پایگاه خبری تحلیلی قدس انلاین – سعید کوشافر: درحالیکه مجلس درماجرای وزیر علوم و استیضاح وی نشان داد که کاملا دربرخورد با دولت جدی است و در مسایل موردنظرش کوتاه نمیاید ؛ اما انگار قرار نیست این ماجراها تمام شود و همین نکته باعث شد تا طی روزهای گذشته سخن از استیضاح چند وزیر دیگر نیز به میان کشیده شود که برخی جدی تر وبرخی بیشتر جنبه تهدید داشت .

دعوای سیاسی سر یک استیضاح غیر سیاسی/معمای امضاهای استیضاح وزیر اموزش وپرورش/اصولگرایان و اصلاح طلبان انگشت را به سوی دیگری میگیرند

 

دعوای سیاسی سر یک استیضاح غیر سیاسی/معمای امضاهای استیضاح وزیر اموزش وپرورش/اصولگرایان و اصلاح طلبان انگشت را به سوی دیگری میگیرندوزیر راه و شهرسازی ، وزیر صنعت معدن وتجارت ، وزیر ارتباطات و وزیر ارشاد ازجمله اعضای کابینه دولت یازدهم هستند که حداقل یک یا چند بار طی روزهای اخیر سخن از استیضاح انها به بهانه های گوناگون رفته است ؛ اما دراین میان وزیر اموزش وپرورش که قبلا نیز به دلیل انتصاباتش به استیضاح تهدید شده بود خیلی جدی تر در پیکان تیز انتقادهاقرار گرفته است .

درمقابل اما برخی هستند که انتشار این قبیل مسایل را تنها سلاح اصلاح طلبان در مقابل اصولگرایان برای تحت فشارقراردادن و کشاندن انها به سمت انفعال دربرابر دولت و وزیران ارزیابی میکنند ، این درحالی استکه به گفته نایب رییس مجلس هیچ طرح استیضاحی در دستور کار مجلس قرار ندارد.

همچنین یک عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در واکنش به خبرهای رسانه های اصلاح طلب مبنی بر تلاش نمایندگان برای استیضاح وزیران گفت: هیچ طرح استیضاحی از سوی نمایندگان به هیات رئیسه ارائه نشده است

علیرضا منادی با بیان اینکه هیچ طرح استیضاحی از سوی نمایندگان به هیات رئیسه ارائه نشده است گفت: بنای نمایندگان و مجلس بر تعامل با دولت و وزیران است.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی گفت: چندی پیش نمایندگان استیضاح یکی از وزیران را به دلیل مطالبات منطقه ای پیگیری می کردند که هیات رئیسه برای بررسی موضوع جلسات مشترکی میان طراحان استیضاح و وزیر مربوطه برگزار کرد.

منادی گفت: این جلسات و توضیحات وزیر موجب شد نمایندگان متقاعد شوند که مشکلات حوزه های انتخابیه تقصیر وزیر نیست و منشاء دیگری دارد. حل این موضوع نمایانگر تاثیر تعامل وزیران و نمایندگان برای حل مشکلات است.

*** 50 امضا پای استیضاح وزیر آموزش و پرورش

این همه درحالی است که رییس كمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی از افزایش تعداد امضاهای استیضاح وزیر آموزش و پرورش به بالای 50 امضا خبر داد.

عزت الله یوسفیان ملا در گفت و گو با ایلنا در ارتباط با آخرین وضعیت استیضاح وزیر آموزش و پروش گفت: تعداد امضاهای این استیضاح در تعطیلات مجلس در حال افزایش است و استیضاح كنندگان نیز برای مطرح كردن این استیضاح جدی هستند.

نماینده لاریجان در مجلس شورای اسلامیادامه داد: این استیضاح به هیچ عنوان سیاسی نبوده است و نمایندگان به صورت جدی از انتصابات وزیر آموزش و پرورش ناراضی هستند. حتی عده‌ای از نمایندگان اصلاح طلب نیز این استیضاح را امضا كرده‌اند و عده زیادی از نمایندگان هم اعلام كرده‌اند كه نسبت به این استیضاح بی‌میل نیستند و از آن حمایت خواهند كرد.

این عضو كمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به این سوال كه چرا آقای فانی از استیضاح خود اعلام بی‌خبری كرده است نیز خاطرنشان كرد: ایشان كاملا در جریان هستند و اگر خودشان هم ندانند معاون پارلمانی وزارت‌خانه شان می‌دانند كه ما در طرح استیضاح جدی هستیم و قصد كوتاه آمدن نداریم.

