۲۴ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۲
کد خبر: 235082

مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی می‌گوید هنوز درباره مکان برپایی نمایشگاه کتاب تهران به قطعیت نرسیده‌اند و مصلا و محل نمایشگاه‌های بین‌المللی دو گزینه اصلی برای برپایی این نمایشگاه هستند.او همچنین اظهار می‌کند چالش اصلی مصلا این است که اختیار فضای آن دست مسئولان نمایشگاه کتاب نیست و پر از غرفه‌های فروش کالاهای متفرقه است، همچنین محل نمایشگاه‌های بین‌المللی با چالش ترافیک و سخت بودن دسترسی مواجه است.امیرمسعود شهرام‌نیا در عین حال تاکید دارد که بسیاری از ناشران و مسئولان و مدیران سابق اصرار دارند نمایشگاه کتاب در مصلا بماند.

نمایشگاهی بر سر دوراهی

 مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی‌ ایران در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت مکان نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: هنوز درباره مکان نمایشگاه کتاب به قطعیت نرسیده‌ایم. در این چند روز اخیر هر روز جلسه‌ای درباره این موضوع برپا شده است و امیدواریم در چند روز آینده مکان نمایشگاه کتاب مشخص شود.

او درباره گزینه‌های مورد نظر برای برپایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب گفت: مسلم و قطعی این است که تهران مکانی مناسب و در حد و اندازه برگزاری نمایشگاه کتاب تهران ندارد، مگر این‌که در آینده شهر آفتاب آماده بهره‌برداری شود. ما هم در آغاز برای پیدا کردن جایی برای نمایشگاه کتاب سراغ همین مکان رفتیم چون گمانه‌هایی بود که شاید شهر آفتاب تا زمان برپایی نمایشگاه کتاب آماده ‌شود؛ اما در جریان بازدید مشخص شد که این مکان تا زمان برپایی نمایشگاه کتاب در اردیبهشت 94 آماده نمی‌شود. از سوی دیگر ما با دو گزینه دیگر مواجه‌ایم؛ یکی مکان نمایشگاه‌های بین‌المللی و دیگری مصلا. محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تخصصا برای نمایشگاه کتاب آماده شده است و امکانات مناسب برای برگزاری نمایشگاه کتاب را دارد. اما چالش اصلی آن بحث ترافیک است که متاسفانه در این سال‌ها شهرداری تهران و مؤسسه توسعه و تجارت برای آن کاری نکرده‌اند.

شهرام‌نیا درباره این موضوع که در زمان انتقال نمایشگاه کتاب تهران به مصلا یکی از توجیه‌های مسئولان فرسوده بودن سازه‌های نمایشگاهی بود‌، گفت: در این سال‌ها محل نمایشگاه‌های بین‌المللی همواره محل برگزاری نمایشگاه‌های گوناگون بوده و مؤسسه توسعه و تجارت‌ بسیاری از سالن‌ها را بازسازی کرده است و در این زمینه مشکلی وجود ندارد. همچنین یکی از مسائل ما در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی این بود که آیا این متراژ پاسخ‌گوی نمایشگاه کتاب است یا نه، که خوشبختانه در این زمینه هم مسأله‌ای نیست. اما بحث اصلی همان ترافیک است و این‌که چگونه بتوانیم این موضوع را حل کنیم.

او ادامه داد: چالش دیگر تقارن رمان برپایی نمایشگاه کتاب با نمایشگاه نفت است. نمایشگاه نفت در سال‌های اخیر به نمایشگاهی بزرگ تبدیل شده و ما برای حل این چالش تصمیم گرفتیم که اگر قرار باشد نمایشگاه کتاب در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی برگزار شود، چند روز زودتر شروع شود که البته در این زمینه مسأله‌ای وجود ندارد و تقویم نمایشگاه کمی جابه‌جا می‌شود.

مدیر مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی همچنین درباره این‌که آیا در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی همچنان نیاز به برپایی سازه‌های موقت و چادر وجود دارد یا خیر گفت: تقریبا می‌توان گفت که سالن‌های محل نمایشگاه‌های بین‌المللی برای برپایی نمایشگاه کتاب کافی است و 95 درصد نمایشگاه در این مکان قابل جانمایی است و تنها برای بخشی از برنامه‌های جنبی نیاز به برپایی سازه‌های موقت وجود دارد. البته برای پارتیشن‌بندی هم از سازه‌های موقت استفاده خواهد شد.

شهرام‌نیا در پاسخ به این سوال که در صورت برپایی نمایشگاه کتاب در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی آیا برگزارکنندگان نمایشگاه‌ کتاب اختیار تمام فضای نمایشگاه را برعهده دارند یا مانند مصلا فضای بیرونی در اختیار آن‌ها نیست‌، گفت: محل نمایشگاه‌های بین‌المللی فضایی حرفه‌یی دارد و چون همیشه محل برپایی نمایشگاه‌های مختلف است از این نظر مشکلی وجود ندارد. متأسفانه بسیاری از مردم نمی‌دانند که برگزارکنندگان نمایشگاه کتاب نقشی در اداره فضای مصلا ندارند و این مدیریت مصلاست که در این زمینه تصمیم می‌گیرد. از نظر ما یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های برپایی نمایشگاه در مصلا هم همین موضوع است. تبلیغات محیطی، وجود غرفه‌ فروش کالاهای متفرقه و مواد غذایی مناسب نیست تا جایی که بسیاری می‌گفتند باید میان غرفه‌های مواد غذایی دنبال غرفه‌های کتاب بگردیم. البته انصاف این است که بگوییم مدیریت مصلا با ما همکاری‌های لازم را داشته است.

