وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:دشمنان در کمین ملت ایران نشسته‌اند نابراین باید همه با هم برای دفاع از سرزمین و نوامیس خود وحدت داشته باشیم و علیرغم اختلاف برخی اختلاف سلیقه‌ها در فکر توسعه کشور باشیم.

سخنان جنتی،دعایی نوباوه،کارگر،نائینی در همایش «حماسه‌نگاران»
 

به گزارش (ایسنا)،‌علی جنتی که در همایش «حماسه‌نگاران»؛ بزرگداشت نقش‌آفرینی عکاسان و گزارشگران خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در هشت سال دفاع‌مقدس،امروز در سالن «ایوان شمس»تهران سخن می‌گفت،از دست‌اندرکاران برگزاری این همایش تقدیر کرد.

وی ادامه داد: در دوران مدیریت خود در صدا و سیمای مرکز خوزستان در سال 1359 و در اولین روز جنگ تحمیلی در مرکز آبادان مشغول بودم که فرستنده چهارصد کیلوواتی بین اهواز و خرمشهر در همان روز مورد اصابت قرار گرفت و صدایش خاموش شد. در طول دوران دفاع مقدس تنها یک فرستنده صد کیلوواتی در این دو شهر باقی مانده بود که صدای رزمندگان از طریق آن پخش می‌شد بنابراین همواره باید یاد کسانی باشیم که در دوران سخت و دشوار دفاع مقدس وظیفه پیام‌رسانی را برعهده داشتند و خاطره آنها را گرامی بداریم.

جنتی به انفجار زاغه‌های مهمات در خارج از شهر اهواز در زمان جنگ اشاره کرد و گفت:در آن روز تصور می‌شد که دشمن در حال بمباران شهر است اما بعد متوجه شدیم که مشکل چیز دیگر استت اما این انفجارباعث شده بود تا مردم به دلیل دودگرفتگی به خارج از شهر بروند اما خبرنگاران و یک گوینده در مرکز صدا و سیما حضور داشت تا برای مردم اطلاع‌رسانی کند.

وی همچنین خود سفر به لبنان به همراه کمال خرازی د جنگ تحمیلی را یادآور شد و افزود: دکتر خرازی با مصاحبه‌های متعدد در بیروت که در آن زمان محور فعالیت‌های رسانه‌ای در منطقه بود، تلاش می‌کرد تا صدای مظلومیت ملت و رزمندگان ایران را به گوش جهانیان برساند.

در ادامه، خدادی، مدیرعامل خبرگزاری ایرنا اعلام کرد: مجمع پیشکسوتان ایرنا را پایه گذاری می‌کنیم.

وی افزود:چون تصمیم‌گیری برای برگزاری این همایش دیر انجام شد امیدواریم برخی کمبودها از جمله در بحث دعوت‌ها از افراد را بر ما ببخشایند.

در ادامه این مراسم، دکتر محمد علی نائینی مسئول تبلیغات قرارگاه نجف در دفاع مقدس گفت: امام امت با خودباوری و اعتماد به نفس، ملت ایران را برای یک حرکت بزرگ برانگیختند و بسیاری از ظرفیت‌های امروز حاصل زحمات فعالان تبلیغات جنگ به ویژه در عرصه رسانه است. رزمندگان رسانه‌ای ما در عرصه‌های مختلف جنگ حضور موفق داشتند و فضای عمومی را برای تقویت جبهه‌های جنگ آماده می‌کردند. همچنین در بعد دیگر عملیات‌های روانی دشمن را در قبل، حین و پس از عملیات خنثی می‌کردند؛ این در حالی بود که ایران به عنوان کشوری تنها در مقابل یک جبهه عظیم دشمن قرار گرفته بود.

وی یادآور شد: متاسفانه نقش تبلیغات جنگ بعد از جنگ مغفول واقع شده است و اگر هم کاری انجام شده بسیار گذرا بوده است. در حالی که یکی از عوامل پیروزی در دفاع مقدس،تبلیغات و اطلاع‌رسانی گزارشگران‌،عکاسان‌ و سایر مسئولان بود. ما در ابتدای جنگ هم به لحاظ نظامی و هم به لحاظ تبلیغات دچار غافلگیری شدیم. چون عراق قبل از آغاز جنگ اتاق جنگ خاصی برای تبلیغات جنگ راه‌اندازی کرده بود و از متخصصان ماهری به ویژه از کشور مصر در این اتاق بهره می‌برد. در آن زمان عراق پنج میلیارد دلار هزینه تبلیغات جنگ می‌کرد در حالی که کل هزینه ما در طول یک سال جنگ پنج میلیارد دلار نمی‌شد.

وی با اشاره به حاکمیت ادبیات خاص در جنگ بعد از مراحل اولیه گفت:ما همواره سعی داشتیم به دور از گزافه‌گویی خبر را مخابره کنیم تا دشمن نتواند استفاده اطلاعاتی از این اخبار ما داشته باشد. ضمن اینکه ما جریان سازی خبری علیه دشمن هم داشتیم و دکتر خرازی در این راستا تاکیدات زیادی داشت. در آن سال‌ها صداقت در ارسال خبر برای ما یک اصل اساسی بود.

