در رزمایش فدائیان حریم ولایت 4، بمب افکن های راهبردی سوخو24 با حمل انواع موشک های بهینه شده نقطه زن که توسط متخصصان جوان نیروی هوایی ارتش آماده بهره برداری و تست عملیاتی شده اند، اهداف زمینی و شناور در سطح دریا را با موفقیت توسط خلبانان نیروی هوایی منهدم کردند.به گزارش خبرنگار مهر، رزمایش فدائیان حریم ولایت 4 روز پنجشنبه هفته گذشته توسط نیروی هوایی ارتش آغاز و به مدت 3 روز در جنوب کشور برگزار شد و امروز به پایان رسید .<BR> <BR>

برگزاری موفقت آمیز رزمایش سه روزه فدائیان حریم ولایت4

در ادامه گزارش کاملی از تحولات، اقدامات و دستاوردهای رزمایش ارائه شده است.

مرحله اول رزمایش روز انتقال و استقرار تجهیزات و شناسایی منطقه محل برگزاری

در این رزمایش علاوه بر کلیه پایگاه های شکاری نیروی هوایی ارتش به ویژه پایگاه های هوایی تبریز، شیراز، اصفهان، بوشهر و چابهار با محوریت پایگاه هوایی شهید عبدالکریمی بندرعباس و با انواع هواپیماهای شناسایی، رهگیر، شکارگیر و ترابری در مرحله دوم رزمایش فدائیان حریم ولایت چهار شرکت کردند نیروهایی از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص)، قرارگاه تاکتیکی رزمایش، فرماندهان، خلبانان پیشکسوت و جوان و کادرهای پروازی و فنی نیز حضور فعالی داشتند.

 

در مرحله اول رزمایش کار گسترش، انتقال و استقرار تجهیزات و شناسایی منطقه محل برگزاری انجام و اطلاعات کسب شده برای اجرای بمباران هوایی و انهدام اهداف از پیش تعیین شده به خلبانان تیزپرواز نیروی هوایی به منظور اجرای مرحله اصلی رزمایش ابلاغ شد.

گستره تجهیزاتی رزمایش

در این رزمایش انواع هواپیماهای جنگنده از جمله سوخو 24 با شعاع و برد عملیاتی بلند F4, F5 و میراژ همراه با ترابری و پشتیبانی هواپیماهای C130 حضور داشتند.

در رزمایش های قبلی ارتش انواع موشک های نقطه‌زن و رادار زن مورد آزمایش قرارگرفته بود که در این رزمایش انواع بمب های سخت صخره شکن نیز مورد آزمایش قرار گرفت.

 

برخی از تجهیزات حساس و ارتقاء یافته هواپیماهای ساخت داخل بویژه هواپیمای صاعقه در این رزمایش مورد آزمایش عملیاتی قرار گرفت که ترابری تجهیزات رزمی در ارتفاع پست توسط هواپیماهای C130 و اجرای عملیات در شرایط آب و هوایی نامتعارف در شب و روز توسط هواپیماهای F4 در دسته های مختلف پروازی پیش بینی برنامه ریزی و انجام شد.

عملیات های انجام شده در رزمایش

درگیری های هوا به هوا، استفاده از بمب های هوشمند سنگین و نیمه سنگین و استفاده از انواع موشک های لیزری از برخی از برنامه های رزمی مرحله اصلی رزمایش بود.

مرحله دوم رزمایش روز پرواز هواپیماهای شکاری رهگیری بر فراز آسمان کشور و آب های نیلگون خلیج فارس

در این مرحله از رزمایش، هواپیماهای شکاری رهگیری با پرواز بر فراز آسمان کشور و آب های نیلگون خلیج فارس، طی انجام ماموریت گشت و شناسایی، اطلاعات مورد نظر را جمع آوری و به ستاد فرماندهی انتقال دادند.

پوشش هوایی، دفاع هوایی و تامین امنیت فضای کشور همچنین هدایت و تکمیل ماموریت های آفندی نیز توسط پدافند نیروهای هوایی انجام شد.

 

پوشش و تامین امنیت هوایی، کمک به پروازهای تهاجمی و آفندی، تعیین مسیرها و موقعیت های اهداف از جمله دیگر وظایف پدافند در این رزمایش است.

