۱۷ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۰
کد خبر: 234072

به گزارش رسانه‌ها در چند ماه گذشته بیش از 80 نفر در سواحل خرز غرق شده‌اند.

سواحل خزر؛ قتلگاه قدیمی و رسمی!

به گمانم این سومین سال پیاپی است که من در همین ستون، طی فصل تابستان نسبت به ایمن سازی سواحل شمال کشور و کنترل مسافران مطلب می‌نویسم و هر بار اظهار امیدواری می‌کنم که ان شاء ا... سال بعدی خبری از این تلفات تلخ نباشد. اما با کمال تأسف سال بعد فرامی‌رسد و طبق معمول دسته دسته هموطنانمان در آنجا به کام مرگ کشیده می‌شوند. جالب است که اغلب وقتی از برخی مسؤولان مربوطه علت این فاجعه سؤال و گفته‌های مسؤولان قبلی در حل این معضل به آنها یادآوری می‌شود، نسبت به رؤسای پیشین که مسؤولیتی نمی‌پذیرند و باز قول نسیه می‌دهند که فلان و بهمان مصوبه در دستور کار است و اجرا خواهد شد و از این اتفاق تکراری تلخ پیشگیری می‌شود، اما در نهایت بیشتر آنها تمام اشتباه و مسؤولیت را طبق معمول برعهده «خطای نیروی انسانی» می‌اندازند.
مثلاً می گویند؛ عمده اینها در سواحل متفرقه ممنوعه اقدام به شنا کرده‌اند و یا شب به دریا زده‌اند یا جالب است عده‌ای را اعلام می‌کنند که آنها بر اثر ناآشنایی با فنون شنا غرق شده‌اند، حیرتا! بدیهی است آنکه غرق می‌شود آشنایی کافی با فنون شنا ندارد. اگر داشت غرق نمی‌شد. اگر داشت بقیه را هم نجات می‌داد. اگر همه آنها که به سواحل شمال برای شنا می‌روند بناست آشنایی کافی با فنون شنا داشته باشند، پس انواع و اقسام دستگاه‌های عریض و طویل برای ساماندهی این مسأله و استقرار نجات غریق و اعلام مناطق ممنوعه و گشتهای دریایی مربوطه و ... چکاره‌اند؟
البته من این را می‌فهمم و خوب می‌دانم که نیروهای کنترلی سواحل امکانات و بودجه بسیار نارسا و ناقصی دارند. بسیاری از نجات غریقها اغلب تا ماه‌ها و گاه سالها بعد به همان دستمزد بسیار اندک و محدود مقرر شده نمی‌رسند. وسایل کمکی لازم در اختیار آنها گذاشته نمی‌شود تا سرعت عملشان افزایش یابد. مجهز به تجهیزات نجات مدرن و به روز جهان نیستند. نهادهای مرتبط دیگر هم نظر به فصل هجوم مسافر، یعنی تابستان، قادر به تأمین تمام کارکنان لازم برای کنترل جمیع مناطق مربوطه نیستند. اما اینها بهانه‌ای کافی و منطقی برای مرگ همه ساله ده‌ها هموطنانمان در آنجا نیست. یک بار برای همیشه باید به یک طرح عملی در مورد سواحل ممنوعه رسید. مثلاً در آن مناطق داخل دریا از موانع و چیزهایی پوشانده شود که مسافران نتوانند در آنجا وارد آب شوند. به هر حال بومیان و کارشناسان منطقه هزار و یک طرح در این باره می‌توانند تدوین و پیشنهاد کنند و یک تشکیلات کشوری مربوطه باید پیگیر تصویب و اجرای آن باشد. لطفاً این ماشین کشتار را خاموش کنید!

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.