عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه ابلاغ سیاست‌های کلی علم و فناوری از سوی مقام معظم رهبری یعنی درنوردیدن مبانی علمی و رسیدن به قله‌های پیشرفت٬ گفت: مسئولان باید با برگزاری نشست‌ها و تشکیل کارگروه‌ها به عملیاتی شدن منویات رهبر انقلاب کمک کنند.

تشکیل کمیته‌ای در کمیسیون آموزش برای اجرای سیاست‌های علم وفناوری ابلاغی رهبری
   
 

علیرضا سلیمی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت، با یادآوری ابلاغ سیاست‌های کلی علم و فناوری از سوی مقام معظم رهبری٬ گفت: ابلاغ این سیاست‌ها نشان داد که رهبر معظم انقلاب به چه اندازه تیزبین و حکیمانه سخن می گویند و نکاتی که در این ابلاغیه وجود دارد به واقع نکات کلیدی برای رشد علمی کشور را نشانه رفته است.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه تحقق سیاست‌های کلی علم و فناوری از آروزهای هر ایرانی است٬ افزود: در حال حاضر متاسفانه در عمل کمتر از یک درصد بودجه تولید ناخالص داخلی کشور در بخش پژوهش هزینه می‌شود ولی در قانون برنامه پنجم برای این مهم 3 درصد در نظر گرفته شده بود٬ حال اگر بتوانیم این 4 درصد ابلاغی رهبری را عملیاتی کنیم بسیاری از مشکلات علمی کشور رفع خواهد شد.

وی با بیان اینکه رسیدن به رشد علمی نیاز به عزم ملی تمامی مسئولان از جمله مجلس٬ دولت و همه دستگاه‌های مربوطه دارد٬ تصریح کرد: اجرای منویات رهبری به معنی پیشروی در زمینه توسعه همه جانبه کشور است.

سلیمی با تاکید بر اینکه تحقق افزایش بودجه تحقیق و پژوهش به حداقل ۴%تولید ناخالص داخلی یعنی وقوع معجزه‌ای در تولید علم و فناوری و در نهایت پیشرفت کشور٬ افزود: با تحقق منویات رهبر معظم انقلاب فراتر از آنچه تصور می‌شود خواهیم توانست کشورهای دیگر را پشت سر گذاشته و رتبه اول علمی دنیا را کسب کنیم.

وی ادامه داد: برای رسیدن به این مرزها باید دانشمندان خود را ارج بنهمیم و تکریم مقام اساتید را در دستور کار خود داشته باشیم.

این نماینده مردم در مجلس نهم٬ با بیان اینکه استادی که دغدغه معیشت نداشته باشد به طور حتم توفیقات بیشتری را در دانشگاه خواهد داشت٬ گفت: متاسفانه امروزه یک سری تنگ نظری‌ و اجحاف نسبت به اساتید به ویژه در دانشگاه‌های آزاد، غیرانتفاعی٬ پیام نور و علمی کاربردی رخ داده که در صورت ادامه روند خود منجر به تنزل مقام علمی کشور در آینده نه چندان دور می‌شود.

وی با بیان اینکه تا رسیدن به نقطه مطلوب در دانشگا‌ه‌ها فاصله زیادی داریم٬ افزود: به نظر می رسد نگاه همراه با تکریم می‌تواند آرامش لازم را در ذهن اساتید ایجاد کرده و در نتیجه به رشد علمی کشور منجر شود.

سلیمی با یادآوری نزدیک شدن به زمان آغاز سال تحصیلی جدید٬ ‌گفت: تمامی مسئولان باید همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید چگونگی عملیاتی کردن فرمایشات رهبر انقلاب در راستای علم و فناوری را سرلوحه کار خود قرار دهند.

وی ادامه داد: باید با برگزاری نشست‌ها٬ همایش‌ها و تشکیل کارگروه‌ها و کمیته‌های مختلف عملیاتی شدن فرمایشات رهبری را دنبال کنیم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی٬ یادآور شد: کمیسیون آموزش مجلس به طور حتم کمیته ای را برای اجرایی شدن سیاست‌های کلی علم و فناوری ایجاد خواهد کرد./

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.