۱۸ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۸
کد خبر: 234088

قدس آنلاین: امام کاظم (ع) می فرمایند: "تا وقتي‌ كه‌ زمينيان‌ به‌ يكديگر محبت‌ دارند و امانت‌ دار مي باشند و به‌ حق‌ عمل‌ مي نمايند، مورد رحمت ‌اند."

تا کی زمینیان مورد رحمت خداوند هستند؟

به گزارش قدس آنلاین، امانتداری و رفتار عادلانه و دور از تبعیض از نشانه های مهم ایمان است، چنانکه خیانت به امانت، علامت نفاق است. در حدیث است به رکوع و سجده طولانی افراد نگاه نکنید، بلکه به راستگویی و امانتداری آنان بنگرید.

امام صادق (ع) فرمودند: "فریب نماز و روزه مردم را نخورید چه بسا کسی به نماز و روزه اش عادت کرده و اگر آنها را ترک کند دچار وحشت می شود! اگر می خواهید مردم را بسنجید، آنها را با عیار راستگویی و امانت داری بسنجید."

خداوند سبحان نیز در قرآن رعایت امانت را یكی از صفات مؤمنان دانسته و می ‌فرماید: "وَالَّذِینَ هُمْ لِأَماناتِهِمْ وَ عَهْدِهِمْ راعُونَ"؛ (مومنون، 8) مؤمنان كسانی هستند كه امانت‌ ها و پیمان خویش را رعایت می‌كنند.

و نیز در جای دیگر می فرماید: "یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لاتَخُونُوا اللَّهَ وَالرَّسُولَ وَ تَخُونُوا أَماناتِكُمْ وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ"؛ (انفال، 27) ای مؤمنان! به خدا و پیامبر خیانت نورزید و به امانت‌های خود نیز.

امام باقر (ع) در تفسیر این آیه شریفه می‌ فرمایند: "واجبات الهی نزد هر انسانی به امانت سپرده شده است و عمل نكردن بدان، خیانت محسوب می‌شود".

امام صادق (ع) فرموده اند: "خداوند هیچ پیامبری را مبعوث نکرد مگر به راستگویی و ادای امانت، همانا امانت به صاحبش برگردانده می شود، نیکوکار باشد یا بدکار!"

امیرمؤمنان (ع) فرمودند: "سر اسلام، امانت‌داری است" و نیز فرموده اند:"وقتی خدا بنده‌ای را دوست بدارد، امانت‌داری را محبوب او می‌گرداند."

همان حضرت (ع) می فرمایند: "سوگند می‌خورم كه لحظه‌ای قبل از وفات پیامبر (ص) سه بار از او شنیدم كه فرمودند: "ای علی! امانت را به نیكوكار و بدكار پس بده، كم باشد یا زیاد حتی نخ و سوزن."

امام کاظم (ع) می فرمایند: "تا وقتي‌ كه‌ زمينيان‌ به‌ يكديگر محبت‌ دارند و امانت‌ دار مي باشند و به‌ حق‌ عمل‌ مي نمايند، مورد رحمت ‌اند."

پیامبر خدا (ص) فرموده اند: "فردا در صحنه‌ قيامت‌ آن‌ كس‌ از همه‌ به‌ من‌ نزديك‌ تر است‌ كه‌ از همه‌ راست‌گوتر، امانت دار‌تر، پيمان‌نگه‌دارتر، خوش‌ اخلاق ‌تر و به‌ مردم‌ نزديك ‌تر باشد."

اباحمزه ثمالی نیز می گوید: "از سید عابدان، علی بن الحسین (ع) شنیدم که به شیعیانشان می فرمودند: "بر شما باد به ادای امانت، سوگند به خدایی که محمد (ص) را به حق به پیامبری برگزید، اگر قاتل حسین بن علی (ع) شمشیری که حسین (ع) را با آن شهید کرد به من امانت دهد، هر آینه امانتش را به او پس خواهم داد."

بنابر روایات ائمه معصوم (ع) امانت شامل حرف و سخن نیز می شود که از آن به رازداری تعبیر شده و مورد تاکید فراوان است؛ امام صادق (ع) در این باره فرموده اند: "مجلس ها امانت است، و جایز نیست سخن كسى را كه مى‏ خواهد پوشیده بماند براى دیگران نقل كنند مگر با اجازه او، یا براى فرد مورد اطمینان، یا براى ذكر خیر او."

بنابر جایگاهی که در آیات و روایات برای امانتداری ترسیم شده است، عدم رعایت آن گناهی کبیره محسوب می شود و مجازات هایی برای آن تشریح شده است.

پیامبر اكرم در این باره (ص) فرموده اند: "آن كه به ناموس و مال مسلمانی خیانت كند، از ما نیست".

امیرمؤمنان علی (ع) نیز می فرمایند: "بدترین مردم كسی است كه به امانت معتقد نباشد و از خیانت پرهیز نكند."

علاوه بر این رسول خدا (ص) می فرمایند: "کسی که در امانت خیانت کند در حقیقت منافق است هر چند روزه بگیرد و نماز بخواند و خود را مسلمان بداند."

همچنین از آن حضرت (ص) است "كسي‌ كه‌ در دنيا به‌ امانتي‌ خيانت‌ ورزد و آن‌ را به‌ صاحبش‌ برنگرداند و آن‌گاه‌ بميرد، بر دين‌ من‌ نمرده‌ است‌ و در حالي‌ با خدا ديدار مي‌كند كه‌ بر او خشمگين‌ است."

منابع:

  1. بحارالانوار
  2. وسائل الشیعه
  3. اصول کافی

انتهای خبر/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.