یوسفیان ملا افزود: ما بازهم به وزیر آموزش و پرورش اعلام می‌كنیم كه اگر در این دو هفته‌ای كه از تعطیلات مجلس باقی مانده است نسبت به وضعیت انتصابات سامان‌دهی داشته باشند از استیضاح منصرف می‌شویم اما تا به حال حركتی از وزیر ندیده‌ایم و ظاهرا قصد جلو آمدن ندارند. از همین رو بدون شك با پایان تعطیلات مجلس استیضاح را به هیات رییسه تحویل و برای مطرح شدنش پیگیری های لازم را انجام خواهیم داد.

دراین راستا همچنین نماینده مردم دشتستان در مجلس با اشاره به جمع‌آوری 44 امضا برای استیضاح وزیر آموزش و پرورش گفت: تعدادی از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس نیز طرح این استیضاح را امضا کرده‌اند.

حجت‌الاسلام سیدمهدی موسوی‌نژاد با اشاره به استیضاح قریب‌الوقوع وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: با توجه به عملکرد وزیر آموزش و پرورش و با توجه به اینکه توقع فرهنگیان و دانش‌آموزان برآورده نشده به زودی شاهد اعلام وصول استیضاح وزیر خواهیم بود.

وی افزود: تاکنون 44 امضا از نمایندگان مجلس برای استیضاح وزیر آموزش و پرورش جمع شده که هر روز به تعداد امضاکنندگان افزوده می‌شود.

نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که استیضاح وزیر آموزش و پرورش سیاسی و جناحی نیست، خاطرنشان کرد: از بین 44 نماینده امضا کننده این استیضاح، نمایندگانی از طیف‌های فکری مختلف به چشم می‌خورد و حتی چند نماینده اصلاح‌طلب نیز درخواست استیضاح را امضا کرده‌اند. نمایندگان اصولگرا، رهروان ولایت و نمایندگان مستقل نیز خواستار اعلام وصول این استیضاح هستند.

موسوی‌نژاد در ارتباط شانس موفقیت این استیضاح نیز گفت: شک نکنید استیضاح وزیر آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس مطرح می‌شود و صد درصد رای می‌آورد و دولت باید وزیر جدیدی را معرفی کند.

نماینده مردم دشتستان در مجلس اضافه کرد: عدم تعیین تکلیف معلمان حق‌التدریس، نهضتی و قراردادی از جمله محورهای مورد اشاره نمایندگان است. پرداخت نشدن مطالبات بازنشستگان نیز از دیگر محورهای این استیضاح است.

وی بیان کرد: استیضاح وزیر آموزش و پرورش 17 محور دارد و بعد از پایان تعطیلات مجلس این استیضاح رسما کلید زده می‌شود.

***با جوسازی استیضاح نمی‌کنیم

درعین حال سخنگوی کمیسیون آموزش با بیان "با هیاهوی افراطیون دست از هیچ استیضاحی نمی‌کشیم و با جوسازی آنها به‌طور هیجانی وزیری را استیضاح نمی‌کنیم" گفت: یک تیم جنگ روانی پشت‌پرده جوسازی‌های رسانه‌های اصلاح‌طلب تشکیل شده است.

قاسم جعفری سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با اشاره به جوسازی رسانه‌های اصلاح‌طلب مبنی بر استیضاح برخی وزرای دولت از جمله وزیر آموزش و پرورش در مجلس، گفت: ما خبر داریم که تیمی مسلط به جنگ روانی پشت پرده جوسازی‌های رسانه‌های اصلاح‌طلب بازی 2سر برد را برای راه‌اندازی استیضاح‌های بعدی طراحی کرده‌اند؛ آنها تلاش دارند وزرای دیگری نیز استیضاح شوند که اگر استیضاح رأی بیاورد از آن به‌عنوان اختلاف مجلس و دولت و تخریب رابطه دولت با اصولگرایان یاد کنند و اگر استیضاح در مجلس رأی نیاورد، آن را شکستی برای اصولگرایان توصیف کنند.

وی با بیان اینکه نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی نسبت‌ به توطئه اصلاح‌طلبانی که برای تأمین اهداف سیاسی خود، منافع ملی را هدف قرار داده‌اند، آگاه است، تصریح کرد: ما در زمین افراطیون اصلاح‌طلب بازی نخواهیم کرد و بر همین اساس می‌گویم که اگر قرار باشد روزی استیضاحی برای حفظ منافع ملی در مجلس مطرح شود، قطعاً دلایل آن را به مردم خواهیم گفت و مردم را در جریان امور قرار خواهیم داد بنابراین، تلاش افراطیون موجب استیضاح و یا عدم استیضاح هیچ وزیری نخواهد شد.

