۲۴ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۰
کد خبر: 234349

قدس آنلاین: هوي پرستي سرچشمه كفر و بي ايماني است. چنان‌ كه خداوند مي ‌فرمايد: "فلا يصّدنك عنها من لا يؤمن بها و اتبع هواه"؛ تو را از ايمان به قيامت باز ندارد كسي كه ايمان به آن ندارد و پيرو هواي خويش است.

راه های گمراهی در مسیر زندگی

به گزارش قدس آنلاین، عوامل مختلفی وجود دارد که منجر به گمراهی و انحراف انسان از مسیر راستین و حقیقی که خداوند برای تکامل او در نظر گرفته است، می شود، البته گاه انسان با چشم بستن بر حقیقت، خود به دست خویش زمینه ساز ورود به مسیر گمراهی و کج روی می شود.

آنچنان است که خداوند در آیه 17 سوره مبارکه فرقان می فرماید: "و یاد کن روزی که خداوند مشرکان و آنچه را به جای آن می پرستیدند (در یک جا) محشور کند، پس (به معبودهای آنان) گوید: آیا شما بندگان مرا گمراه کردید یا خودشان راه را گم کردند؟"

بنابر آیات قرآن عوامل مختلفی برای انحراف و گمراهی انسان برشمرده شده است.

رفیق و دوست بد؛ "لقد اضّلنی عن الذکر" دوست بد مرا گمراه کرد. در روایت است که تنهایی از رفیق بد بهتر است.

همچنین از رسول خدا (ص) پرسیدند: بهترین دوست کیست؟ حضرت (ص) فرمودند: "کسی که دیدارش شما را یاد خدا بیندازد و گفتارش به علم شما بیفزاید و کردارش یاد قیامت را در شما زنده کند. "

هوا و هوس؛ "و لاتتبع الهوی فیضّلک عن سبیل الله" از هوس های خود پیروی نکن که تو را از راه خدا منحرف می کند.

از این رو است که پیامبر گرامی اسلام (ص) می فرمایند: "در زير آسمان هيچ بتي در نزد خدا بزرگتر از هوي و هوسي كه از آن پيروي كنند، وجود ندارد."

 

از سوي ديگر هوي پرستي سرچشمه كفر و بي ايماني است. چنان‌ كه خداوند مي ‌فرمايد: "فلا يصّدنك عنها من لا يؤمن بها و اتبع هواه"؛ تو را از ايمان به قيامت باز ندارد كسي كه ايمان به آن ندارد و پيرو هواي خويش است. (طه،16).

دانشمندان منحرف؛ "یکتبون الکتاب بایدیهم ثمّ یقولون هذا من عندالله" مطالبی را با دست خود می نویسند و می گویند این از طرف خداوند است.

امام علی (ع) می فرمایند: "و دیگری که ادعای دانشمندی می کند و دانشمند نیست؛ زیرا از نادانان نادانی هایی فرا گرفته است و از گمراهان گمراهی هایی و دام هایی از رسن های فریب و سخنان دروغ برای مردم گسترده است."

رهبران گمراه؛ "و اضلّ فرعون قومه" فرعون قوم خود را گمراه کرد.

برای همین است که قرآن در آیات 66 و 67 سوره مبارکه احزاب می فرماید: "ای کاش ما از خدا و پیامبر اطاعت می‌کردیم، خدایا! ما از بزرگان خود (به خاطر تعصب کورکورانه) پیروی کردیم و آنان ما را گمراه ساختند."

امیرالمومنین علی (ع) می فرمایند: "هر کس هدایت را از کسی که اهل آن نیست طلب کند، گمراه می شود."

همچنین آن حضرت (ع) فرموده اند: "به اهل بیت پیامبرتان (ص) بنگرید و از راه و روش آنان جدا نشوید ... از آنان پیشی نگیرید که گمراه می شوید و از ایشان عقب نمانید که هلاک می شوید."

پیامبر اکرم (ص) فرمودند: "هر کس به گمراهی دعوت کند تا زمانی که از آن برنگردد پیوسته مشمول غضب الهی است."

شیطان؛ "انه عدوٌّ مضلّ مبین" قطعا شیطان گمراه کننده آشکاری است.

خداوند در سوره مبارکه یس می فرماید: "شيطان اعمالشان را در نظرشان جلوه داد و آنها را از راه باز داشته از اين رو هدايت نمي‌شوند.

اکثریت گمراه؛ "و ان تطع اکثر من فی الارض یضلّوک عن سبیل الله" اگر از اکثریت کسانی که در زمین هستند پیروی نمایی، تو را از راه خدا منحرف می کنند.

والدین گمراه؛ "انّا وجدنا آباءنا... و انّا علی آثارهم مقتدون" همانا ما والدین خود را بت پرست یافتیم و به آنان اقتدا کردیم.

منابع:

  1. دقایقی با قرآن
  2. نهج البلاغه
  3. بحارالانوار

انتهای خبر/

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.