مسئولان فرهنگی در سال‌های گذشته تلاش‌هایی برای نهادینه کردن فرهنگ استفاده لوازم‌التحریر ایرانی به خرج داده‌اند اما با گذری در کتابفروشی‌های سطح شهر، هنوز هم طرح‌های خارجی با استقبال قابل توجهی از سوی کودکان ایرانی مواجه می‌شوند.

لوازم‌التحریر ایرانی - اسلامی، طرحی که هنوز جای خود را باز نکرده است/ ضرورت توجه به فرهنگی بومی و دینی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، این روزها در فروشگاه های لوازم التحریر، هنوز هم شخصیت های خارجی طرفداران زیادی دارند طرح هایی که برای رقابت ایرانی اسلامی با آنها باید صبور بود؛ رقابت با خرید محصولاتی که این روزها بر روی جلد دفترهای فانتزی یا دیگر لوازم‌التحریر کودکان ایرانی خودنمایی می‌کنند.

تا چند سال پیش، کاکرو و فوتبالیست ها از کاراکترهایی بودند که روی جلد دفترچه، خط کش و پاکن هایمان جا خوش کرده بودند و وقتی هنگام خرید لوازم التحریر می شد، کلکسیونی از این شخصیت های کارتونی در وسایل ما به چشم می‌خورد؛ حتی جوراب های سفید رنگی که عکس سوباسا را با خود داشت، تمام کودکی شیطنت ها و خاطرات ما را در خود یک جا خلاصه می‌کرد.

البته تام و جری هم آن موقع ها طرفداران زیادی داشت اما فوتبالیست ها به دلیل تازه بودن کارتونی که هر هفته پخش می شد، محبوبیت زیادی به دست آورده بود.

آن موقع در کنار این لوازم‌التحریر فانتزی، دفترهای ساده دولتی تعاونی که "تعلیم و تعلیم عبادت است "همان جمله معروف با جلدهای تکراری را با خود به همراه داشتند، در فروشگاه‌ها قرار گرفته بودند و در آن، خبری از تنوع و جذابیت نبود.

ما آن موقع لاک‌پشت‌های نینجا، باب اسفنجی، کیتی، میلی و بن‌تن را حتی در خواب هم نمی دیدم چه برسد به اینکه روزی آنقدر جذاب و پر طرفدار شود که مسئولان فرهنگی کشور در مقابل آن جبهه بگیرند.

حالا وقتی در فروشگاه های لوازم التحریر قدم می زنیم، آنقدر تنوع محصولات با شخصیت های زیاد کارتونی می‌بینم که حتی ما بزرگ‌ترها نیز برای انتخاب دچار مشکل می شویم، که بالاخره کدام طرح جذاب تر است.

طرح هایی که همه نمادهای کارتون هایی هستند که در این چند ساله نماد و قهرمانان فرزندان ما شده اند؛ طرح هایی جذاب و خوشرنگ که حتی دبیرستانی ها نیز از خرید آن امتناع نمی کنند.

اگر چه در این راستا چند سالی است که مسئولان فرهنگی ما به فکر افتاده اند و برای مقابله با این طرح های خارجی در ابتدا دارا و سارا را به کودکان ما معرفی کردند، اما این شخصیت ها نیز نتوانستند چندان جای کاراکترهای خارجی و جذاب را برای کودکان ما پر کنند؛ 2 کاراکتر ایرانی که هیچ وقت نتوانست محبوب بچه‌ها شود.

لبخند شخصیت‌های کارتونی

حالا من در فروشگاه لوازم التحریری هستم که بوی کاغذ نو و دفترچه ها و پاکن هایش نوستالژی کلاس اول دبستان را با آن قد و قواره کوتاه و کوچک برایم می آورد، بوی مدرسه!

فروشگاهی که تنوع و رنگ در آن موج می زند از آن طرف اسپایدر من از در و دیوار بالا می رود از طرف دیگر لاک پشت‌های نینجا با همان ابهت و اسحه شان روبرویم ایستاده اند باب اسفنجی هم مانند همیشه می‌خندد...

البته آن گوشه ها شکرستان و کلاه قرمزی هم به چشم می خورد و همینطور شخصیت های غرور آفرین و با شکوه شهدای 8 سال دفاع مقدس و ملی مانند میرزا کوچک خان جنگلی... هرچند که به نظر می‌رسد در زرق و برق کالاهای غربی، کالاهای با نشان‌های ایرانی چندان مورد توجه قرار نگرفته‌اند.

فرشادی، پدر دو فرزند است که برای تهیه لوازم التحریربه این فروشگاه آمده؛ 2 پسر این خریدار، دسته دسته دفترچه های بت من و اسپایدرمن و باب اسفنجی را برداشته اند وقتی از  این دو پسر پرسیدم چرا این دفترچه ها را انتخاب می کنید، گفتند: طرح‌های اسپایدر من، باب اسفنجی و بت‌من را خیلی بیشتر دوست داریم چون کارتون‌های آن را مرتب می بینیم.

فرشادی به طرح های ایرانی اشاره کرد و گفت: من خیلی خوشحال هستم که قرار است طرح های ایرانی روی جلد فرزندان ما باشد اما هنوز این بچه ها به طرح های کارتونی علاقه مند هستند و نمی توانم به زور طرح های دیگر برایشان تهیه کنم.