سخنگوی کمیسیون آموزش گفت: مثلاً در همین بحث استیضاح وزیر آموزش و پرورش که اصلاح‌طلبان به آن دامن می‌زنند، باید بگویم ما در مجلس کسانی را می‌بینیم که مدام از دولت حمایت می‌کنند و برای عدم استیضاح فرجی‌دانا تمام تلاش خود را کردند اما این‌بار راه‌ افتاده‌اند برای استیضاح وزرا امضا جمع کنند که این جای تعجب دارد.

جعفری با بیان اینکه مجلس مدافع حقوق مردم است و جناحی تصمیم‌گیری نمی‌کند، گفت: به‌صراحت می‌گویم اگر قرار باشد برای دفاع از حقوق مردم، مجلس از حق قانونی خود برای برخورد با وزرایی که حق مردم را تضیع کرده‌اند، اقدام کند بی‌شک این اقدام انجام خواهد شد و هیاهوها بی‌‌تأثیر خواهد بود اما افراطیون بدانند که مجلس بر تصمیم‌های خود مسلط است و همانند آنها در مواجهه با منافع ملی، باندی و جناحی عمل نکرده و نمی‌کند.

وی با بیان اینکه افراطیون برای تخریب روابط مجلس و دولت دست به هر اقدامی زده‌اند، تأکید کرد: نمایندگان مجلس مدام با مردم در ارتباط هستند و مردم از ما می‌خواهند که ترسی از جنجال‌های سیاسی نداشته باشیم، بر همین اساس، نه با هیاهوی افراطیون دست از هیچ استیضاحی نمی‌کشیم و با جوسازی آنها به‌طور هیجانی وزیری را استیضاح نمی‌کنیم.

***استیضاح های جدید از قدیم

درهمین راستا،  نماینده مردم اصفهان در مجلس می گوید: استیضاح ها را به علت رقابت سیاسی با دولت مطرح نمی کنیم.

حمید رضا فولادگر در خصوص طرح استیضاح های جدید توسط برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که طرح این استیضاح ها جدید نیست و مربوط به قبل از استیضاح وزیر علوم است تصریح کرد: برخی از این استیضاح ها جدید هم نیست.

وی گفت:درمورد وزارت نیرو به خاطر بحث آب ودرمورد آموزش و پرورش به علت برخی از مشکلات از مدتی پیش مطرح شده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به استیضاح دیگری که پیش از استیضاح وزیر علوم در مجلس مطرح بوده است گفت: وزارت صنایع و معادن جزو وزارت خانه هایی است که از مدتها قبل زمزمه استیضاح وزیر آن در مجلس مطرح شده است.

این عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که اکثرا استیضاح هایی که این روزها مطرح می شود ازقبل مطرح بوده اند تصریح کرد: البته هیچ کدام از این استیضاح ها به صورت جدی مطرح نشده و به سرانجام نرسیده اند و مورد ی هم که تا مرحله دعوت هیئت رئیسه از وزیر مربوطه جلو رفت وزیر نیرو بود.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: غیرازوزیرعلوم که به صحن علنی رفت، بقیه موارد به این مرحله هم نرسیده بودند.در واقع مواردی نبوده که یک هفته ای مطرح شده باشد که در حال حاضر نیز مطرح شده است.

وی در خصوص این که برخی از این قبیل استیضاح ها به نظر سیاسی است تصریح کرد:به نظر من این طور نیست و برخی از آن ها مربوط به بحث های منطقه ای، ملی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی نیز می باشد.

فولادگر افزود: این استیضاح ها کمتر سیاسی و بیشتر منطقه ای و ملی و مربوط به حوزه انتخابیه ای است و همیشه هم بوده و غیرطبیعی هم نیست. این دست استیضاح ها در زمان دولتهای قبلی هم بوده و استیضاح و سوال زیادی در دوره های قبل داشتیم و مربوط به امسال نبوده است.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که مجلس نهم مجلس بی خاصیتی نیست،گفت: استیضاح های موفق درمجالس هفتم و هشتم نهم بیشتر بوده است. همکاری مجلس و دولت در مجموع همکاری خوبی است ولی نمی شود که مجلس استیضاح و سوال نکند.

وی گفت: من اعتقادم این است که مجلس به چشم ناظر به دولت نگاه کند زیرا این ماهیت مجلس است. تذکر شفاهی،کتبی و سوال همه این ها باید توسط مجلس مطرح شود. اول باید تذکر داده شود ولی بعد سوال و تحقیق و تفحص انجام می شود.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود:دولت باید صبر لازم را داشته و قدرت پذیرش انتقادش در سطح مناسبی باشد.

