۲۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۳
کد خبر: 197930

در حالی که مدیرعامل هما گفته امسال هیچ افزایش قیمتی در بلیت هواپیما برای سفرهای نوروزی اعمال نشده اما آژانس‌های مسافربری ظاهرا زودتر از موعد به استقبال«آزاد‌سازی قیمت بلیت هواپیما» رفته‌اند. این در حالی است که مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی گفته: «نرخ‌ پروازها مشخص است و هیچ آژانسی حق ندارد مبلغی بالاتر از نرخ مصوب از مسافران دریافت کرده و بلیت با قیمت بیشتر بفروشد.» اما بر خلاف این گفته‌ها مسافران نوروزی امسال باید برای سفر کردن بیشتر از گذشته دست به جیب شوند.<BR> <BR>

سفر نوروزی چقدر آب می خورد؟

به نوشته تهران امروز، درحالی که مسئولان هواپیمایی و هتلداران و مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از ثابت ماندن قیمت‌ها حرف می‌زنند و می‌گویند ایرلاین‌ها و هتل‌ها حق افزایش نرخ ندارند اما مسئولان تورهای مسافربری گوش‌شان به این حرف‌ها بدهکار نیست و هزینه تورهای داخلی و خارجی نسبت به سال قبل افزایش چشمگیری داشته است. این روزها تورهای مسافرتی قیمت خود را در همه زمینه‌ها از جمله بلیت‌های هواپیمایی و... بالا برده‌اند. دو روزقبل رئیس صنف هتلداران گفته بود این گرانی مربوط به هتلدارها نیست و پولش هم به جیب آنها نمی‌رود روز گذشته هم که رئیس سازمان هواپیمایی اعلام کرده کسی حق گران کردن بلیت هواپیما را ندارد. هر چه هست در آستانه شروع شدن سفرهای نوروزی قیمت واحدهای اقامتی از استاندارد خاصی پیروی نمی‌کند و امسال نسبت به سال گذشته بیشتر واحدهای اقامتی در نقاط مختلف کشور از جمله مازندران از 20 تا 30‌درصد افزایش داشته است.

پروازهای گران بر خلاف نرخ‌های رسمی

آژانس‌های مسافربری برای پروازهای مختلف پول بیشتری از مردم دریافت کرده‌اند و آن را هم به حساب گران شدن بلیت هواپیما در آستانه نوروز گذاشته‌اند. این در حالی است که فرهاد پرورش مدیرعامل هما با تاکید بر اینکه هیچ پرواز چارتری نداریم، به فارس گفته: نرخ بلیت پرواز‌های داخلی هما مشخص است و هیچ آژانسی حق دریافت مبلغی بیشتر از نرخ مصوب ندارد، مسافران هم بلیت را فقط با قیمت مصوب خریداری کنند و بهای بیشتری نپردازند.پرورش درباره فروش بلیت هواپیما در روز‌های پایانی اسفند، گفته: شرکت هواپیمایی ایران‌ایر برای فروش بلیت پروازهای خود همیشه برنامه‌ریزی مشخص داشته است و طبق همان برنامه عمل می‌کند. در پروازهای داخلی ایران‌ایر هیچ‌گاه پرواز چارتر که یکی از نگرانی‌های سازمان هواپیمایی کشوری است نداشته‌ و به عنوان شرکت دولتی چنین سیاستی را دنبال نمی‌کند.مدیرعامل ایران‌ایر گفت: سیستم‌های فروش بلیت ایران‌ایر، برای مسافران باز است که می‌تواند از طریق الکترونیکی یا مراجعه به آژانس‌ها و دفاتر فروش بلیت ایران‌ایر، بلیت موجود را با نرخ مشخص دریافت کند. در حال حاضر نرخ‌های پروازها مشخص است و هیچ آژانسی حق ندارد مبلغی بالاتر از نرخ مصوب از مسافران دریافت کرده و بلیت با قیمت بیشتر بفروشد.

بررسی جوانب مختلف آزادسازی

در حالی که پیش از این اعلام شده بود دولت تصمیمش را برای آزاد‌سازی نرخ بلیت هواپیما گرفته و همین موضوع بهانه‌ای شده برای اینکه آژانس‌ها پول بیشتری از مردم بگیرند. پرورش گفته: متنوع‌سازی نرخ بلیت و پس از آن آزادسازی نرخ‌ها جزو قانون برنامه پنجم است که باید اجرایی شود.مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران اضافه کرده: وزیر راه و شهرسازی بر آزادسازی نرخ‌ها تاکید دارد تا زمینه‌های اجرای این امر در سازمان هواپیمایی کشوری و با همکاری ایرلاین‌ها فراهم شود. مدیرعامل ایران‌ایر با اشاره به سخنان وزیر راه و شهرسازی مبنی بر شناورسازی نرخ‌های بلیت هواپیما از اردیبهشت‌ماه سال آینده، گفت: نرخ بلیت هواپیما در جلسات شورای‌عالی هواپیمایی کشوری با حضور سازمان هواپیمایی کشوری و نمایندگان وزارت راه و شهرسازی بررسی می‌شود. پرورش گفت: تمام بررسی‌ها درباره مسیر پروازی هواپیما، مسیر مناطق محروم، مناطق پرمسافر، افزایش و کاهش قیمت در حال انجام است که نظر نهایی اعلام خواهد شد.