طرح هایی که هنوز طرفدار پرو پا قرص ندارند

کریمی، فروشنده لوازم التحریر است؛ او از  تمایل خریداران از طرح های ایرانی اسلامی می‌گوید: هنوز هم خانواده ها و بچه ها همان طرح های کارتونی را دوست دارند و از آن دسته طرح ها خرید می کنند؛ سال گذشته بسیاری از این طرح های ایرانی برگشت شد، چون خریداری نداشت و امسال هم کمتر از این طرح‌ها به معرض دید می‌گذاریم تا مرجوعی کمتر داشته باشیم.

وی افزود: البته من برادر شهید هستم  و از اینکه می بینم عکس شهدا در دفترچه ها وجود دارد، احساس خوبی دارم اما فکر می کنم برای کودکان باید فرهنگسازی کرد و شهدا و این شخصیت‌ها را باید به آنها معرفی کرد.

طرح هایی که هنوز برای بچه های ما آشنا نیست

رئیس اتحادیه لوازم التحریر اصفهان پیرامون طرح های ایرانی اسلامی لوازم التحریر می‌گوید: طرح های ایرانی خوب است اما ابتدا باید فرهنگ سازی شود تا فرزندی که این طرح را تهیه می کند، آگاهانه انتخاب کند.
چیت‌ساز افزود: کودک باید آنقدر با این شخصیت ها آشنا باشد تا زمانی که دفترچه تهیه می کند و عکس میرزا کوچک خان جنگلی و یا شهدا را می بیند، آن را به خوبی بشناسد.

وی تصریح کرد: متاسفانه ما اول تولید می کنیم، بعد فرهنگ سازی می کنیم، در صورتی که با برنامه ریزی های فرهنگی ابتدا کودک باید این شخصیت ها را بشناسد.

گسترش طرح های ایرانی اسلامی نیاز به اساسی دارد

امیر صالحی، جامعه شناس پیرامون طرح های ایرانی اسلامی و اینکه هنوز طرفداران خود را ندارد معتقد است: در ابتدا اینکه ریشه ای عمل می شود، خوب است؛ اینکه کودکان ما از ابتدا تا پایان سال تحصیلی با شخصیت‌هایی که در روی جلد دفترچه های آنها بوده، همراه باشند اما برای گسترده شدن آن نیاز، به برخی اقدامات اساسی است.

وی افزود: واقعیت این است که باید در این مورد صبور باشیم محصولات غربی که سال‌هاست در این زمینه فعالیت می‌کنند، نمی شود به یکباره کاری کرد که مردم فقط طرح های ایرانی را تهیه کنند.

صالحی بیان کرد: مسئولان فرهنگی باید در ابتدا در کنار ارائه این طرح ها اقدامات زیرساختی نیز انجام دهند؛ برای نمونه از شخصیت هایی که به بازار می آید، با برنامه های مختلف مرتب در ذهن بچه ها باشد و با ساخت انیمیشن به صورت مداوم باشد نه اینکه ابتدای سال تحصیلی که می شود، مرتب بگویند طرح ایرانی اسلامی اما وقتی سال تحصیلی تمام شد، دوباره از ذهن برود.

با ساخت انیمیشن‌های با کیفیت و نه معمولی، ذائقه کودکان را تغییر دهیم

وی بیان کرد: تا جایی که می دانم شخصیت ثنا و ثمین نیز به طرح های ایرانی اضافه شده و من فکر می کنم شخصیت هایی که برای کودک ایرانی تعریف می شود، باید برای او ملموس باشد وقتی همین ثنا و ثین باشد کودک بابد بداند این دو نفر که هستند؟ قرار است چه کاری انجام دهند و با ساخت انیمیشن با کیفیت نه معمولی، ذائقه  را تغییر دهیم.

صالحی تصریح کرد: شخصیت های ملی و شهدای دفاع مقدس نیز باید با روش های دیگر و به صورت جداگانه به کودک معرفی شود تا زمانی که او به فروشگاه می رود، با شناختی که کسب کرده، آن را تهیه کند که البته رسانه‌ها در این زمینه می توانند بسیار کمک کنند.

این روزها برخی رسانه ها از طرح های خارجی انتقاد می کنند و برخی از گرانی لوازم‌التحریر؛ وقتی از طرح خارجی انتقاد می شود، باید قبول کرد که در نگاه نخست، طرح های خارجی جذاب تر هستند و اگر چه تولید کنندگان ایرانی سعی کرده اند در سال جاری محصولاتی با طراحی جذاب تر، خوش آب و رنگ تر را به مشتریان ارائه دهند اما باید قبول کنیم که محصولات با طرح‌های غربی، هنوز طرفداران پرو پار قرص خود را دارد.

ذائقه کودک امروزی با کودکان دیروز تفاوت اساسی دارد که باید برای این تغییر یک کار فرهنگی و اصولی و ریشه ای انجام داد، نه اینکه این کار تنها به ماه مهر خلاصه شود.

یادمان باشد که شخصیت هایی مانند باب اسفنجی و مرد عنکبوتی و از ان دسته ها با انیمیشن  های که دارند، بین المللی شده اند و در آن سوی کره خاکی مانند استرالیا نیز این شخصیت های کارتونی را به خوبی می شناسند.

توجه به طرح‌های ایرانی - اسلامی در ارائه لوازم‌التحریر شاید امروز کمتر از سوی مسئولان اصفهانی مورد توجه قرار گرفته که باید کاری کرد تا این طرح‌ها بیش از گذشته در لوازم‌التحریر اصفهان به چشم بخورد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • داود IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۹
    0 0
    سلام بنظر من باصبر کردن کار درست نمی شود خودم دیروز رفتم نمایشگاه و خیلی دوست داشتم دفتر از نمادهای ایرانی اسلامی بخرم ولی بخاطر اختلاف قیمت زیاد مجبور شدم طرحهای دیگه ای بخرم