قدس آنلاین:حریری:شب یلدا براساس تقویم های ایرانی بلندترین شب سال بوده که با آخرین شب پاییز مصادف شده است ، بنابراین برای ما ایرانیان آداب ورسوم خاصی از پیشینیان به یادگار گذاشته شده است که یکی از آن ها دید وبازدید ودور هم جمع شدن است وبرگزاری این میهمانی هاهم بدون آجیل ، شیرینی ومیوه تا حدودی امکانپذیرنیست.

شب یلدا فرصتی برای سودجویان /وارداتی بودن 80 درصد از آجیل

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین از بجنورد، وضعیت بازار در شب یلدا هر ساله با وجود وعده مسئولان برای ساماندهی قیمت ها، از تعادل لازم برخوردار نیست.در این میان میوه و انواع آجیل که جزو اسباب پذیرایی این شب باستانی محسوب می شود با قیمت بالا به فروش می رسد.
تشدید افزایش هزینه های خانوار و به تبع آن کاهش درآمدهای آنان همه و همه باعث شده اند که گرمی شادمانی مردم در شب یلدا در این سال ها جای خود را به همان شب سرد و یخ زده بدهد و امسال نیز مانند سال های قبل سفره شب یلدای بسیاری از خانواده ها خالی از میوه و آجیل خواهد بود.
زهرا مهدوی شهروند 53 ساله بجنوردی خاطرنشان می کند : درزمان قدیم درعین سادگی این شب به خوشی می گذشت وتشریفات بی جای کنونی را نداشت اما درحال حاظر شب یلدا تبدیل به یک بهانه ای برای ریخت وپاش های بی مورد وچشم وهم چشمی فامیلی شده است.
وی اضافه می کند : بسیاری از مردم مجبور هستند به هرنحوی این اقلام را تهیه کرده تا دربین خانواده آبروداری کنند.
رحمانی یکی دیگراز شهروندانی بجنوردی درخصوص این گرانی ها می گوید : صحبت از گرانی اقلام شب یلدا به موضوعی تکراری تبدیل شده است زیرا درعمل ، بیان مشکلات مردم دراین باره نتیجه ای دربر نداشته است .
شب یلدا فرصتی برای سودجویان
وی می افزاید : مناسبت هایی نظیر شب یلدا همواره فرصتی برای افراد سودجو است که سعی می کنند بازاررا با ایجاد جو روانی متشنج کنند و مسوولان باید بااین متخلفان وسودجویان برخورد نماید.
محمدی معلم بازنشسته بجنوردی نیز درباره گرانی میوه وآجیل اظهار می کند : بسیاری از مردم با حقوق کارمندی وکارگری درتامین کالاهای مورد نیاز خود مانده اند چه برسد به خرید آجیل ومیوه شب یلدا !
وی اذعان می کند : امسال هم مانند سال گذشته شاهد گرانی انواع میوه وخشکبار هستیم ودر واحد های صنفی قیمت های متفاوتی دیده می شودومتاسفانه نظارتی براین واحدهاصورت نمی گیرد.
وارداتی بودن 80 درصد از آجیل
یکی از آجیل فروشان بجنوردی درپاسخ به دلیل گرانی آجیل بیان می کند : 80 درصد آجیل درکشور وارداتی است به همین دلیل وجود برخی از تحریم ها باعث گرانی آجیل شد امادرحال حاضربا آزادسازی تحریم ها وارزان شدن دلار10 درصد ،قیمت آجیل کاهش پیدا کرده است .
معصومیان قیمت پسته ، بادام هندی و بادام درختی را درسال جاری هرکدام 35 هزارتومان ذکرمی کندکه نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.
وی درخصوص تفاوت قیمت آجیل درسطح شهر نیز اضافه می کند : علت این تفاوت ها می تواند مربوط به نوع جنس ، خرید قدیم ، درصد نمک وغیره باشد .
معصومیان همچنین درخصوص میزان فروش آجیل وخشکباربیان می کند : خرید مردم نسبت به سالهای گذشته کاهش پیدا کرده و بیشترین خریداران آجیل را قشرمتوسط به بالا تشکیل می دهند .