وظیفه ذاتی پدافند این است که فضای کامل کشور بخشی از فضای خارج از کشور تحت پوشش خود داشته باشد که در خلال این رزمایش تمامی تحرکات نیروهای فرامنطقه ای کاملاً تحت نظر است و رصد می شود. همچنین تامین امنیت نیروهای رزمایش برای انجام فعالیت های آفندی بر عهده پدافند هوایی است.

اخلال در فعالیت دشمن در حین انجام رزمایش

چند پهپاد فرامنطقه‌ای همزمان با رزمایش شناسایی شد که اصولاً این پهپادها جهت شناسایی و جمع آوری اطلاعات توسط نیروهای فرامنطقه ای در منطقه حضور داشتند که این نوع فعالیت ها دفع و در انجام ماموریت های آنها اخلال صورت گرفت.

مرحله سوم روز سوم ماموریت رهگیری- هوایی و تیراندازی هوا به زمین توسط جنگنده های F5، میراژ و صاعقه

پس از انجام ماموریت رهگیری- هوایی و تیراندازی هوا به زمین توسط جنگنده های F5، میراژ و صاعقه که تا نیمه های شب علیه مواضع از پیش تعیین شده،هواپیماهای صاعقه و میراژ اهداف هوایی خود را در مسافت های برد بلند مورد اصابت قرار دادند.

در این مرحله بمب افکن های راهبردی سوخو24 با حمل انواع موشک های بهینه شده نقطه زن که توسط متخصصان جوان نیروی هوایی ارتش آماده بهره برداری و تست عملیاتی شد و اهداف زمینی و شناور در سطح دریا نیز با موفقیت توسط خلبانان نیروی هوایی منهدم شد.

جنگنده های رهگیر F4 با شلیک موشک های ارتقاء یافته ماوریک راکت های هوشمند نقطه زن اهداف متحرک را در سطح دریا مورد اصابت قرار دادند.

همزمان با اجرای عملیاتی های رزمی، عملیات مردم یاری با اعزام اکیپ های سیار پزشکی و مددکاری با حضور پزشکان متخصص و متعهد نیروی هوایی ارتش در منطقه عمومی رزمایش هوایی فدائیان حریم ولایت چهار انجام شد.

 

انتقال تجربه و حضور کارشناسان و ناظرانی از ستاد کل نیروهای مسلح

تعدادی از خلبانان نیروی هوایی در دوران دفاع مقدس نیز در این رزمایش حضور داشته و تجربیات خود را به نسل جوان خلبانان نیروی هوایی منتقل کردند که این مساله روحیه موفقیت و خودباوری را در این خلبانان جوان ایجاد کرد.

همزمان با برگزاری این رزمایش هوایی، کارشناسان و ناظرانی از ستاد کل نیروهای مسلح، ستاد فرماندهی ارتش و ستاد نیروی هوایی بر کلیه مراحل رزمایش اعم از موج اول که مرحله شناسایی و دریافت اطلاعات رزمی و موج دوم که مرحله رزمی و اصلی رزمایش بود، نظارت داشتند و این روند تا پایان موج سوم رزمایش که مرحله انقال تجهیزات و بازگشت یگان های پروازی به پایگاه های خود بود ادامه داشت.

پیام رزمایش برای کشورهای منطقه

به گزارش خبرنگار مهر، امیر سرتیپ خلبان علیرضا برخور در جمع خبرنگاران در مورد رزمایش انجام شده گفت: برگزاری رزمایش در هر کشوری نشان از قدرت نظامی و دفاعی آن کشور دارد. از این رو هر ساله طبق تقویم مشخص شده رزمایش های آمادگی و افزایش توان نظامی در مناطق مختلف کشور برگزار می شود.

وی عنوان کرد: رزمایش فدائیان حریم ولایت چهار با پیام صلح، دوستی و امنیت پایدار در منطقه برگزار می شود و تاکید کرد و آمادگی این نیرو را برای برگزاری رزمایش های مشترک با کشورهای همسایه و منطقه اعلام را کرد.

امیر سرتیپپ موسوی جانشین فرمانده کل ارتش درباره نیز این همایش در جمع خبرنگاران گفت:در رزمایش فدائیان حریم ولایت چهار سامانه‌های بومی و ارتقاء یافته و همچنین بمب ها و سلاح های جدید نیروی هوایی با موفقیت آزمایش و تمامی اهداف از پیش تعیین شده محقق شدند.

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.