گروه اقتصادي-  فرزانه غلامی - عضو ناظر شورای رقابت از وزیر صنعت خواست به جای «گفتار درمانی» در حوزه خودرو، طرح جامع این صنعت را هر چه سریع‌تر به مجلس ارایه دهد.

قیمت خودرو کاهش نیابد، وزیر استیضاح می‌شود

نادر قاضی پور در واکنش به اظهارات مشاور وزیر صنعت در امور خودرو مبنی بر دخالت نکردن دولت در قیمت گذاری و تلاش برای رفع انحصار از این حوزه در گفت و گو با خبرنگار ما با انتقاد شدید از عملکرد خودروسازان در سالهای اخیر و یکه تازی آنان در اقتصاد گفت: اگر آقای نعمت زاده از گفتار درمانی دست بردارد و طرح را ارایه کند، نه تنها تیراژ تولید به سالانه پنج میلیون دستگاه می رسد، بلکه کشورهای هدف صادرات مشخص می شوند و  خودروسازان دیگر نخواهند توانست آنالیز قیمتی بی پایه و اساس ارایه کنند. این عضو کمیسیون صنایع مجلس با تأکید بر اینکه این کمیسیون کاملاً تخصصی است، افزود: مدارک معتبری در کمیسیون موجود است که نشان می دهد، خودروسازان هزینه های اضافی و غیر ضروری دارند و با اینکه هم آنها و هم وزیر صنعت و معاونش به مجلس قول داده بودند، طی 6 ماه قیمتها را کاهش دهند، اما هنوز این وعده محقق نشده است.

وی اظهار داشت: با کاهش قیمت و افزایش کیفیت محصولات خودروسازان داخلی توان رقابت با رقبای خارجی را خواهند داشت، این در حالی است که ما بر خرید مستقیم و بی واسطه از قطعه سازان و انضباط مالی خودروسازان تأکید داریم تا سود هنگفت مربوط به تسهیلات بانکی را از جیب مردم بیرون نکشند!

این عضو ناظر شورای رقابت با بیان اینکه خودروسازان موظف به تحویل به موقع خودرو و ارایه خدمات پس از فروش بهینه به مردم هستند، افزود: مطمئناً اگر قیمت خودرو کاهش نیابد و کیفیت رشد نکند، وزیر صنعت را استیضاح می کنیم؛ چون ما در مجلس شاید شلاق و زندان نداشته باشیم، اما حق استیضاح و سوال از وزیر را داریم!

به گفته قاضی پور صنعت خودرو به خاطر سوء مدیریت و برنامه ریزی کالای چینی، آلمانی و ژاپنی را به نام ایرانی به مردم می فروشد، اما مجلس بیش از این اجازه این سوءمدیریت را نمی دهد.

وی از خودروسازان خواست، به خاطر کوتاهی‌شان از مردم عذرخواهی کنند و بنگاه اقتصادی باشند، نه بنگاه سیاسی و حیاط خلوت دولت. قاضی پور ادامه داد: ما نمی توانیم همه چیز را به مردم بگوییم، اما امروز انبار خودروسازان پر شده و افرادی مفت خور  که در خودروسازی نفوذ کرده‌اند و با اجازه خودروسازان بازار را انحصاری کرده اند. وی گفت: اجازه نمی دهیم این پولها از گلوی انحصارگران پایین برود و مفت خورها در حوزه خودرو جولان بدهند؛ چون صنعت خودرو خط قرمز ما نیست، بلکه منافع ملی و تولید ملی برای ما در اولویت است. انتقادات تند نادر قاضی پور به عملکرد خودروسازان و وزارت صنعت در حالی است که روز گذشته  مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور خودرو از بازنگری و اصلاح راهبردی صنعت خودرو خبر داد و تأکید کرد: به دنبال رفع انحصار از خودرو هستیم و فعلاً دخالتی در قیمت‌گذاری نداریم؛ زیرا قانون این اجازه را نمی‌دهد و قیمت میان شورای رقابت و خودروسازان تعیین می‌شود.

بیوک علیمرادلو بر این نکته تأکید کرد، وزارت صنعت، معدن و تجارت در سیاستگذاری خودرو تابع منطق مشخصی است و منافع مصرف‌کننده و تولیدکننده را به صورت توأمان می بیند، اما باید به این نکته توجه داشت، نمی‌توان به زور کارخانه‌های خودروسازی را مجبور به تولید با ضرر و یا کاهش قیمت و بالا بردن تیراژ کرد.

گفتنی است بحث و جدل میان مجلس و وزارت صنعت و خودروسازان در حالی بالا گرفته که خودروسازان طی دو سه سال اخیر با بلاتکلیف کردن مردم و نمایندگان مجلس نه تنها زیر بار کاهش قیمت نرفته‌‌اند بلکه با افزایش قیمتها کاهش تیراژ خود را جبران کرده اند و حتی وساطت رئیس جمهور هم نتوانست آنها را در افزایش قیمت مردد کند. در نهایت وعده های متعدد برای کاهش قیمت فقط به کاهش سه درصدی برخی انواع خودرو آن هم در بازار کساد فعلی انجامید.

این در حالی است که وعده کاهش قیمت خودرو از 15 تا 30 درصدی از سوی مجلسی‌ها هنوز تحقق نیافته است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.