نمانیدگان مردم در مجلس شورای اسلامی معتقدند سیاست های نادرست در حوزه اشتغالزایی طاعون بیکاری را در کشور شیوع داد.

سیاستهای نادرست دولت نهم و دهم طاعون بیکاری را در کشور شیوع داد

 رهبرانقلاب اسلامی در تاریخ 1393/2/30سیاست‌های کلی نظام در زمینه‌ی «جمعیت» را ابلاغ کردند که این سیاست های در 15 کلید واژه افزایش نرخ باروی،ترویج تشکیل خانواده،افزایش فررزند،کاهش سن ازدواج،حمایت از زوج های جوان، تربیت نسل صالح و کارآمد،تحکیم بنیاد خانواده،اصالت کانون خانواده، فرزند پروری، ایجاد اشتغال موثر و مولد، حفظ و جذب جمعیت روستاها (توسعه روستایی)، مؤلفه‌های هویت‌بخش ملی (ایرانی، اسلامی، انقلابی)،تدوین شاخص‌های بومی توسعه انسانی،نهادینه‌ سازی سبک زندگی اسلامی- ایرانی و تکریم سالمندان خلاصه می شد.

یکی ازمهم ترین موارد ذکر شده سیاست‌های کلی نظام در زمینه‌ی «جمعیت»ایجاد اشتغال موثر و مولد که امروز به یکی از مهم ترین دغدغه ها جوانان و مانعی برای تشکیل خانواده شده است.

در این راستا خبرگزاری خانه ملت گفت و گویی را به منظور بررسی معضل بیکاری و اشتغال در کشور با نمایندگان انجام داده است که تقدیم مخاطبین می شود. 

عیسی دارایی در گفت و گو با  خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به نرخ بالای بیکاری در استان خوزستان گفت:علت اصلی این موضوع بی تدبیری و بی برنامگی مدیران گذشته است که از ظرفیت ها منطقه و فرصت های بوجود آمده به خوبی استفاده نکردند.

نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در خوزستان زمین های کشاورزی و آب فراوان وجود دارد که این موضوع می تواند جوانان بیکاران این استان را شاغل کند که به برنامه ریزی دقیق نیازمند است.

دارایی با اشاره به سفر مقام معظم رهبری به استان خوزستان گفت: در صورت تحقق طرح 8 هزار هکتاری مصوب این سفر بخش عظیمی از مشکل بیکاری در استان حل می شود.

وی بر تقویت بخش صنایع و گردشگری استان خوزستان تاکید کرد و افزود: سد های بسیاری در استان داریم که می تواند گردشگران زیادی را از شهر های دیگر به خوزستان جذب کند اما دستور العمل های دست و پاگیر مانع تحقق این امر شده است.

رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان با اشاره به ظرفیت های این استان در بخش دامداری و دام پروری گفت:در حال حاضر 520 واحد مرغداری در خوزستان وجود دارد که کمتر از 150واحد به علت ورشکستگی و بدهی بانکی فعال هستند.

عضو کمیسیون شورا ها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی با بیان این که تعریف ارائه شده برای اشتغال از سوی دولت نهم و دهم ناصحیح بود خاطر نشان کرد: با این تعاریف معضل بیکاری در کشور حل نمی شود بلکه باید آمار درست را استخراج کرده و قوانین دقیق را بر اساس آن وضع کنیم.

وام های خود اشتغالزایی دولت دهم؛ عامل ایجاد اشتغال های ناپایدار در کشور

سالارمرادی گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت با اشاره به گسترش روز افزون معضل بیکاری در کشور گفت:مهمترین راه ها حل یک مساله شناخت آن است که باعث حل شدن نیمی از مشکلات می شود اما در دولت قبل تعریف واقعی از افراد شاغل و بیکار نداشتیم.

نماینده مردم دیوان دره،سنندج و کامیاران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد:سیاست های اشتغال زایی در دولت های نهم و دهم مقطعی و کوتاه مدت بود.

وی افزود: دولت دهم بجای تقویت زیر ساخت ها از طریق وام های خود اشتغال زایی که مغایر با اصل 44 قانون اساسی بود اشتغال های ناپایدار ایجاد می کرد.

مرادی مهم ترین عامل افزایش نرخ بیکار در کشور را کم توجهی به بخش تولید دانست و بیان کرد:30 درصد از  بیکاری در کشور مربوط به واحد های تولیدی تعطیل یا نیمه تعطیل است که باید به آن ها توجه جدی شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم گفت:واحد های در حال ورشکستگی و رکود رو به افزایش است در صورتی که اعتبارات به آن ها اختصاص داده نشود جمعیت بیکاران در کشور افزایش پیدا می کند.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار کشور تصریح کرد:وزارتخانه ها می تواند با بکارگیری نیرو های متخصص در پروژه های عظیم اشتغال زایی کنند.

حل معضل بیکاری نیازمند بهبود فضای کسب و کار و سرمایه گذاری است

ابوذر ندیمی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت با اشاره به معضل اشتغال در کشور گفت: بیکاری ریشه هایی دارد که بخشی از آن خارجی است که مربوط به حوزه اقتصاد فرا مرزی ایران است.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی ادامه داد:بخشی از مشکلات اشتغال در صنعت و کشاورزی مربوط به تجهیزاتی است که برای راه اندازی کارخانه ها به صورت واسطه ای وارد کشور می شوند.

ندیمی بیان کرد: بخش دیگر به تامین منابع مالی بر می گردد چرا که کارخانه برای راه اندازی نیاز به اعتبار اولیه دارد که باید از طریق دریافت تسهیلات تامین کند.

این نماینده مردم در مجلس نهم گفت:بخشی از معضل بیکاری مربوط به بازار خرید و فروش و بهبود فضای کسب و کار است ضمن این که جهت جلوگیری از هدر رفت منابع مالی نیازمند نظارت دقیق و مستمر هستیم.

وی تصریح کرد: تا زمانی که نتوانیم عوامل بهبود سرمایه گذاری را شناسایی کنیم چاره ای برای حل معضل بیکاری نمی توان پیدا کرد.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد:اگر می خواهیم سرمایه گذاری در کشور شکل بگیرد باید رویکرد به سمت بهبود فضای کسب و کار و نگاه همه جانبه به این موضوع باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.