آیت الله مکارم شیرازی گفت: متاسفانه توجه به فرهنگ، در حال کمرنگ تر شدن است و نهادهایی که مسائل فرهنگی به ایشان مربوط است، از آن انصراف می‌دهند و شاهد بودیم که حتی حراست یکی از دانشگاه‌ها اعلامیه داد که مسائل فرهنگی به عهده ما نیست.

ابراز نگرانی آیت الله مکارم شیرازی از کمرنگ شدن توجه به مسائل فرهنگی
 

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، آیت الله مکارم شیرازی که در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه قم در مدرسه فیضیه سخن می‌گفت، اظهار کرد: علم و دانش در اسلام اهمیت بسیاری دارد و از دیدگاه اسلام، پایه آفرینش حضرت آدم، علم و دانش بود.

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به آموختن علم اسماء به حضرت آدم، افزود: خداوند علم اسماء را به آدم آموخت و موجب برتری وی بر فرشتگان شد و محققان درباره علم اسماء گفته‌اند که خداوند اسرار جهان هستی را به آدم آموخت و از این رو مسجود فرشتگان شد.

استاد عالی حوزه علمیه قم با اشاره به محل نزول این آیات، تصریح کرد: این آیات در محیط جاهلیت عرب نازل شد که علم و دانش در آن قدری نداشت و نشان از اهمیت اسلام به علم و دانش است.

مبلغ عالی حوزه علمیه قم با اشاره به حدیث از امام هادی(ع) خاطرنشان کرد: امام هادی(ع) می‌فرماید در زمان غیبت اگر کسانی نباشند که از دین دفاع کنند و بندگان خدا را از دام‌های شیطان و دشمن داخلی و خارجی حفظ نکنند، همه مرتد می‌شوند.

آیت الله مکارم شیرازی افزود: علما کسانی هستند که آنچه می گویند اول خودشان به آن اول کنند و سپس دیگران را به آن فرا بخوانند زیرا کسی که فعل او، قولش را تصدیق نکند، عالم نیست.

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به وظایف حوزه‌های علمیه، خاطرنشان کرد: متاسفانه توجه به فرهنگ که یکی از مسائل مهم است، در حال کمرنگ تر شدن است و نهادهایی که مسائل فرهنگی به ایشان مربوط است، از آن انصراف می‌دهند و شاهد بودیم که حتی حراست یکی از دانشگاه‌ها اعلامیه داد که مسائل فرهنگی به عهده ما نیست در حالی که فرهنگ به عهده همه نهادهاست و تمام آن‌ها بدون استثناء در مقابل مسائل فرهنگی مسئول هستند.

استاد عالی حوزه علمیه قم تصریح کرد: وقتی توجه به فرهنگ کمرنگ می‌شود، حوزه‌های علمیه وظیفه سنگینی دارند تا برای حفظ فرهنگ اسلام و اهل بیت(ع) وارد عمل شوند زیرا به صورت کلی حوزه‌های علمیه مسئول حفظ فرهنگ هستند.

مبلغ عالی حوزه علمیه قم با اشاره به وظایف خاصه حوزه‌های علمیه تاکید کرد: نخستین وظیفه حوزه‌های علمیه توجه به فقه سنتی است و نباید با توجه به مسائل جدید، فقه سنتی کمرنگ شوند و امام راحل نیز در این زمینه تاکید بسیار کرده‌اند.

آیت الله مکارم شیرازی دومین وظیفه خاص حوزه‌های علمیه را پاسخ به مسائل مستحدثه دانست و افزود: وظیفه دیگر حوزه‌های علمیه پاسخ به مسائل جدید است تا کسی نگوید اسلام به مسئله ای پاسخ نگفته است زیرا اسلام به همه مسائل پاسخ می‌گوید.

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به سرازیر شدن شبهات به سمت اسلام، خاطرنشان کرد: اسلام در حال گسترش است و مانند زمان امام رضا(ع)، شبهات مختلفی به سمت اسلام سرازیر شده است و برای پاسخ گویی به شبهات، باید زبان‌های دیگر را یاد گرفت و طلاب خوب است که به زبان‌های دیگر مانند عربی در حد تکلم مسلط باشند.

استاد عالی حوزه علمیه قم با اشاره به ضرورت استفاده بیشتر طلاب از قرآن، افزود: علم خداوند در قرآن است و طلاب به قرائت قرآن کفایت نکنند بلکه در قرآن پژوهش کنند.

مبلغ عالی حوزه علمیه قم ضرورت تحقیق و پژوهش و تربیت خطبا و پژوهشگران و استفاده از فناوری‌های نوین را از دیگر وظایف حوزه‌های علمیه دانست و افزود: یکی از طریق پاسخ گویی، پاسخ گویی به وسیله سایت‌های قوی است که باید سایت‌های قوی برای پاسخ گویی داشته باشیم و خلاء موجود در این زمینه را از بین ببریم.

آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: شهرستان‌ها نباید از علماء و طلاب خالی شود و کسانی که در قم کار خاصی ندارند، به شهرستان‌ها بروند تا جلوی فرق انحرافی و شیاطین را بگیرند.

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به ضرورت تربیت اساتید مبرز، خاطرنشان کرد: قضات مبرز از طریق تربیت طلاب مبرز حاصل می‌شوند و باید برای تربیت قضات نیز در حوزه تلاش مناسبی صورت گیرد.

استاد عالی حوزه علمیه قم با اشاره به زمان راه اندازی اولین حوزه علمیه در اسلام، تصریح کرد: نخستین حوزه علمیه به زمان پیامبر(ص) بر می‌گردد و پس از آن امام علی(ع) و امام صادق(ع) و شیخ مفید، حوزه‌های علمیه بزرگی را تأسیس کردند و امروز ما میراث آن‌ها را در دست داریم و حفظ آن ضروری است.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.