گروه جامعه- محمد رضایی: درست در روزهایی که اخبار اعزام مسافران سرزمین وحی به مکه مکرمه و مدینه منورهتوسط رسانه ها پوشش داده می شد خبر سرگردانی جمعی از هموطنان که بصورت شخصی و با همراهی افراد غیرمسؤول اقدام به سفر کرده و در فرودگاههای مکه و مدینه سرگردان شده بودند در صدر اخبار حوزه حج قرار گرفت.<BR>

عاشقانی که به «کعبه» نرسیدند

 

برخی از این افراد، قربانی سودجویی گروههای غیرقانونی شده و برخی نیز به دلیل ناهماهنگی سفارت عربستان و نداشتن کد ویژه و یا عدم تایید از سوی اداره جوازات این کشور از انجام فریضه حج بازماندند.
برخی از این زائران در گفتگو با خبرنگار ما گفتند: عده ای کلاهبردار با سوء استفاده از علاقمندی عاشقان سرزمین وحی، با دریافت مبالغ سنگین، آن ها را برای عزیمت از راه کشور ثالث به مکه، به دام انداخته اند که در فرودگاه دچار مشکل شده و برخی نیز از عربستان به کشومان دیپورت شدند.

20 سال سودجویی در بازار سیاه حج

واقعیت این است که این مشکلات همه ساله- در دو دهه اخیر -برای زائران وجود داشته و عده ای از مشتاقان خانه خدا از سوی سودجویان و دلالان، مورد چپاول قرار گرفته اند ولی مسؤولان تا کنون نتوانسته اند برای حل مشکل، کار چندانی انجام دهند.
گرچه به گفته مسؤولان، این اتفاق از سوی سازمان حج و زیارت با دقت پیگیری شده اما در حال حاضر، هنوز هم پرسشهایی بی پاسخ مانده است. اول اینکه چه کسانی و با استفاده از چه رانت ها و امکاناتی اقدام به گرفتن ویزا کرده و برای مشتاقان خانه خدا مشکل ساز شده اند و در مرحله بعد اگر ویزایی صادر شده، چراعربستان از پذیرش آن ها خودداری کرده و زائران ر ا در ایام حج بلاتکلیف گذاشته است؟
کار شناسان حوزه گردشگری مذهبی می گویند هنوز در بحث صدور ویزاهای خارج از شبکه، فعالیتهای زیادی وجود دارد. به همین دلیل مقابله با افرادی که اعتقاد ات ایمانی مشتاقان سرزمین وحی را دست آویز قرار می دهند اقدامی اجتناب ناپذیر است که باید در این زمینه عزم ملی در میان مسؤولان سازمان حج و زیارت، بعثه و نیز دستگاه دیپلماسی کشور ایجاد شود.
آبروی ایرانیان، دستمایه سودجویی

«محمود کراچیان» یکی از زائران قبله است که در مراسم حج تمتع سال 89توسط کاروانهای آزاد و خارج از پوشش سازمان حج وزیارت به سرزمین وحی اعزام شده بودند. وی به خبرنگار ما می گوید: من درسال 89 شاهد مشکلات و مصایبی که سودجویان و افراد غیرمجاز بر سر زائران آوردند بودم و از نزدیک با این نارسایی ها آشنا شدم که مهم ترین این مشکلات بازی با آبروی ایرانیان و شیعیان بود.
وی می افزاید: گرچه من و همسرم، ویزایمان را از سفارت عربستان دریافت کرده بودیم و مشکلی در بحث خروج از کشور نداشتیم اما به دلیل عدم وجود کاروان تایید شده برای جایابی، اسکان و تغذیه، مجبور به همزیستی با افراد کاروانهای غیرمجاز بودیم. به همین دلیل، دچار مشکلات فراوانی شدیم که هنوز با گذشت بیش از 11ماه از برگشت از مکه، در حال پیگیری آن هستم.
این زائر اعزامی خارج از شبکه سازمان حج و زیارت، که آثار ضرب و جرح بر روی شکم و پهلویش توسط دلالان غیر مجاز را به همکاران ما نشان می دهد، در ادامه متذکر می شود: گذشته از اینکه ما از امکانات کافی در بحث بهداشت و تغذیه محروم بودیم، مهم ترین موضوعی که من و دیگر زائران بدون کاروان را رنج می داد این بود که جایگاه اجتماعی و آبروی ایرانیان در این نوع سفر ها پایمال می شود. به همین دلیل باید مسؤولان برای حل مشکل اقدام مناسبی انجام دهند.به گفته «کراچیان» سال گذشته از زائران بدون کاروان بین 13 تا 28میلیون تومان پول دریافت شده بود در صورتی که در برخی از موارد به دلیل نبود سامانه اقامتی و تغذیه مجبور بودند از غذاهای صدقه ای و-با ذبح غیر شرعی وهابیان- استفاده کنند.این شاهد عینی در ادامه متذکر می شود: افراد سودجو شگردهای خاصی برای جذب علاقمندان و متقاضیان حج دارند. آنها طعمه های خود را از میان افراد مسن و پولدار انتخاب می کنند و از این افراد ساده دل با عنوان کردن اینکه هرگز امکان زیارت خانه خدا را با نوبتهای 17ساله حج ایران نخواهند داشت رقمهای کلانی اخاذی می کنند.