نماینده چند دوره مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که در ارتباط با دولت دو گونه می شود،رفتار کرد ادامه داد: اول اینکه مجلس باید با چشم باز نظارت و انتقاد کرده و تذکر دهد تا دولت مسیرش را اصلاح کند.

وی تصریح کرد:دولت نباید تصور کند که مجلس چون وی را رقیب سیاسی می داند بنابر این نمایندگان می خواهند کاری کنند که دولت موفق نشود، این فکر درست نیست، زیرا نه حضرت امام آن را می پسندیدند و نه مقام معظم رهبری در حال حاضر چنین تقابل هایی را می پذیرند.

فولادگر با تاکید بر این که موفقیت دولت، موفقیت نظام و انقلاب است گفت: نظارت، تذکر و استیضاح دولت از سوی مجلس برای اصلاح دولت است. نباید کاری کنیم که رقیب سیاسی ما شکست بخورد. باید کاری کنیم دولت موفق شود و به نظام و مردم و انقلاب خدمت کند. اکثریت نمایندگان می خواهند کمک کنند که دولت موفق شود.

***دولت نباید مسیر را بازنکند

درعین اینکه یک عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی معتقد است: هیچ استیضاح جدیدی در مجلس رقم نخواهد خورد.      

علیرضا منادی سفیدان در مورد برخی از استیضاح های دیگر مطرح شده در مجلس شورای اسلامی توسط برخی از نمایندگان گفت: به نظر من استیضاح جدیدی در مجلس شورای اسلامی رقم نخواهد خورد.

وی تاکید کرد:البته باید این نکته را نیز از نظر دور نداشت که سوال از وزرا، تحقیق و تفحص از دولت موضوعی است که به صورت دائمی در مجلس هست و قرار نیست که متوقف شود چه به نتیجه استیضاح منجر شود و چه نشود .

نماینده مردم تبریز،آذر شهر، اسکو در مجلس شورای اسلامی در خصوص این که ایا فضای کلی مجلس استیضاح جدیدی را قبول خواهد کرد،گفت: مجلس وظیفه نظارت و قانونگذاری دارد و این مجلس، مجلسی پرکار و فعال است.

عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس شورای اسلامی افزود: مسلم است که مجلس در وظیفه نظارتی خود باید سوال و استیضاح و تحقیق و تفحص کند که این بر هم زدن رابطه نیست. وقتی کار مجلس این است انجام وظیفه اش نباید کسی را مکدر کند.

این عضو هیات رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که دولت از استیضاح اخیر استقبال کرد و نظر و رای مجلس را نیز پس از استیضاح پذیرفت،خاطر نشان کرد:دولت نباید مسیر را برای رشد و افزایش تعداد استیضاح کنندگان فراهم کرده و باید در جهتی حرکت کند که این تعداد افزایش پیدا نکند.

اما یک عضو کمیسیون قضایی و حقوقی می گوید: بعید است اسیتضاح جدیدی در مجلس شکل بگیرد

محمد علی اسفنانی در خصوص این که علت مطرح شدن استیضاح های جدید توسط برخی از نمایندگان مجلس در شر ایطی که کشور نیازمند ارامش بیشتر در روابط بین قوا است گفت :اصل استیضاح در راستای احقاق حق ملت است و باید از این بابت ما اصل را بر این بگذاریم که هدفی غیر از انجام تکلیف قانونی در بحث استیضاح مطرح نیست.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی با اظهار تاسف از این که برخی از اظهار نظرها فضای قانونی و حقوق مجلس را سیاسی می کند تصریح کرد: متأسفانه برخی از این نوع عملکردها متأثر از یک فضای سیاسی است که برای کشور مضرخواهد بود و موجب آسیب و لطمه زدن به کشور می شود.

عضو کمیسیون قضایی وحقوقی درمجلس افزود: من فکر می کنم اگرهدف، اجرای تکلیف قانونی در مجلس ودرراستای بهترکردن اوضاع کشور باشدو در اجرای حقی که قانون بر عهده نماینده مجلس گذاشته و ببیند وزیری کوتاهی می کنند یا تخلفی در انجام وظایفش دیده شده، کار ارزشمندی است ولی اگر براساس فضای سیاسی باشد مضر خواهد بود.

وی در پاسخ به این که استیضاح های جدید مطرح شده به نظر شما سیاسی است،گفت: به نظر من نمی شود به این شکل آن را تفکیک کرد، باید اصل را بر این گذاشت که نمایندگان در جهت انجام تکلیف قانون و اصلاح امور انجام می دهند مگر خلافش ثابت شود.

