سوال ملی حسن کامران نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی از وزیر راه و شهرسازی در جلسه علنی صبح امروز پارلمان مورد بررسی قرار گرفت.

آخوندی:مسکن مهر قیمت زمین را9برابر وقیمت مسکن را6برابر کرد

به گزارش تسنیم کامران در سوال خود از وزیر راه و شهرسازی پرسیده بود که علت عدم اجرای بند ل ماده 44 قانون برنامه پنجم توسعه در موضوع تامین مسکن ایثارگران چیست؟

بر اساس بند ل ماده 44 قانون برنامه پنجم توسعه توسعه وزارت راه و شهرسازی مکلف شده که مسکن جانبازان 50 درصد و بالاتر، جانبازان 25 درصد تا 50 درصد و ایثارگرانی که حداقل 2 سال سابقه حضور در جبهه را دارند و همچنین آزادگان و فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد که فاقد مسکن هستند را تامین کند.

در جلسه امروز حسن کامران سوال خود را از وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد و آخوندی نیز در پاسخ به این سوال گفته بود که وزارت راه و شهرسازی پیش‌بینی‌های لازم را در بودجه سال 93 برای حصول این هدف قانونی انجام داده است.

پس از پاسخ‌های وزیر کامران اعلام کرد که به خاطر خانواده‌های شهدا و ایثارگران از پاسخ‌های وزیر قانع نشده است لذا نماینده اصفهان از علی لاریجانی رئیس مجلس خواست تا این موضوع را به رای وکلای ملت بگذارد.

بهارستان‌نشینان نیز با 132 رای موافق، 54 رای مخالف و 21 رای ممتنع از مجموع 214 نماینده حاضر در صحن علنی اعلام کردند که از پاسخ‌های آخوندی به سوالات کامران قانع شده‌اند.

لاریجانی خطاب به وزیر راه و شهرسازی گفت: امیدواریم که این وزارتخانه در مسیری که توضیح دادید جدیت بیشتری داشته باشد.

آخوندی به نمایندگان چه گفت؟

به گزارش ایسنا وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه اجرای مسکن مهر به هیچ‌وجه توقف نشده است، گفت: این در حالی است که از زمان اجرای این طرح قیمت زمین 9 برابر و قیمت مسکن 6 برابر شده است و ما باید تلاش کنیم اگر هزینه‌ای می‌کنیم در جای خود هزینه شود.
عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی که برای پاسخ به سوال نماینده مردم شاهین شهر در جلسه علنی امروز(سه‌شنبه) حضور داشت در مورد علت توقف اجرای مسکن مهر گفت: نمی‌دانم بحث توقف مسکن مهر از کجا ناشی شده است، اما واقعیت این است که پیشرفت مسکن مهر در دوره مسئولت بنده با قاطعیت تمام در حال پیگیری است.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه از ابتدا گفته‌ام که به تمام تعهدات دولت گذشته در این حوزه پایبند هستم، اظهار کرد: قرار بود 50 هزار میلیارد تومان اعتبار برای مسکن مهر تخصیص پیدا کند که از این میزان 48 هزار میلیارد تومان اختصاص یافت و تا زمان بررسی بودجه در سال 92 تنها 2000 میلیارد تومان باقیمانده بود. البته نظر دولت این است که مسکن مهر به نحوی تامین اعتبار شود که هیچ رقم پولی به بودجه کشور اضافه نشود. البته براساس این تعهد در هر هفته میزان 110 میلیارد تومان از بانک مرکزی به مسکن مهر پرداخت می‌شد.

آخوندی خاطر نشان کرد: خواسته مردم این بوده که مدت بازپرداخت اقساط از 15 سال به 20 سال افزایش یابد که این کار در دوره مسئولیت بنده اتفاق افتاده است. همچنین مالیات مسکن مهر نیز از دیگر موضوعاتی بود که مساله ایجاد کرده بود که در این دوره مقرر شده از هر واحد بیش از 300 هزار تومان اخذ نشود.