علی اصغرامیدی یکی از قنادان بجنوردی نیز با بیان اینکه افزایش قیمت شیرینی به دلیل تحریم ها و وارداتی بودن مواد اولیه تهیه شیرینی از جمله شکر وآرد بوده است ، اذعان می کند: استقبال مردم از خرید شیرینی بسیار کاهش پیدا کرده است .
وی با اشاره به نزدیکی شب یلدا اضافه می کند : امسال قیمت شیرینی نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نیافته وفقط شیرینی تربه علت گرانی شیروخامه از کیلویی 4هزارو700 به 6 هزارتومان افزایش پیدا کرده است.
رییس اتحادیه میوه وتره وتره وبار خرد نیز درخصوص تامین میوه شب یلدا می گوید : امسال به مقدار زیاد میوه درسطح شهر وجود دارد وقیمت ها نسبت به سال گذشته تغییری نیافته وقیمت بعضی از اقلام نظیرهندوانه نیزارزانترشده است.
تخفیف 10 درصدی درعرضه میوه ، شیرینی ، آجیل وخشبارشب یلدا
رییس سازمان صنعت ، معدن وتجارت خراسان شمالی درخصوص بازارشب یلدا می گوید : در نشستیکه با روسای اتحادیه های میوه وتره بار عمده ، میوه وتره وبار خرد واتحادیه های فروشندگان آجیل وخشکباروقنادان خراسان شمالی صورت گرفت ، توافق شد تا میوه ، شیرینی وآجیل وخشکبار مورد نیاز مردم درشب یلدا دراین استان هر کدام با تخفیف 10 درصدی عرضه شود.
سید ابراهیم حسینی درمورد تامین میوه مورد نیاز شب یلدا در استان تصریح می کند : درحال حاضر هیچ مشکلی بابت تامین میوه شب یلدا درخراسان شمالی وجود ندارد .
وی درمورد دو میوه هندوانه وانار که درشب یلدا بیش ازسایر میوه ها مورد استفاده قرار می گیرند تصریح می کند : درخراسان شمالی انار به میزان کافی وجود دارد ودراین روزها نیز به منظور فروش به بازار تزریق شده است .
حسینی اضافه می کند : هماهنگی های لازم با اتحادیه های مربوطه برای وارد کردن هندوانه از استان های گرمسیری به خراسان شمالی انجام گرفته که به میزان کافی دراختیار مردم قرار می گیرد .
این مسوول با اشاره به بازرسی ونظارت های این سازمان درشب یلدا می افزاید : معاونت بازرسی ونظارت سازمان صنعت ، معدن وتجارت خراسان شمالی درایام منتهی به شب یلدا با هدف جلوگیری از هرگونه سوء استفاده احتمالی برمیزان بازرسی ونظارت خود برمراکز عرضه افزوده است.
معاونت بازرسی ونظارت سازمان صنعت ، معدن وتجارت خراسان شمالی نیز با بیان اینکه 40 اکیپ نظارتی مشترک از بازرسان سازمان وبازرسان مجامع امورصنفی از سه روز قبل از شب یلدا دربازارنظارت خواهند داشت می افزاید: 254 ناظر افتخاری هم درطول اجرای این طرح با اکیپ نظارتی همکاری خواهند کرد .
خواجویی خاطرنشان می کند : سال گذشته دربازرسی های انجام شده از اصناف درشب یلدا 80 پرونده برای واحدهای صنفی درزمینه تخلفاتی از جمله گران فروشی ، عدم درج قیمت وکم فروشی تشکیل شد.
وی می افزاید :مردم درصورت مشاهده هرگونه تخلف از جمله گرانفروشی، کم فروشی ، عدم درج وغیر با شماره 124 تماس حاصل فرمایند.
کلام آخر : شب یلدا بدون تردید از آیین های دیرینه وپرمعنای ایرانی است که درآن سنت پسندیده صله رحم زنده می شود وباید آن را پاس داشت ، دراین میان گرانی می تواند این سنت را به حاشیه برده وکم رنگ کند، شاید بد نباشد مانند سایر مناسبت ها مسوولان فکری هم برای تنظیم بازارشب یلدا کنند وبرقیمتها وعرضه نظارت کرده وبا تدابیری چون مراکز مستقیم عرضه مایحتاج شب یلدارا تامین نمایندتادراین شب هیچ پدری شرمنده خانواده اش نباشد.

انتهای خبر/.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.