گروه اقتصادی- خوش قلم - این روزها مجلس با هدف کاهش نوسانات ارزهای خارجی بویژه دلار و یورو به دنبال طرحی است که چنانچه در مجلس تصویب شود، ...

 طرح حذف دلار و یورو از مبادلات ایران

این دو ارز تأثیرگذار از مبادلات پولی ایران با دیگر کشورها در قالب پیمانهای دو جانبه و چند جانبه حذف خواهد شد.
بررسی‌ها می گوید، یکی از نقاط اصلی آسیب‌پذیری کشور پس از اعمال تحریمهای آمریکا، نظام تعاملات بانکی خارجی کشور بوده است؛ زیرا اثر تبادلات مالی خارجی کشور بر پایه دلار و یورو انجام می‌شد.
از این رو پس از ابلاغ سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، انتظار می‌رود که بانک مرکزی ایران هم‌راستا با دیگر کشورها برای کاهش وابستگی نظام تعاملات بانکی خارجی کشور به دلار و یورو قدم بردارد و توسعه پیمانهای پولی دو جانبه را در دستور کار قرار دهد.
دراین ارتباط عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از برنامه تدوین طرح قراردادها و پیمانهای دوجانبه و چندجانبه پولی با دیگر کشورها برای حذف دلار و یورو از مبادلات پولی ایران با همکاری مرکز پژوهشهای مجلس خبر داد.
موسی الرضا ثروتی در گفت‌وگو با تسنیم با بیان اینکه طرح اولیه حذف دلار و یورو در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مطرح شد، گفت: قرار شد با همکاری مرکز پژوهشهای مجلس طرحی با عنوان قراردادهای پولی میان دولتها آماده شود.
وی گفت: در حال حاضر 47 کشور دنیا در چارچوب قراردادها و پیمانهای دو جانبه و چند جانبه براساس واحد پول ملی مبادله می‌کنند. این طرح برای حذف دلار و یورو از مبادلات تجاری کشور با دیگر کشورهاست که در حال تهیه است.


ارز آمریکایی باید حذف شود
درهمین حال عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تأکید بر اینکه باید ایران در حذف دلار از معاملات خود پیشقدم شود، گفت:‌حذف دلار از مبادلات ایران سبب کاهش نوسانات ارزی ملی و داخلی خواهد شد.
جعفر قادری در ارتباط با طرح حذف دلار از معاملات ایران با عنوان پیمانهای پولی دو جانبه که طی روزهای اخیر در کمیسیون برنامه و بودجه مطرح شده است، اظهار داشت: این طرح در جلسه کمیسیون برنامه و بودجه به صورت شفاهی مطرح و بنا شد که سریع‌تر طرح مکتوب آن به منظور بررسی رسمی و جدی به کمیسیون ارایه شود.
وی با بیان اینکه در صورت ارایه طرح مکتوب بررسی‌ها درباره ظرفیت اجرایی حذف دلار از معاملات آغاز می شود، گفت: ایران می تواند در مبادله با بسیاری از کشورها دلار را حذف و ارز واسط دیگری را جایگزین معاملات خود کند.


چالشهای دلار برای اقتصادهای جهان
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه حذف دلار از مبادلات پولی ایران را به معنای حفظ قدرت برابری پول ملی کشورمان دانست و افزود: با اجرایی شدن این طرح میزان برابری قدرت پول ایران در داخل کشور و همچنین در مناسبات با سایر کشورها حفظ می شود.
قادری با تأکید بر اینکه ایران می تواند برای بسیاری از کالاهای وارداتی خود به جای دلار از ارز واسط دیگری استفاده کند، تصریح کرد: در صورت اجرایی شدن این طرح نوسانات ارزی در مبادلات ملی و داخلی کم خواهد شد.
وی ادامه داد: هم اکنون دلار در مبادلات بین المللی به جایگاهی رسیده که بسیاری از کشورها مجبور به استفاده از این ارز شده‌اند و در برخی موارد به نابودی اقتصاد تعدادی از کشورها هم منجر شده است؛ معنای این وضعیت این است که آمریکا از طریق قدرت دلار قصد دارد مشکلات داخلی خود را حل کند. وی همچنین با اشاره به اینکه اجرایی شدن طرح پیمان دو جانبه پولی نیازمند انجام امور تئوریک است، گفت: با مشکلاتی که با آمریکا داریم، باید در این حوزه از سایر کشورها جلو افتاده و نسبت به حذف دلار از مبادلاتمان هر چه سریع‌تر اقدام کنیم.


یک نمونه موفق
در سال 2000 میلادی وزیران اقتصاد کشورهای آسه‌آن+3 (کشورهای آسه‌آن به همراه چین، ژاپن و کره‌جنوبی) در شهر «چیانگ مای» تایلند گردهم آمدند و به توافقی دست یافتند که منشأ تحولات عظیمی در حوزه ارزی جنوب‌شرقی آسیا شد؛ مصوبات این اجلاس در قالب «طرح چیانگ مای» یا CMI از سال 2000 تاکنون در این کشورها به اجرا در آمده است.
یکی از مهمترین مفاد «طرح چیانگ مای»، توسعه «پیمان‌های پولی دوجانبه» برای استفاده از پولهای محلی در تجارت میان کشورهای آسه‌آن+3 بود تا آثار پولهای پرقدرت جهانی مانند دلار و یورو در اقتصاد این کشورها کاهش یابد.
در واقع مقاوم‌سازی نظام تبادلات مالی خارجی این کشورها در اولویت قرار گرفت و روزبه‌روز توسعه یافت؛ به‌گونه‌ای که هم اکنون ادعا می‌شود که در جنوب شرقی آسیا ارز غالب وجود ندارد و از همه ارزها در تجارت استفاده می‌شود. این پیمانهای پولی دوجانبه به دیگر کشورهای جهان نیز تسری یافت.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.