نائینی در پایان سخنانش گفت: اگر یک رشته در دانشکده‌های خبری و روزنامه‌نگاری به عنوان ادبیات جنگ به وجود بیاید،خواهد توانست نقش فعالان رسانه‌ای را در جنگ تحمیلی به خوبی تبیین کند.

در این مراسم همچنین احمد خادم‌المله مدیرعامل سابق خبرگزاری ایرنا اظهار کرد: ظرفیت جبهه جنگ آنقدر بالا است که توانسته است فعالان رسانه‌های حاضر در دفاع مقدس را با سلایق مختلف سیاسی دور هم جمع کند و این نشان می‌دهد ما می‌توانیم در راستای توسعه کشور همواره با هم باشیم.

وی ادامه داد: ما سرباز گمنام زیاد داریم اما ژنرال گمنام کم داریم. آقای دکتر کمال خرازی ژنرال گمنام جبهه‌ها بود و همه ما مدیون ایشان هستیم. آقای خرازی با کمترین امکانات در زمان جنگ توانست حمایت همه جانبه‌ای از فعالان رسانه‌ای در جنگ داشته باشد.

خادم‌المله در ادامه سخنانش خطاب به جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که در مراسم حاضر بود،گفت: بچه‌های رسانه‌ای جنگ مظلوم واقع شده‌اند که امیدواریم مشکلات آنها با کمک شما حل شود.

وی یادآور شد: تکمیل تاریخ جنگ با تکمیل تاریخ فعالان رسانه‌ای در جنگ انجام می‌شود و ما امیدواریم بتوانیم اقدامات فعالان رسانه‌ای در جنگ تحمیلی را به عنوان یک افتخار به ثبت برسانیم.

در ادامه این مراسم،حجت‌الاسلام دعایی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات گفت: عراق یک ابتکار در جنگ علیه ما به کار برده بود و آن این بود که روزنامه‌ای به نام ق«ادسیه» در جبهه‌ها توزیع می‌کرد تا روحیه سربازانش را تقویت کند و ما برای خنثی کردن این تبلیغات و انتشار یک نشریه در جبهه به دیدار فرماندهان جنگ رفتیم. در آنجا شهید حسین خرازی گفت: شما اخبار جنگ را درشت می‌نویسید نه درست و ما با استفاده از راهنمایی‌های فرماندهان جنگ اقدامات بزرگی در راستای تقویت روحیه رزمندگان در جبهه‌ها انجام دادیم. از ویژگی‌های خبرنگاران جنگ این بود که برای مصاحبه گرفتن و خبر گرفتن و همچنین حضور در جبهه از همدیگر سبقت می‌گرفتند.

در ادامه این همایش،بیژن نوباوه نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و از خبرنگاران حاضر در دفاع مقدس ضمن تشکر از برگزارکنندگان این همایش گفت: شاید یکی از مشعشع‌ترین دوره‌های آقای جنتی در زمان جنگ، ریاستش بر مرکز صدا و سیمای خوزستان بود بنابراین می‌تواند به کمک خبرنگاران و عکاسان جنگ بشتابد.

وی افزود‌: نمی‌دانم این قانون از کجا آمده است که اگر می‌خواهید ثابت کنید در جنگ بوده‌اید باید به یکی از یگان‌های نیروهای نظامی همچون یا سپاه و ارتش مراجعه کنید. یکی از همکاران من می‌گفت کاش می‌توانستم یک کارت ایثار بگیرم تا خانواده‌ام باور کنند من در جنگ بوده‌ام و این اصلا برای یک رزمنده رسانه‌ای دفاع مقدس خوب نیست.

نوباوه گفت: برای اولین بار فراکسیون رسانه را در مجلس راه‌اندازی کردیم تا کمکی به روند کار گزارشگران و عکاسان جنگ کرده‌ باشیم.

وی یادآور شد: اگر رسانه‌ها نبودند شاید دفاع مقدس در این جایگاه قرار نمی‌گرفت.

نوباوه گفت: طرح جامع رسانه‌ که به یک افسارگسیختگی رسانه‌ای به ویژه رسانه‌های مجازی پایان می‌دهد شش سال است که لایحه‌اش از طرف دولت نرسیده‌ است.

سردار بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نیز در این همایش گفت: امیدواریم امسال بتوانیم همایش ملی نقش رسانه‌ها در دفاع مقدس را برگزار کنیم.

وی همچنین گفت: ما در بنیاد آماده‌ایم تا مدارک فعالان رسانه‌ای دفاع مقدس را بررسی و تایید کنیم اما تا کنون کسی مراجعه نکرده است و امیدواریم افرادی را در این راستا تعیین کنند تا این مشکل حل شود.

کارگر در عین حال گفت: باید قبول کنیم که چنین اسنادی را در یک جایی تایید کنند.

در پایان این همایش از خانواده‌های پنج شهید ایرنا در دفاع مقدس تجلیل شد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.