هتل‌های گران

گران شدن بلیت هواپیما بر خلاف قانون و گفته مسئولان تنها مشکل مسافران نوروزی نیست، در مورد نرخ کرایه هتل‌ها هم وضعیت مشابهی حاکم است. در حالی که ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر، با صدور اطلاعیه‌های پی‌‌در پی از مجازات‌های سختگیرانه برای هتلداران متخلفی که در تعطیلات نوروز نرخ شان را افزایش دهند یا خدمات بی‌کیفیت به مسافران ارائه دهند، خبر می‌دهد، تجربه سال‌های گذشته نشان داده هتلداران در شهرهای پرمسافر ساز خود را زده‌اند و کار خودشان را پیش برده‌اند. در این میان جمشید حمزه‌زاده، رئیس جامعه هتلداران، کاملا پای خود را از ماجرای تعیین نرخ‌ها کنار کشیده و تاکید می‌کند اینکه نرخ هتل‌ها و خدمات‌شان در تعطیلات نوروز افزایش پیدا کند یا نه بستگی به تصمیم سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور و همچنین سازمان‌های گردشگری استان‌ها دارد.

هتل‌ها در نوروز گران نمی‌شود

انداختن توپ از سوی رئیس جامعه هتلداران، به زمین سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری باعث واکنش رئیس این سازمان شده و مسعود سلطانی‌فر گفته: «هتل‌ها در ایام نوروز افزایش قیمتی نخواهد داشت و بر قیمت‌ها نظارت می‌کنیم.» او حتی پا را فراتر گذاشته و گفته: بسیاری از هتل‌ها، اتحادیه‌ها و مجامعی که به صورت تشکل‌های صنف هتلداری فعالیت دارند به ما اعلام کرده‌اند که در برخی از شهرها 15درصد و در برخی از مکان‌ها تا40درصد تخفیف قائل می‌شوند. وی گفت: با وجود همه مشکلاتی که هتلداران دارند از آنان خواسته‌ایم که برای رفاه حال مردم افزایش قیمت نداشته باشند و آنها هم تمکین کردند و در بسیاری از موارد وعده داده‌اند که تخفیف‌های لازم را بدهند.سلطانی‌فر با بیان اینکه در بازرسی‌ها بسیار جدی هستیم،گفت: همکاران تعزیرات گزارش داده‌اند در روزهای گذشته بر قیمت‌ها نظارت داشته‌اند و مواردی را که دچار مشکل بوده است نزدیک به دو میلیارد تومان جریمه کرده‌اند.رئیس ستاد هماهنگی خدمات سفر هم در این باره گفت: همه سازمان‌ها و دستگاه‌های عضو ستاد هماهنگی خدمات سفر برای ارائه خدمات مطلوب به مسافران نوروزی آماده‌اند.مرتضی رحمانی موحد با اشاره به اینکه ستاد تازه مولود هماهنگی خدمات سفر بر اساس مصوبه هیات دولت شکل گرفته است،گفت: تشکیل این ستاد یکی از سیاست‌ها و تکالیف اصلی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری است. در این ستاد دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط با سفر با رویکردی که تجمیع امکانات را به همراه دارد، برای ارائه بیشترین خدمات به مردم فعالیت می‌کنند.رئیس ستاد هماهنگی خدمات سفر با اشاره به تشکیل کمیته نظارت بر اماکن و رسیدگی به شکایات31 استان، گفت: با اعزام گروه‌های بازرسی، گزارش‌های کاملی از وضع واحدهای اقامتی، پذیرایی و بازدیدی تهیه شده و مشکلات در حال برطرف شدن است.

وعده‌هایی که عملی نمی‌شود

تذکرها و تهدیدهای مسئولان دولتی در مورد غیرقانونی بودن افزایش قیمت بلیت هواپیما و هتل و... تا اینجای کار خصوصا در مورد تورهای مسافربری کارساز نبوده و آنها ساز خودشان را می‌زنند. «ناصر گلدوست» عضو انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران در این باره به باشگاه خبرنگارن جوان گفته: «تا 30 درصد افزایش نرخ تورهای گردشگری برای نوروز منطقی است و اگر تورهای گردشگری بیش از این افزایش قیمت داشته باشند باید مورد بررسی قرار گیرند. هرچند مردم نیز می‌توانند با نخریدن تورهای گران قیمت، به جنگ گران‌فروشی بروند و آژانس‌داران با دیدن بازار درصدد ارزان کردن تورهای خود برخواهند آمد.» گلدوست، گفت: در ایام تعطیلات همچون نوروز، قیمت هواپیما افزایش چشمگیری دارد. مثلا پرواز تهران - دوبی اگر در روزهای عادی حدود 600 یا 700 هزار تومان باشد در روزهای پر مسافر مانند نوروز به 900 هزار تومان هم می‌رسد. البته از آنجایی که تمام این پرواز‌ها 3 تا 4 ماه زودتر خریداری و چارتر می‌شوند از آذر و دی ماه‌ قیمت‌های پرواز حدود 30 تا 40 درصد برای نوروز گران‌تر فروخته می‌شوند. همین بالا رفتن قیمت پرواز روی تور تاثیر می‌گذارد. وی گفت: «اگر مسئولان و شرکت‌های هواپیمایی ادعا می‌کنند که قیمت‌ها را افزایش نمی‌دهند چرا تمام صندلی‌های پروازی خود را به صورت چارتر و چند ماه زودتر می‌فروشند؟ می‌توانند بگذارند و نزدیک نوروز به مسافران بفروشند. نه آنکه در آن روزها یافتن بلیت هواپیما از کشف گنج هم سخت‌تر شود.»

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.