فعالیت دلالان مقابل چشم دولت و نهادهای امنیتی

خانم «ا.طهماسبی» عضو هیات علمی دانشگاه و یکی دیگر از زائران که درباره ویزاهای خارج از سامانه حج و زیارت اطلاعات کاملی دارد، در این باره به خبرنگار ما می گوید: واسطه هایی که با سفارت عربستان ارتباط دارند و نیز برخی از افرادی که اقامت دایم و تابعیت دوگانه بین ایران و عربستان دارند در بازار فروش ویزاهای خارج از شبکه و کاروان ها فعال هستند و تاکنون دولت نتوانسته است جلوی آن ها را بگیرد.
وی می افزاید: با توجه به استقبال زیاد مردم از سفر حج و تقاضای روزافزون برای سفر به سرزمین وحی، لازم است دولت با بکار گرفتن یک دیپلماسی قوی و پویا، زمان انتظار برای اعزام به سرزمین وحی را کاهش دهد در غیر این صورت باز هم شاهد ایجاد و توسعه بازار سیاه و دلال بازی در فرآیند سفر به مکه خواهیم بود.
«مسعود مجردی» معاون حمل و نقل زائران حج و زیارت کل کشور و مدیرکل حج و زیارت خراسان رضوی که در مدینه بسر می برد نیز در گفت و گوی تلفنی به خبرنگار ما می گوید: لازم است هموطنانمان بدانند که اعزام انفرادی زائران -بدون پوشش حج و زیارت- به عربستان تخلف محسوب می شود و مردم خودشان نباید از این طریق و به صورت غیر مجاز اقدام به سفر حج نمایند.

بی اعتباری ویزای عربستان بدون تاییدیه حج و زیارت

این مسؤول ارشد در سازمان حج و زیارت در مورد صدور ویزا برای زائران انفرادی تاکید کرد: ویزای بدون تاییدیه حج و زیارت و کاروانبندی این سازمان، اعتباری ندارد و ما در این باره نمی توانیم پاسخگوی افراد متضرر باشیم.
مجردی تصریح می کند: مشکل ویزا های غیر معتبر این بود که پارسال از آسیای میانه صادر شده بود، اما امسال از خود سفارت عربستان بود؛ اما اطلاعات مربوطه را به اداره جوازات کشورشان ارسال نکرده بودند، به همین دلیل بسیاری از افراد دیپورت شدند. به گفته مجردی، افرادی را که پارسال غیرمجاز اعزام شده بودند از عربستان برگرداندند که تعدادی هم برای مشکل ایجاد شده، شکایت کرده اند که در حال پیگیری در مجامع قانونی است.
معاون حج و زیارت کشور همچنین متذکر می شود: لازم است مردم در بحث سفر به سرزمین وحی، ما را امین و مشاور خودشان بدانند و در هر موردی استعلام نمایند تا دچار مشکلات بعدی نشوند.
«غیرتی»، مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان حج و زیارت کشور نیز که در مکه مکرمه حضور دارد در تماس تلفنی به خبرنگار ما می گوید: در مورد اینکه حج و زیارت برای افراد غیرمجاز چکار کرده ما پاسخی نداریم، اما همه می دانیم که مشکلات زیادی برای زائران خارج از شبکه بوجود می آید. به گفته وی، اگر زائران خواهان تامین امنیت، بهداشت و اقامت در هتلهای مناسب هستند باید فقط از کانال دولتی و به صورت کاروانهای مجاز به عربستان سفر کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.