سود ناخالص داخلی، یکی از شاخص های موثر و مهم در اقتصاد محسوب می شود زیرا بهره برداری از این بخش می تواند راهگشای بسیاری از مشکلات اقتصادی باشد. این روزها با توجه به رشد تولیدات فناوری نمی توان سهم فناوری را در تولید ناخالص داخلی کشورها نادیده گرفت.

سهم مهم فناوری در تولید ناخالص داخلی 5 کشور/ سیر نزولی جی دی پی در امریکا

 

به گزارش خبرنگار مهر، از قرن بیستم تا امروز، (Gross Domestic Product (GDP یا همان سود ناخالص داخلی، یکی از شاخص های موثر و مهم در اقتصاد محسوب می شود. تولید ناخالص داخلی عبارت است از کل ارزش تولیدات کالاها و خدمات عرضه شده در یک کشور به قیمت بازار در دوره زمانی مشخصی که معمولا یک سال در نظر گرفته می شود.

در اقتصاد یک کشور، تولید ناخالص داخلی از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا نمودار رشد، عملکرد و شاخص های اقتصادی می تواند تجزیه و تحلیل های صحیحی را پیش روی دولتمردان و کارشناسان اقتصادی قرار دهد.

در یک دهه گذشته، توجه به درآمدزایی حاصل از تکنولوژی، برنامه های نرم افزاری و پزشکی و سیستم های الکترونیکی با رشد چشمگیری مواجه شده است به طوری که بهره برداری از این بخش تبدیل به یکی از کلیدهای مهم اقتصادی شده است. در شرایطی که کشورهای مختلف با بحران های اقتصادی دست به گریبان هستند و نفت دیگر سرمایه گذاری مناسبی محسوب نمی شود، نگاه های اقتصادی به جهات دیگری معطوف شده اند.

(تولید ناخالص داخلی)

در عصر حاضر که به دوره مدرنیته مشهور است، علم و تکنولوژی شتاب چشمگیری به خود گرفته است. در نتیجه دور از انتظار نیست که درآمد قابل توجهی از این بخش حاصل شود.

* 20 کشور برتر در حوزه GDP در سال 2014 میلادی به ترتیب عبارتند از :
امریکا، چین، ژاپن، آلمان، برزیل، انگلیس، فرانسه، هند، روسیه، ایتالیا، کانادا، استرالیا، اسپانیا، کره جنوبی، مکزیک، اندونزی، ترکیه، هلند، عربستان سعودی و سوئیس.

آمار جهانی از نقش فناوری در تولید ناخالص داخلی

سازمان جهانی اطلاعات و تکنولوژی امریکا طی گزارشی اعلام کرد: 6 درصد از GDPدنیا از طریق تکنولوژی، فناوری و ICT تامین می شود که رقمی حدودا 4.5 تریلیون دلار است.

GDP همانند یک راز مخفی می ماند

یکی از نشریات مشهور انگلیسی در گزارشی نوشت: آمار ارائه شده از سهم GDP در کشورهای مختلف صحیح نیست زیرا بسیاری از شاخص ها مانند سهم تکنولوژی، فناوری های نوین یا سهم الکترونیک در محاسبه اعداد و ارقام گنجانده نشده یا بدون آنها اعلام می شود تا ارقام صحیحی از تولید ناخالص داخلی اعلام نشوند. اما آنچه که از آمار تقریبی بر می آید، نگاه ویژه ای به افزایش میزان GDP در کشورهای مختلف شده تا بتوانند درآمد حاصله از این بخش را افزایش دهند زیرا با ورود به عرصه تکنولوژی استفاده از فناوری های نوین نیز رشد چشمگیری داشته و می توانند سهم به سزایی را نیز در اقتصاد کشورها ایفا کنند.

* میزان سهم فناوری در تولید ناخالص داخلی 10 کشور برتر حوزه فناوری

امریکا

ایالات متحده یکی از کشورهایی است که سرمایه های هنگفتی را در بخش توسعه و بهره برداری از فناوری های نوین اختصاص داده تا با استفاده از درآمد آن بتواند رکورد قابل توجهی را در بخش تجاری سازی فناوری و اقتصادی به ثبت رسانده باشد. کارشناسان اقتصادی معتقدند از سال 1971 میلادی و حتی پیشتر از آن دولتمردان امریکایی به دنبال راهکارهایی برای افزایش سود ناخالص داخلی بودند که راهکارها و تصمیمات اتخاذ شده تا جایی پیش رفت که جایزه نوبل اقتصادی را از آن اقتصاد دان امریکایی و استاد دانشگاه هاروارد "سیمون کوزنتس" کرد. اما سهم تولید ناخالص داخلی امریکا در حوزه فناوری های نوین اعلام نشده است.

چین

در سال های اخیر، سهم تولید ناخالص داخلی چین با رشد چشمگیری روبرو بوده و به رقم 7,525,309 میلیون دلار دست پیدا کرده است. چین برای بالا بردن میزان سود ناخالص داخلی از عواملی مانند محصولات صنعتی و تکنولوژی و فناوری بهره مند شده است. این کشور در دهه های اخیر به اثبات رسانده که می تواند نگاه جهانیان را نسبت به تولید و عرضه محصولات فناوری متحول کند.

ژاپن

ژاپن یکی از کشورهایی است که قسمت قابل توجهی از GDP این کشور وابسته به گجت ها و محصولات فناوری است که تولید می شوند و تولید ناخالص داخلی این کشور در حدود 4, 144,897 میلیون دلار تخمین زده شده است.

انگلیس

انگلیس، یکی دیگر از کشورهایی است که سهم عظیمی از تولید ناخالص داخلی این کشور به ساخت و تولید محصولات پزشکی، تکنولوژی های نوین و فناوری منوط می شود. GDP این کشور در حدود 3, 432,911 میلیون دلار گزارش شده است.

هند

بنا به آمار منتشر شده، سهم GDP هند در سال 2014-2015 میلادی نسبت به سال های گذشته در حدود 5.4 درصد رشد داشته و در سال 2015-2016 در حدود 6.2 درصد رشد و در سال 2016-2017 در حدود 6.6 رشد پیش بینی شده است.

کشورهایی مانند آلمان، برزیل، فرانسه، روسیه و ایتالیا با وجود اینکه جزو کشورهای برتر در حوزه GDP معرفی شده اند اما سهم و سود ناخالص داخلی آنها از میزان فناوری های نوین و تکنولوژی مشخص نشده است.

نگاهی به رشد GDP در کشورهای مختلف

بنا به آمار و نمودارهای منتشر شده، سود ناخالص داخلی در کشورهای قاره آسیا و اقیانوسیه از رقم 22.4 درصد در سال 2000 میلادی به رقم 36 درصد در سال 2030 میلادی خواهد رسید. اما قاره امریکا از 28.3 درصد به رقم 23 درصد تنزل و اروپا نیز از 30 درصد تولید ناخالص داخلی به رقم 18.6 درصد اما کشورهای افریقایی با شیبی ملایم از 11 درصد به 14 درصد صعود خواهند کرد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.