معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: طبیعت از یک ظرفیت محدود برخوردار است و باید در فعالیت های اقتصادی در این محیط از امکانات استفاده بهینه و فرآیندها را مدیریت کرد.

ابتکار: فعالیت اقتصادی باید متناسب با ظرفیت محدود طبیعت باشد

 خبرنگار ایرنا ، «معصومه ابتکار» عصر دوشنبه در نشست مشترک با استاندار و مدیران اجرایی استان خراسان جنوبی که در بیرجند مرکز این استان انجام شد افزود: در دنیای امروز هر فعالیت اقتصادی نیازمند کسب مجوز اولیه از محیط زیست است زیرا غالبا فعالیت های اقتصادی به هر حال دخل و تصرف را در این محیط به همراه دارند.


وی نظارت مستمر در محیط زیست را از همین منظر اولویت دانست و گفت: یکی از رویکردهای جدی دولت یازدهم بحث «اقتصاد سبز» است .

وی گفت: بر اساس این شعار به سمت توسعه و گسترش منابع سبز نظیر انرژی های نو حرکت خود را آغاز کرده ایم زیرا در حوزه اقتصاد سبز تخریب و آلودگی زیست محیطی پیش نمی آید.



* اقلیم خراسان جنوبی خاص است و نگاه ویژه محیط زیست را می طلبد



استاندار خراسان جنوبی نیز در این نشست گفت: شرایط اقلیمی در این استان خاص و شکننده است و بر اثر محدودیت های اقلیمی مشکلات ویژه ای برای مردم ایجاد شده که رفع آن نگاه خاص مسوولان حفاظت محیط زیست را طلب می کند.

«وجه الله خدمتگزار» افزود: با توجه به نوپا بودن استان، باید زیرساخت های لازم برای جلب و جذب سرمایه گذار فراهم شود که بخش مهمی از این توجه منوط به نگاه سازمان حفاظت محیط زیست به این استان است.

وی گفت: در حالی که این خطه از ظرفیت های بسیار بالا در حوزه معدن و کشاورزی برخوردار است، اما شرایط اقلیمی نامساعد منطقه مانع رشد و توسعه اقتصادی از طریق این دو منبع عظیم شده است.

خدمتگزار با بیان این که در حال حاضر 42 درصد پست های سازمانی استان بلاتصدی مانده است، افزود: این رقم در حوزه محیط زیست 86 درصد است و جای خالی نیروهای متخصص در این حوزه بسیار مشهود است.

وی گفت: با این حال استفاده از امکانات و ظرفیت های مردمی و نیز تعامل بین دستگاه ها در این استان بیش از سایر استان ها وجود دارد.

خدمتگزار از تخصیص 56 درصدی اعتبارات استان خبر داد و گفت: این نشان از توجه خاص دولت به مناطق کمتر توسعه یافته دارد.



* ابتکار: حفظ منابع زیرزمینی آب نیازمند تلاش همه دستگاههاست



رییس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین شامگاه امروز در نشستی خبری در بیرجند گفت: حفظ منابع آبی زیرزمینی محدود به یک دستگاه خاص نیست و از وظایف میان بخشی است که همت و تلاش همه دستگاهها را طلب می کند.

معصومه ابتکار افزود: البته در این ارتباط وزارت نیرو وظیفه اصلی را در حفظ و حراست از منابع آبی زیر زمینی به عهده دارد.

وی گفت: وظیفه ما نیز پیشگیری از آلودگی منابع آبی است و همچنین وظیفه وزارت جهاد کشاورزی، اصلاح الگوی کشت است .

ابتکار افزود: واقعیت آن است که بخش زیادی از منابع آبی ما بواسطه پیروی از شیوه های سنتی در کشت، به هدر می رود و تا زمانی که وزارت کشاورزی به طور کامل نسبت به اصلاح الگوی کشت اقدام نکند، در همین وضعیت باقی خواهیم ماند.

وی در خصوص طرح مدارس زیست محیطی هم گفت: سیاست ما در سازمان حفاظت محیط زیست، فرهنگ سازی از سنین کودکی است و در این ارتباط بهترین گروه های هدف ما در وزارت آموزش و پرورش هستند .

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.