او درباره این‌که چقدر احتمال ماندن نمایشگاه کتاب در مصلا وجود دارد اظهار کرد: من هر پیش‌بینی‌ای که اکنون داشته باشم، قطعی نیست اما باید بگویم که هنوز گزینه مصلا حذف نشده، اما اولویت ما بازگشت به محل نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب است.

شهرام‌نیا همچنین با اشاره به نیاز به مشورت با تشکل‌های نشر و ناشران در زمینه جانمایی نمایشگاه کتاب گفت: ما علاقه‌مندیم که نظر تشکل‌های نشر و ناشران را درباره مکان نمایشگاه داشته باشیم، البته با آن‌ها ارتباطاتی هم داریم و نظرات آن‌ها را دریافت کرده‌ایم. اما این نظرها بسیار متکثر و گوناگون است؛ گروهی از ناشران و مسئولان و مدیران سابق اصرار دارند که نمایشگاه در مصلا بماند و می‌گویند همه مسائلی که مصلا دارد به ترافیک کم‌تر آن می‌ارزد و عمده‌ترین مسأله محل نمایشگاه‌های بین‌المللی را دسترسی دشوار آن خصوصا با وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس و غیره می‌دانند و معتقدند وجود دو ایستگاه مترو در مصلا به دسترسی آسان آن کمک می‌کند.

او در پایان خاطرنشان کرد: من امیدوارم در جلسات آتی در این زمینه تصمیم قطعی گرفته شود، اما ما به هر نتیجه‌ای که برسیم مجموعه‌ای از معایب را در پیش خواهیم داشت و باید گفت که با این‌که نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با عنوان پرجمعیت‌ترین نمایشگاه کتاب جهان شناخته می‌شود هنوز با مشکل بی‌مکانی دست و پنجه نرم می‌کند.‌

به گزارش ایسنا، محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در شمال بزرگراه چمران قرار دارد که ساخت آن از 1338 آغاز شد و در سال 1346 اولین نمایشگاه یعنی «نمایشگاه آسیایی» در آن برگزار شد.

نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا سال 1385 در محل نمایشگاه‌های بین‎المللی تهران برگزار می‌شد و در واقع 19 دوره از برپایی خود را میهمان این محل بود. اما در سال 1386 در زمانی که محمدحسین صفار هرندی بر صندلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تکیه داشت و محسن پرویز معاون فرهنگی این وزارت‌خانه بود، نمایشگاه کتاب از این مکان کوچ کرد و به مصلای امام خمینی (ره) منتقل شد.

محسن پرویز درباره‌ تصمیم به جابه‌جایی مکان برپایی نمایشگاه کتاب تهران سه دلیل را مطرح کرده بود: «یک، ایجاد راه‌بندان‌های طولانی در اتوبان شهید چمران و سایر خیابان‌های مجاور. دوم، فرسودگی برخی سالن‌ها و تعمیر نشدن آن‌ها که خطراتی را متوجه مراجعه‌کنندگان می‌کرد و ستاد مدیریت بحران آن‌ها را تأیید نمی‌کرد. سوم، ایجاد بی‌عدالتی در توزیع سالن‌ها و غرفه‌ها، به دلیل پراکندگی و کیفیت متفاوت سالن‌ها».

در سال 1386 نخستین دوره‌ نمایشگاه‌ بین‌المللی کتاب تهران در مصلای امام خمینی (ره) و در میان فضای نیمه‌ساخته نمایشگاه با دشواری‌های فراوان برگزار شد.

مصلا علاوه بر نیمه‌کاره بودن و این‌که برای خواندن نماز طراحی شده نه برپایی نمایشگاه کتاب، مسائل دیگری هم دارد؛ فضای مسقف مصلا کفاف برپایی نمایشگاه کتاب را نمی‌دهد و هر سال هزینه بسیار زیادی صرف ایجاد سازه‌های موقت نمایشگاهی و سیم‎کشی برق و تلفن برای آن‌ها می‌شود.

همچنین هرساله هوای نامطبوع شبستان، در نتیجه‌ ازدحام جمعیت و آماده نبودن تمهیدات لازم، بازدیدکنندگان و غرفه‌داران و ناشران را کلافه می‌کند.

چالش دیگر مصلا این است که مسئولان مصلا معتقدند که در زمان برپایی نمایشگاه کتاب اختیار حیاط مصلا همچنان باید در اختیار خودشان باشد، بنابراین آن‌ها در زمان نمایشگاه کتاب، حیاط مصلا را به بخش‌های مختلفی اجاره می‌دهند؛ از سازمان‌ها و شرکت‌های خصوصی و دولتی گرفته تا غرفه‌های فروش مواد غذایی و ...؛ چیزی که هر سال مورد انتقاد اهل فرهنگ است و معتقدند که این موضوع نمایشگاه کتاب را از چهره‌ای فرهنگی خارج و آن را شبیه بازاری شلوغ و بی‌نظم می‌کند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.