اسفنانی ادامه داد: به اعتقاد من شاید در میان استیضاح کنندگان افرادی هم با غرض سیاسی وارد شده باشند ولی اصل را نمی توانیم بر این بگذاریم که هدف برهم زدن آرامش مملکت باشد یا مقابله با دولت باشد.

این نماینده مجلس گفت: به نظر می آید چندان مصلحت نیست که به این سرعت و بعد از استیضاح وزیر علوم، استیضاح های دیگری پیگیری شودند و احتمالا با واسطه هایی که به وجود می آید تلاش می شود که دیگر استیضاحی در مجلس شکل نگیرد.

*** اصولگرایان دنبال استیضاح نیستند

درهمین حال یک عضو تاثیر گذار شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی گفت: اصولگرایان قطعا و یقینا به دنبال استیضاح هیچ یک از وزرا نیستند و این استدلال که با رای آوردن استیضاح وزیر علوم، اصولگرایان استیضاح وزیران دیگر را نیز دنبال می کنند کاملا اشتباه است.

اسماعیل کوثری با انتقاد از هجمه رسانه های اصلاح طلب علیه مجلس گفت: استیضاح وزیران حق نمایندگان است و نمایندگان می توانند دراعتراض به اقدامات وزرا برای طرح استیضاح امضا جمع آوری کرده و استیضاح وزرا را به جریان بیاندازند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اصولگرایان قطعا و یقینا به دنبال استیضاح هیچ یک از وزرا نیستند و این استدلال که با رای آوردن استیضاح وزیر علوم، اصولگرایان استیضاح وزیران دیگر را نیز دنبال می کنند کاملا اشتباه است.

او ادامه داد: اگر اصولگرایان به دنبال استیضاح وزیران بودند به آن ها رای اعتماد نمی دادند.

کوثری گفت: در خصوص وزیر علوم هم اگر دغدغه های نمایندگان در فرصت یک ماهه رفع می شد استیضاح در صحن علنی مجلس مطرح نمی شد.

او با تاکید بر اینکه بنای کار اصولگرایان استیضاح وزیران نیست گفت: وزرای دولت باید با مجلس و نمایندگان تعامل داشته باشند، گاهی بعضی از نمایندگان به دلیل مشکلاتی که در حوزه های انتخابیه شان وجود دارد بحث استیضاح را مطرح می کنند که با گفتگو و تعامل قابل حل است.

درعین حال احمد توکلی از نمایندگان شناخته شده مجلس شورای اسلامی نیز میگوید : برخی نمایندگان هستند که برای تحمیل نظر بر وزار، سئوال و تحقیق و تفحص را امضا می کنند و بعد پس می گیرند. با این کار هم چهره مجلس را مشوه می کنند و هم دولت را به معامله گری وادار می کند. هر دوی این ها بد است. سئوال و استیضاح ابزار های قانونی است که به نمایندگان داده شده است که برای حفظ مصلحت مردم بکار ببریم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی عنوان داشت: بعضی از نمایندگان از عملکرد بعضی از وزرا ناراضی هستند، اما به نظرم در این برهه زمانی استیضاح جدید راهکار خوبی در تعامل با دولت نیست. به عنوان مثال امروز وضعیت اقتصادی کشور خوب نیست. اما به نظر می رسد، اگر همه ما دست به دست هم بدهیم، امید است که از مشکلات اقتصادی در وضعیت اخیر عبور کنیم و معیشت مردم را از فشار خارج کنیم.

این نماینده مجلس در پاسخ به این سئوال که اگر مشکلات اقتصادی در کشور مهم است؛ پس چرا زمزمه های استیضاح وزیرانی غیر از حوزه مباحث اقتصادی به گوش می رسد؛ گفت: یکی از اشکالات در مجلس همین موضوع است که مردم احساس می کنند که توجه مجلس به مسائل واقعی زندگی مردم کم است و نمایندگان بیشتر به سراغ مسائل فرهنگی و سیاسی می روند. در حالی که مجلس باید فعال شود و پی گیری کند و نباید این تلقی در جامعه به وسیله تعدادی از نمایندگان تقویت شود و باعث دلزدگی بیشترمردم از مجلس شود.

 وی خاطر نشان کرد: اگر نماینده ای از گارگزاری ایرادی دارد که قابل اثبات است ارائه دهد و از وزیر بخواهد که ایراد را برطرف کند.اما اگر نماینده بخواهد کسی را نصب کند این تخلف است. چرا که نماینده حق انتصاب کسی را ندارد. البته دولت هم مشکل دارد، چرا که به این فشارها تمکین می کند. اگر دولت تمکین نکند، این موضوعات به تدریج کم می شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.