محمود یوسف پور: برنامه های ویژه آستان قدس رضوی در دهه اول محرم در حرم مطهر حضرت رضا(ع) اعلام شد.

 ویژه برنامه های آستان قدس رضوی در دهه اول محرم

 


به گزارش خبرنگار ما، معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی روز پنج شنبه گذشته در جمع خبرنگاران به تشریح برنامه ویژه این ایام پرداخت.

370 پرچم متبرک

محمود ممتاز با اعلام اینکه به هیأتهای نمونه پرچم متبرک آستان قدس رضوی اهدا می شود، گفت: شرایط دریافت پرچم متبرک، نگرفتن پرچم در گذشته، اولویت تعدد تشرف هیأت به حرم مطهر رضوی، تعداد اعضای هیأت و سابقه هیأت در اجرای شؤون و ضوابط آستان قدس رضوی است.وی به مراحل اهدای پرچم به هیأتهای مذهبی اشاره کرد و گفت: تاکنون چهار4 مرحله در سالهای 77،80،84 و 88 اهدا گردیده که جمعاً 1565 پرچم متبرک اهدا شده است.
ممتاز زمان اهدای پرچمهای متبرک را ساعت 9 صبح روز شنبه پنجم آذرماه مصادف با بیست و نهم ذی الحجه ذکر کرد و گفت: این پرچمها با حضور دکتر علوی، قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی به 370 هیأت مذهبی از 27 استان کشور و 122 شهر که تاکنون پرچم دریافت نکرده اند، اهدا می شود.
وی اضافه کرد: این مراسم با سخنرانی دکتر علوی و پذیرایی از 1480 نفر از سرپرستان و اعضای هیأت امنای هیأتهای مذهبی در میهمانسرای حضرت رضا(ع) به پایان می رسد.معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی به بسیج تمامی امکانات برای ارائه خدمات به عزاداران و زائران اشاره کرد و گفت: هیأتهای مذهبی برای ورود به حرم مطهر رضوی و عرض ارادت به ساحت ائمه اطهار(ع) در تمامی ایام عزاداری به مجوز خاصی نیاز ندارند و به راحتی می توانند از یکی از بستهای شیخ طوسی یا شیخ طبرسی وارد صحن انقلاب شده و پس از عزاداری از بست شیخ عامل خارج شوند.

هیأتهای مذهبی به مجوز خاصی نیاز ندارند

ممتاز با بیان اینکه از اشاعه برخی خرافه ها در عزاداریها در حرم مطهر امام هشتم(ع) جلوگیری می شود، نیز گفت: در جلسات مشترک با شورای هیأتهای مذهبی موارد خرافه و بدعتهای اشتباه هماهنگ شده و به عزاداران نیز منتقل شده است.
وی تأکید کرد: در تجمع عزاداران حسینی در شب اول محرم با سخنرانی آیةا...سید احمد خاتمی این موارد دوباره به هیأتهای مذهبی یادآوری می شود.

مراسم صلات

ممتاز همچنین به چگونگی اجرای مراسم صلات و سابقه تاریخی آن پرداخت و گفت: منظور از صلات اعلان عزاست و همه ساله در اول ماه محرم تعدادی از مؤذنان سنتی بر بالای گلدسته های حرم مطهر امام رضا(ع) ترجیع بند معروف محتشم کاشانی را با صدای بلند قرائت می کنند و مصیبت وارده به امام حسین(ع) و یارانش را یادآور می شوند.
وی تصریح کرد: این مراسم از ساعت 7 صبح فردا مقارن با روز اول ماه محرم در پشت پنجره فولاد، ایوان طلا، ایوان عباسی و گلدسته های شمالی و جنوبی صحن جمهوری اسلامی شروع می شود و تا ساعت 50/7 ادامه خواهد داشت.ممتاز افزود: 56 نفر از ذاکران و مداحان اهل بیت(ع) در این مراسم با صدای بلند مصیبت امام حسین(ع) را قرائت می کنند.

عزاداری در رواق بزرگ امام خمینی(ره)

معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی آغاز مراسم عزاداری هیأتهای مذهبی در ایام محرم و صفر را ساعت 18 روز شنبه پنجم آذرماه ذکر کرد و گفت: هیأتهای مذهبی با پرچم مربوطه در شب اول ماه محرم از تمامی ورودی ها به رواق بزرگ امام خمینی(ره) وارد می شوند و با اهدای شال مشکی عزا به آنان و استماع سخنرانی آیةا...خاتمی به عزاداری می پردازند.

مراسم شیرخوار گان حسینی(ع)

محمود ممتاز، ساعت اجرای مراسم شیرخوار گان حسینی را در حرم مطهر رضوی 14 تا 30/15 روز جمعه ششم ماه محرم برابر با 11 آذر ماه ذکر کرد و افزود: این مراسم در سالهای گذشته در رواق شیخ حر عاملی برگزار می گردید که با توجه به استقبال بی نظیر و به منظور برگزاری بهتر مراسم، با هماهنگی های انجام شده این مراسم در رواق بزرگ امام خمینی(ره) برگزار می شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.