وی با اشاره به پیشرفت پروژه مسکن مهر در شهرها و استان‌های مختلف اظهار کرد: در حال حاضر 1.5 میلیون واحد مسکونی نازک‌کاری شده و بیش از 120 هزار واحد مسکونی نیز آماده واگذاری است و در سال 92 نیز حدود 100هزار و 200 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و هزینه در بخش مسکن مهر انجام شده است.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه اجرای طرح مسکن مهر با سرعت در حال انجام است، گفت: برای اینکه بتوانیم در حوزه تعاونی‌ها و مسائل روبنایی و زیربنایی کارها را پیش ببریم کمیته‌ای مشترک با وزارت تعاون ایجاد شده که با بررسی مسائل استان‌ها و جلسات مشکلات را حل کنیم.

آخوندی با تاکید بر اینکه مسکن مهر نه تنها متوقف نشده بلکه عملیات آن با قوت در حال انجام است اظهار کرد: هم اکنون نیز یک نفر به عنوان قائم مقام وزیر انتخاب شده است تا در مورد هر پروژه‌ای اگر مشکلی وجود دارد آنها را مورد رسیدگی قرار دهد لذا کوچکترین توقفی در مسکن مهر نبوده است و من خود را جای خریداران مسکن مهر می‌گذارم و پاسخگوی روند فعالیت‌ها هستم.

وی خطاب به نماینده مردم شاهین شهر در مجلس با بیان اینکه تمام موارد در مورد مسکن مهر شاهین شهر به دقت پیگیری و اجرا شده است گفت: به طورکلی اندیشه من این است که به گفتمان امام خمینی(ره) در فرمان 21/1/58 برگردیم و همینطور سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در اجرای اصل 44 قانون اساسی و اقتصاد مقاومتی. اگر به این سیاست‌ها توجه داشته باشیم تمامی راهبردها مشخص و تبیین شده است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به باید به دنبال احیای وزارت راه و شهرسازی باشیم و تبدیل آن به وزارت مسکن مهر خودداری کنیم گفت: متاسفانه در مورد مسکن مهر مکانیابی‌ها در جاهایی انتخاب شده که فاقد امکانات زیربنایی بوده است اما اگر این انتخاب‌ها و هزینه‌ها در بافت‌های فرسوده و حاشیه‌ای ثبت می‌شد طبیعتا کارآیی بالایی داشت. در نتیجه اگر در نظر گیریم 50 هزار میلیارد تومان که از بانک مرکزی به مسکن مهر تزریق شده به احیای بافت‌های فرسوده می‌رسید الان گرفتار این نبودیم که به فکر تاسیسات سایر واحد‌ها باشیم.

آخوندی خاطر نشان کرد: برای ایجاد مسکن مهر به سراغ مکان‌هایی رفتند که بیرون از شهر بوده و طبیعتا مشکلاتی را خود به همراه داشته است که حتی بعضی از شهرها با مشکل کم آبی مواجه هستند. آیا تصور می‌کنید مردم کالا هستند که یک دفعه 400 هزار نفر انسان به آنجا برده شود و بگوییم شهر شده است؟ بنابراین معتقدم اگر تجدیدنظر صورت نگیرد وسیاست‌های غلط گذشته ادامه یابد با مشکل مواجه خواهیم شد.

وی با بیان اینکه از شما نمایندگان مجلس یاری می‌طلبم که یکبار دیگر اگر قرار است 100هزار میلیارد تومان در بخش مسکن مهر هزینه کنیم در جای اصلی آن هزینه شود گفت: با اجرای این طرح‌ها متاسفانه قیمت زمین 9 برابر و قیمت مسکن 6 برابر شده است و هم اکنون این وزارتخانه طرح جامعی در دست دارد که ایرادات وارده را برطرف کند.

 

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.