد و گفت: ما به عنوان سومین موزه ای که بیشترین آثار کمال الملک را در اختیار داشتیم، می خواستیم از این مزیت نسبی استفاده کنیم و در کنار آن از خانواده غفاری که سهم زیادی در تعالی هنر ایرانی داشته اند نیز قدردانی کنیم و مردم را با این خانواده هنر پرور بیشتر آشنا کنیم.
وی افزود: کمال الملک و حاج حسین آقای ملک نسبت دور فامیلی داشته اند و هر دو از چهره های فرهنگی و هنردوست و مشروطه خواه بوده اند و برگزاری این نمایشگاه در موزه ملی ملک از این جنبه نیز حائز توجه است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.