رئیس سازمان غذا و دارو حجم بازار دارویی ایران را ۸۹۰۰ میلیارد تومان، حجم بازار لوازم آرایشی و بهداشتی ایران را ۱۲ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان و حجم بازار غذای ایران را ۷۵ هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

تفاوت ۸ برابری قیمت لوازم پزشکی از تولید تا مصرف/ بازار ۱۵ هزار میلیاردی لوازم آرایشی و بهداشتی در ایران
 

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان فارس، رسول دیناروند امروز در اولین همایش شرکت‌های پخش که در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد گفت: در حوزه دارو امسال بازار 8900 میلیارد تومانی داشتیم، در بهداشت و لوازم آرایشی بازار 12 تا 15 هزار میلیارد تومان را شاهد بودیم البته در حوزه آرایشی بخشی رسمی و بخشی قاچاق است.

وی افزود: در حوزه غذا امسال بازار 75 هزار میلیارد تومانی داشته‌ایم که بخش مهمی از آن خارج از صنعت پخش توزیع می‌شود که اگر مجموعه‌ای از آن در صنعت پخش و توزیع رسمی وارد شود به نفع مردم و کشور خواهد بود.

دیناروند با اشاره به اشتغال 25 هزار نفر در حوزه دارویی به نقش صنعت پخش و اهمیت آن اشاره کرد و گفت: وجود صنعت پخش باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود چرا که در مقایسه هزینه‌ها در شبکه رسمی و هزینه‌هایی که توسط عمده‌فروشی به دست می‌آید این کاملاً قابل لمس است.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: همچنین صنعت پخش بساط واسطه‌گری را از بین می‌برد چرا که هم اکنون تفاوت معنی‌داری در قیمت محصولات تولید تا عرضه وجود دارد. حذف واسطه‌گری باعث می‌شود این مسائل برطرف شود.

دیناروند افزود: در برخی جاهایی که رسیدگی کردیم مثلاً در کیت‌های تشخیصی و لوازم پزشکی گاهی 8 برابر قیمت تولید تا مصرف افزایش وجود داشته است در حالی که فاکتور به صورت مدام صادر می‌شود و به ظاهر هم قانونی است.

رئیس سازمان غذا و دارو شفاف‌سازی در حوزه مالیاتی را از دیگر مزایای وجود صنعت پخش عنوان کرد و گفت: اگر به طور کامل توزیع انجام شود اطلاعات کشور دقیق می‌شود و ضوابط فنی و استانداردها ایجاد خواهد شد همچنین امکان رهگیری و اصالت کالا فراهم خواهد شد چرا که مبارزه با کالاهای قاچاق بدون وجود نظام منسجم توزیع امکانپذیر نیست.

دیناروند گفت: حجم عظیمی از کالاهای قاچاق که وارد کشور می‌شود خارج از شبکه‌های رسمی توزیع است که اگر توزیع نقش خود را به خوبی ایفا کند امکان عرضه نخواهند داشت.

وی افزود: در حوزه سلامت کالاها نمی‌توانیم با یک آزمایش ثابت کنیم که یک کالا سالم است چرا که نمی‌توان مسیر تولید را تا مصرف ردیابی کرد این در حالی است که کالاهایی که قاچاق است و جمع‌آوری می‌شود به جای معدوم شدن گاهی به دلیل قیمت بالا دوباره به چرخه برمی‌گردند و دعواهایی که ما با برخی‌ها داریم بر سر همین است چرا که نمی‌گذارند این کالاها معدوم شود.

رئیس سازمان غذا و دارو از ساماندهی بازار مکمل‌های آرایشی، بهداشتی، طبیعی، سنتی و تجهیزات پزشکی خبر داد و گفت: با اینکه عمده مصرف‌کننده لوازم پزشکی بیمارستان‌ها هستند اما چون ضابطه‌مند نیست و از هر کسی خریداری می‌کنند کالاهای پزشکی غیرمجاز بسیار است.

دیناروند ادامه داد: امسال ساماندهی را در بحث دارو شروع می‌کنیم و سپس روی کالاهای سلامت محور خواهیم رفت چرا که حجم وسیعی از کالاهای سلامت محور توسط شرکت‌های پخش توزیع نمی‌شوند که اگر ساماندهی شده و به سیستم اضافه شود از قاچاق آنها جلوگیری خواهیم کرد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.